کد خبر: ۶۹۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸ 26 December 2018
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: تا راه‌اندازی کامل تصفیه‌خانه فاضلاب گچساران از کشت سبزی و صیفی جات در منطقه دژسلیمان توسط جهاد کشاورزی ممنوع است.

به گزارش فارس از گچساران، اولین نشست کمیته پیشگیری از آبیاری مزارع با آب فاضلاب در گچساران با حضور فرماندار، سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران، روسای ادارات آبفای شهری و روستایی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، مدیریت منابع آب، بخشداری، شهرداری و صنعت، معدن و تجارت  در سالن کنفرانس  شبکه بهداشت و درمان گچساران برگزار شد.

 در این نشست سهراب صیدی با بیان اینکه این اولین کمیته پیشگیری از آبیاری مزارع با آب فاضلاب به منظور کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از آلودگی میکروبی آب  برگزار می شود، اظهار کرد: کشت محصولات جالیزی و سبزی در مناطقی از جمله  پربالی، حاشیه دره کمبل و ایستگاه پمپاژ دژسلیمان ممنوع است.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان از این نوع آب ها برای آبیاری مزارع استفاده می کنند، گفت:  چهار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه کمبل که زیر کشت سبزی و صیفی جات رفته بود در سال ۹۴ با حکم قضایی تخریب شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران اذعان کرد: در صورت عدم توجه موجب افزایش بار آلودگی در محصولات کشاورزی می شود که  این امر خطرات متعددی برای بهداشت و سلامتی شهروندان به همراه خواهد داشت.

صیدی با بیان اینکه در این زمینه  کمیته ای با عنوان پیشگیری و کنترل آبیاری مزارع با فاضلاب تشکیل شده که در آن تصمیماتی در جهت جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب ها اتخاذ می شود،گفت: طی بازرسی های به عمل آمده تنها یک کشاورز در منطقه کمبل  با استفاده از آب فاضلاب و آب رودخانه سبزیجات را آبیاری می کند.

وی  با بیان اینکه در صورت مشاهده هرگونه آبیاری سبزی ها توسط آب کمبل از ورود آنها به بازار جلوگیری  به عمل خواهد آمد و با متخلفان نیز به شدت برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد:  تا راه اندازی کامل تصفیه خانه فاضلاب گچساران از کشت سبزی و صیفی جات در منطقه دژسلیمان توسط جهاد کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

در ادامه  این نشست کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان یادآور شد: در مورد استفاده از فاضلاب خام در بخش کشاورزی، بررسی لازم برای آنالیز پساب خروجی تصفیه خانه رودخانه کمبل باید با هماهنگی ادارات محیط زیست، جهاد کشاورزی و امور آب انجام شود و در صورت تشخیص وجود ضرر برای کشاورزی در این خروجی، اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت.

سامان مرادی گفت: قاعدتاً استانداردهای مختلفی برای خروجی فاضلاب‌ها در نظر گرفته می شود که برای روان آب ها، چاه‌های جاذب و استفاده در بخش کشاورزی متفاوت هستند و تلاش می شود خروجی پساب واحدهای مختلف حداقل برای آبیاری مزارع کشاورزی استاندارد لازم را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار