روز گذشته در معیت تعدادی از اصحاب رسانه استان وبه اتفاق مدیرکل منابع طبیعی استان به مهران رفتیم تا از نزدیک از طرح های آب خوان داری ،جنگل کاری ونهال کاری بازدیدی داشته باشیم.
کد خبر: ۷۰۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸ 12 January 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛روز گذشته در معیت تعدادی از اصحاب رسانه استان وبه اتفاق مدیرکل منابع طبیعی استان به مهران رفتیم تا از نزدیک از طرح های آب خوان داری ،جنگل کاری ونهال کاری بازدیدی داشته باشیم.

به محض ورود به شهرمهران،مرکز تولید نهال اداره کل منابع طبیعی استان ،در واقع قلب نهالکاری وجنگلکاری استان بعنوان اولین مکان بازدید خبرنگاران انتخاب شد . نهالستان بزرگی که با تولید بیش از دو میلیون اصله نهال یک رکورد بزرگی در تولید نهال را بر جای گذاشته است .

نکته جالب توجه در این نهالستان این بود که در کنار تولید این حجم بزرگ از نهال و تامین نهال داخل کشور،توانسته است بیش از 600هزار اصله انواع نهال را به کشور عراق صادر تا در کانون های گرد وغبار استان واسط غرس شوند. به گفته احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ،اگر مسایل سیاسی ودیپلماتیک مانع نشوند ،می توانیم بیش از این هم در کانون های یاد شده درخت غرس کنیم .مهمتر اینکه دراین نهالستان بیش از 25نفر از افراد بومی روستای مجاور مشغول به کار شده اند.

پس از آن راهی بزرگترین وبی نظیر ترین طرح جنگلکاری کشور شدیم ،یک طرح جنگلکاری عظیم وگسترده در شرق مهران و در حاشیه جاده مهران دهلران که با غرس دهها هزار درخت و در ختچه و کاشت گل نرگس  ،تحول عظیمی در اقلیم این منطقه ایجاد نموده است .

ایجاد یک مکان بزرگ تفریحی و سیاحتی که در کنار چشم انداز زیبای طبیعی ،به زیستگاه جانوران وپرندگان مبدل و از سویی با دگرگونی در وضعیت رویشی زمین های لم یزرع ،به محل مناسبی برای تعلیف احشام منطقه تبدیل شده است . به گفته یکی از دامداران حاضر در محل، این طرح بزرگ جنگلکاری باعث شده تا دامداران از خرید علوفه در سه ماه زمستان بی نیاز شوند.

کاشت بیش از بیست وپنج هزار اصله انواع درختان خاص و سازگار با اقلیم منطقه با شیوه منحصر به فرد بدون استفاده از شبکه آبرسانی ،نه تنها آبی از سفره های زیرزمینی و سطحی مصرف نمی کنند بلکه  چاله های حفر شده و بکارگیری کمپوست ها باعث شده تا حجم عظیمی از بارش ها را ذخیره نمایند به گونه ای که به گفته مسئولین منابع آب ،این طرح افزایش سطح آب های زیر زمینی منطقه را به دنبال داشته است.

یکی دیگر از طرح هایی که بازدید نمودیم ،طرح آب خوان داری با نرحمان در شمال مهران بود .طرح بی نظیری که بدون صرف هزینه های رایج برای احداث سد وآب بند و با کمترین امکانات توانسته است دریاچه زیبایی را دراین نقطه از مهران ایجاد کند . دریاچه ای که با جمع آوری روان آبها توانسته است ضمن تامین آب کشاورزی منطقه ،بدلیل شکل و جنس خاک منطقه به مکانی برای تامین آب سفره های زیرزمینی تبدیل و مهمتر از همه از خروج و هدررفت این حجم از آب شیرین به خاک عراق جلوگیری نماید.

به گفته مدیر منابع طبیعی استان ایلام این حجم بزرگ از جنگلکاری در کشور بی سابقه است و استان ایلام توانسته رتبه اول را دراین حوزه به خود اختصاص دهد. بی شک این حجم عظیم کار در طول تنها 5سال نمی تواند بدون پشتوانه ،عشق به طبیعت وجنگل ،انگیزه واراده بالای خدمت و خدمت جهادی و انقلابی اجرایی شود .احمدی گفت :در سال جاری نیز تعداد 7هزار اصله درخت در استان غرس خواهد شد.

احمدی گفت : خوشبختانه نگاه مردم به مقوله جنلکاری تغییر یافته و مردم از جنگل ستیزی به جنگل دوستی وجنگل کاری تغییر دیدگاه داده اند . این نکته می تواند مهمترین مولفه ،ماموران منابع طبیعی را در افازیش سطح جنگلهای استان و مراقبت از منابع طبیعی موجود یاری رساند.

به هرحال همه ما مردم استان وحتی کشور باید قدردان این حجم بزرگ از تلاش واقدام جهادی وانقلابی مجموعه منابع طبیعی استان ،خصوصا مدیر خلاق وبا انگیزه این دستگاه باشیم . این دستگاه و در راس آن مدیرکل تلاشگر آن را می توان تجلی شعار" خواستن ،توانستن است " بدانیم .شعاری که باید  بیش از پیش در دستور کار دیگر دستگاههای اجرایی کشور قرار گیرد . وقتی که منابع طبیعی استان می تواند به تنهایی به اندازه چندین استان بزرگ کار کند ،چرا دیگران نتوانند؟!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار