جایگاه دوم یزد در میان کم بارش ترین استان‌های کشور در پاییز سال 1397 با 13.3 میلی‌متر بارندگی در این فصل، بعد از رسیدن به این رده در آبان ماه، تثبیت شد.
کد خبر: ۶۹۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 22 December 2018

فصل پاییز امسال یکی از پربارش ترین دوره‌های چند سال اخیر اعلام شد به‌گونه‌ای که بر اساس آمارهای مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان مدیریت هواشناسی کشور ، میانگین بارندگی‌های کشور 85.7 میلی‌متر بود.
این میزان بارندگی در پاییز سال قبل 28.3 میلی‌متر بود که درواقع امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 2 برابر افزایش بارندگی داشت.
از سوی دیگر میانگین بارندگی‌های بلندمدت کشور در پاییز نیز 60.2 میلی‌متر بود که بارش‌های امسال نسبت به بلندمدت هم 42.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
اما، بارندگی‌های پاییز امسال سه استان کم بارش شامل سیستان و بلوچستان ، یزد و خراسان جنوبی به ترتیب 4.9 ، 13.3 و 17.4 میلی‌متر بود که میزان بارش‌های هرکدام نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد، بیش از 6برابر و 29برابر رشد دارد.
اما میزان بارندگی‌های امسال یزد باوجود رشد بیش از 6 برابر نسبت به سال قبل نسبت به بلندمدت در این فصل که 22.8 میلی‌متر بود ، 41.8 میلی‌متر کاهش دارد.
میزان بارندگی‌های امسال استان‌های اول و سوم کم بارش ترین مناطق کشور نسبت به بلندمدت بارندگی‌های آن‌ها نیز بیانگر کاهش 74.9 درصد در سیستان و بلوچستان (بلندمدت 19.5 میلی‌متر ) و خراسان جنوبی 11درصد ( بلندمدت 19.5 میلی‌متر ) است.
در فصل پاییز امسال بیشترین بارش‌ها نیز متعلق به گیلان ( 400 میلی‌متر ) ، ایلام ( 363.5 میلی‌متر ) ، کهگیلویه و به ویر احمد ( 322 میلی‌متر ) ، لرستان ( 295 میلی‌متر ) و مازندران ( 264.9 میلی‌متر) بود.
از سوی دیگر بیشترین میزان بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان‌های خراسان جنوبی ( باوجود قرار گرفتن در رده سوم کم بارش ترین استان کشور) با 29 برابر رشد ، قم با 18.6 برابر رشد ، اصفهان با 16 برابر رشد و مرکزی با 13 برابر رشد گزارش‌شده است.
باوجود روند نسبتاً مطلوب بارندگی‌های امسال در کشور ، نقاط مرکزی و بیابانی ایران همچنان از کم‌آبی و در برخی نقاط بی‌آبی به‌شدت رنج می‌برد که آبرسانی با تانکر به‌ویژه در مناطق دشتی که روزگاری منبع تأمین آب بود یکی از نمونه‌های آن است.
بنابراین راهکاری بهتر از صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برای حفظ و کنترل آب‌ها و منابع موجود در استان‌ها به‌ویژه در استان صنعتی یزد وجود ندارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار