53 میلیارد تومان بودجه برای بافت‌های ناکار آمد شهری در نظر گرفته شده و بخشی از این آن به سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۷۰۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 10 January 2019

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی به اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، گفت: در این ابلاغیه 53 میلیارد تومان بودجه برای بافت‌های ناکار آمد شهری در نظر گرفته شده و بخشی از این آن به سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایمنا، ایمان طاهر با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی جزئی از بافت‌های ناکارآمد شهری است، اظهار کرد: در تعریف بافت ناکارآمد شهری یکی از مکان‌هایی که وجود دارد سکونتگاه‌های غیررسمی است که با ساخت ساختمان‌های بی کیفیت توسط مردم در بخشی از شهر و ساکن شدنشان در آن محل به وجودآمده‌است.

وی افزود: به عنوان نمونه محله همت آباد و بخشی از محله حصه اصفهان از این قبیل سکونتگاه‌ها به شمار می‌آید که شرکت بازآفرینی شهری برای احیای آن برنامه ریزی‌هایی انجام داده‌است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیر رسمی یک شب ساخته نشده که دولت بتواند یک شب آن را ساماندهی کند، گفت: یکی از دلایل ساخته شدن این سکونتگاه‌ها این است که در شهرسازی توجه لازم را نداشته ایم که اجازه ندهیم از ابتدا این سکونتگاه‌ها ایجاد شود.

طاهر افزود: بخشی از این سکونتگاه‌ها، سابقه تاریخی دوری دارد. به عنوان نمونه همت آباد از سال‌های خیلی دور بنا شده است و نمی‌شود یک شبه آن را ترمیم و بازسازی کرد.

وی تاکید کرد: برای ساماندهی یک سکونتگاه غیررسمی، بیش از نصف عمر آن نیاز است تا بتوان به نتایج قابل قبولی دست یافت.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه دولت تسهیلات خوبی برای نوسازی، تخریب و بازسازی براساس ضوابط جدید درنظر گرفته است، تصریح کرد: از جمله طرح‌های دولت برای این موضوع می‌توان به وامی اشاره کرد که به بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد، این تسهیلات به سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز اختصاص داده می‌شود.

هر تصمیمی برای بافت‌های فرسوده برای سکونتگاه‌های غیررسمی نیز هست

طاهر افزود: در تخصیص عوارض پروانه ساخت هر تصمیمی که برای بافت‌های فرسوده گرفته‌ایم برای سکونتگاه‌های غیر رسمی نیز به همان صورت اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای افرادی که خانه‌هایشان در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار گرفته است و تصمیم به بازسازی آن می‌گیرند بین 50 تا 100درصد تخفیف بابت صدور پروانه داده می‌شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه به تازگی برنامه‌ای ابلاغ شده که براساس آن به ازای هر واحدی که در بافت‌های فرسوده نوسازی شود، دولت 110 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند، گفت:   این تسهیلات فقط مخصوص دوران مشارکت است و با اتمام دوران مشارکت باید تسویه شود.

طاهر با تاکید بر اینکه دولت فقط با مشارکت می‌تواند فعالیت‌های خود را به سرانجام برساند، خاطر نشان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند یک سکونتگاه غیر رسمی را ساماندهی کند، برای زنده کردن و نوسازی چنین محله‌ای علاوه بر مشارکت مردم، نیاز به کمک همه دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود:  از شهرداری که متولی اصلی این موضوع است تا اداره میراث فرهنگی، شرکت آب وفاضلاب، شرکت توزیع برق و شرکت گاز همه باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند این محله‌ها را دارای قابلیت سکونت رسمی کنند.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به  اینکه اگر اداره راه و شهرسازی بخواهد محله ای را باز آفرینی کند و اداره آب و فاضلاب در این راه همکاری نکند نمی‌توان آن محله را باز آفرینی کرد، گفت: اولین و مهم ترین قدم در بازآفرینی شهری مشارکت مردم در کنار مشارکت دستگاه‌های دولتی است.

طاهر افزود: بازآفرینی نیاز به احیای تاسیسات زیربنایی، شبکه‌های آب و فاضلاب و جا به‌جایی تیر یا دکل‌های برق و پست‌های برق دارد و  راه و شهرسازی و شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی این بافت ها نیستند بنابراین باید همکاری همه جانبه دستگاه‌ها اتفاق بیفتد تا به نتیجه قابل قبولی دست یابیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار