اطلاعیه اداره کل محیط زیست استان:
کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا و اداره کل محیط زیست استان اصفهان در خصوص شاخص و معیار این کارگروه برای تعطیلی مدارس اطلاعیه‌ای را صادر کرد.
کد خبر: ۷۰۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹ 07 January 2019

به گزارش ایمنا، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به منظور روشنگری در خصوص وظایف و معیارهای کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس استان، اطلاعیه‌ صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: براساس ماده چهار آیین نامه اجرایی اعضای کارگروه مزبور متشکل از استانداری (رییس کارگروه)، اداره کل حفاظت محیط زیست استان (دبیر کارگروه) معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل هواشناسی،اداره کل آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری است. بر اساس همین آیین نامه، برای تشکیل جلسه لازم است اداره کل هواشناسی ۹۶ ساعت قبل از وقوع شرایط پایداری و سکون هوا را به مرکز بهداشت استان اعلام کند و پس از آن حداکثر تا ۱۲ ساعت در صورت تایید و احراز شرایط اضطراری آلودگی هوا از سوی مرکز بهداشت استان، بلافاصله تشکیل جلسه کارگروه هماهنگی شرایط آلودگی هوا توسط دبیر کارگروه ، اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می شود.

 به عبارت دیگر تا زمانی که مرکز بهداشت استان شرایط اضطراری را برای سلامت شهروندان اعلام نکند امکان تشکیل جلسه و تصمیم گیری در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعطیلی مدارس وجود نخواهد داشت.

 بدیهی است در جلسه (کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا) هر یک از اعضاء نظرات فنی و کارشناسی خود را در حوزه وظایف سازمانی شان اعلام می کنند و تصمیمات نهایی کارگروه بر اساس جمع بندی نظرات همه اعضاء است. حداکثر ۱۲ ساعت پس از تشکیل جلسه، باید تصمیمات کارگروه، با اولویت پیشگیری از وقوع شرایط اضطرار و به منظور حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست در چارچوب دستورالعمل ابلاغی وزرات کشور اعلام شود.

اما در استان اصفهان این کار معمولاً بلافاصله پس از اتمام جلسه صورت می‌پذیرد و نتایج سریعاً به صدا و سیمای استان و رسانه‌های جمعی دیگر اعلام می‌شود.

صرفا رییس کارگروه استانداری و در غیاب ایشان دبیر کارگروه "اداره کل حفاظت محیط زیست" مجاز هستند نسبت به اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه های جمعی ، مجازی و مکتوب در خصوص شرایط هوا و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه، اقدام نمایند و بر اساس دستورالعمل هیچ دستگاه دیگری اجازه این کار را ندارد.

همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: وظایف این کارگروه برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات لازم برای کاهش انتشار آلاینده ها از منابع آلاینده ثابت و متحرک، کاهش آثار سوء ناشی از آلاینده ها و آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه ، ایجاد ممنوعیت ها و محدودیت های زمانی ، مکانی و نوعی ، برای فعالیت منابع ثابت و متحرک تشدید کننده آلودگی هوا و  تنظیم و ابلاغ اقدامات مستمر لازم الاجرا از سوی دستگاههای مختلف در مواقع اضطرار است.

بر اساس تبصره ماده چهار، اتخاذ تصمیم در مورد تعطیلی دستگاههای اجرایی و بانک ها برای یک روز کامل یا بیشتر صرفا با هماهنگی رییس جمهور و یا معاون اول وی امکان پذیر است. تنها زمانی که به ساختار و تشکیلات کارگروه شناخت پیدا کردیم قادر خواهیم بود در خصوص کوتاهی و یا عدم کوتاهی دستگاه ها در انجام وظایف قانونی ایشان قضاوت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار