شطرنج همدان از آن دست رشته‌هایی است که ظرف چند سال اخیر دچار تحولی چشمگیر بوده و به‌لطف برنامه‌ریزی خوب هیات، دیگر خبری از آن رخوت، سکوت و روزمرگی در این رشته فکری نیست.
کد خبر: ۶۹۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸ 25 December 2018
شطرنج استان همدان در چند سال اخیر با اخذ میزبانی‌های متعدد ملی و فراملی و جورکشی‌های بزرگ در ورزش استان، حالا به‌عنوان یکی از پویا‌ترین ورزش‌های هگمتانه قدعلم کرده است.

به گزارش فارس، شطرنج همدان را حالا باید مغز متفکر دستگاه ورزش لقب داد، رشته‌ای که در چند سال اخیر با اخذ میزبانی‌های متعدد ملی و فراملی، از فدراسیون بار‌ها و بار‌ها نمره قبولی گرفته و جالب توجه‌تر اینکه با برگزاری رویداد‌های بین‌المللی، در حوزه گردشگری استان هم اثرگذار بوده است.

تا همین چند سال پیش شاید کمتر خانواده همدانی رغبت به حضور فرزندان در شطرنج را داشت و والدین ترجیح می‌دادند آینده بچه‌های خود را با ورزشی مثل فوتبال و کشتی گره بزنند، اما حالا و به واسطه حضور مداوم ستاره‌ای به نام احسان قائم‌مقامی در کلاس‌های آموزشی همدان ورق برگشته و استقبال نوآموزان از شطرنج به طرزی چشمگیر افزایش پیدا کرده است.

بدون تردید شطرنج همدان این روز‌ها یکی از فعال‌ترین رشته‌های ورزشی است و بی سروصدا مهره‌های خود را حرکت می‌دهد. شطرنج با مدیریت احمد علی‌بابایی به یکی از پرکارترین و در عین حال بی‌حاشیه‌ترین ورزش‌های همدان بدل شده و ظرف یکی دو سال اخیر از رویداد‌های مهم ملی و فراملی میزبانی کرده است.

جام اوپن ابن‌سینا که حالا در کنار رویدادهایی، چون جام خزر، به یکی از مسابقات بین‌المللی شطرنج کشور تبدیل شده و برای فدراسیون نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، تابستان امسال برای چندمین دوره متوالی به همت هیات شطرنج همدان برگزار شد.

جام ابن‌سینا به یکی از رویداد‌های معتبر کشورمان تبدیل شده و نگاه فدراسیون‌نشینان به این جام، خارج از نوبت و ویژه‌تر از هر زمانی است، کار به جایی رسیده که فدراسیون خود دست به کار می‌شود و قوانین حاکم بر مسابقات، جدول زمان‌بندی بازی‌ها و سایر مسائل مربوط به برگزاری جام را روی خروجی سایت خود قرار می‌دهد. بی آنکه درخواستی از جانب همدانی‌ها دریافت کرده باشد.

هستند برخی هیات‌های ورزشی همدان که برای اعزام تیم‌های خود به تورنمنت‌های خارجی بی‌کیفیت عجله و هزینه‌های گزافی را هم متحمل می‌شوند. اما شطرنج ظرف دو سال اخیر حرکت وارونه‌ای را در پیش گرفته و اتفاقا جواب مثبتی هم گرفته است.

این هیات به جای اعزام شطرنج‌بازان خود به رویداد‌های خارجی، اساتید بزرگ را با هزینه‌هایی کمتر به همدان فرا می‌خواند تا به قول اهالی کشتی، تن مغز متفکر‌های همدان به تن خارجی‌ها بخورد و تجربه‌هایشان بیشتر شود. هرچند امسال مشکلات ارزی موجب شد خارجی‌های کمتری به جام ابن‌سینا بیایند، اما بدون تردید یکی از دلایل مهم پویایی شطرنج همدان همین جام بوده است.

از سویی برگزاری کلاس‌های آموزشی با تدریس احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ کشورمان یکی دیگر از برنامه‌های مهم هیات شطرنج همدان در چند سال اخیر بوده و حالا استقبال از کلاس‌های آموزشی این رشته ورزشی بیش از هر زمانی شده است.

استاد بزرگ شطرنج ایران در چند سال اخیر به بهانه‌های مختلف در همدان حاضر شده و با تلاش هیات، در توسعه این ورزش در استان همدان نقش به‌سزایی ایفا کرده است. برای مثال سال گذشته و برای نخستین بار در کشور کارگاه آموزشی شطرنج آسان با تدریس احسان قائم‌مقامی در مرکز همایش‌های بانک ملی همدان برگزار شد.

در این کلاس آموزشی قائم‌مقامی به طور خلاصه و آسان مراحل مقدماتی شطرنج همچون مهره شناسی و مراحل کیش و مات را به مدت ۳ ساعت برای حاضرین تدریس کرد.

از این‌ها که بگذریم، نباید فراموش کرد که شطرنج همدان حالا به یکی از میزبان‌های مهم استان از مسابقات ملی و فراملی ورزش تبدیل شده است. از میزبانی جام ملت‌های آسیا تا برگزاری مسابقات بین‌المللی اوپن ابن سینا، جشنواره سراسری مردان و چندین مسابقات چندجانبه گرفته تا برگزاری لیگ استانی و حضور در لیگ برتر کشور در کنار عناوین مهم انفرادی، این ورزش را در جمع برترین استان‌های کشور قرار داده است.

شطرنج همدان ظرف چند سال اخیر بیش از ۵۰ رویداد استانی، شهرستانی، ملی و بین‌المللی را برگزار کرده که در نوع خود یک رکورد جالب به حساب می‌آید.

طبق اعلام فدراسیون شطرنج و در ادامه برگزاری مسابقات مختلف به میزبانی همدان، هفته سوم رقابت‌های هفدهمین دوره لیگ برتر شطرنج باشگاه‌های ایران (جام اندیشمندان) از سوم تا پنجم بهمن ماه در استان همدان برگزار می‌شود.

در رقابت‌های امسال لیگ برتر هشت تیم هیات شطرنج همدان، هیات شطرنج لارستان، چرخ نیلوفری تبریز، سایپا، دریا برج شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ذوب آهن اصفهان و دنیای فلز رشت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار