رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با اشاره به این‌که بیشترین واحد تولیدی در استان پس از کانی‌های غیرفلزی در بخش صنایع تبدیلی است، ادامه داد: سهم صنایع تبدیلی از ارزش افزوده استان تنها حدود یک درصد است. نکته تأسف‌بار این‌که با وجود اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد شده در استان، این صنعت داری ارزش افزوده بسیار پائینی است.
کد خبر: ۶۹۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ 13 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:«جمال رازقی» در همایش گرامی‌داشت روز جهانی غذا در شیراز گفت: ۹۳۰ واحد تولیدی محصولات تبدیلی در استان وجود دارد که ۷۸۰ واحد آن دارای پروانه از وزارت بهداشت است.

او با اشاره به این‌که بیشترین واحد تولیدی در استان پس از کانی‌های غیرفلزی در بخش صنایع تبدیلی است، ادامه داد: سهم صنایع تبدیلی از ارزش افزوده استان تنها حدود یک درصد است. نکته تأسف‌بار این‌که با وجود اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد شده در استان، این صنعت داری ارزش افزوده بسیار پائینی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با بیان این‌که ارزش‌افزوده بخش کلان صنعت فارس ۱۰.۵ درصد و بخش کشاورزی ۱۷ درصد است، ادامه داد: این آمار نشان‌دهنده آن است که در بخش صنایع تبدیلی اصلاً خوب کار نکرده‌ایم.

رزاقی با تشریح شرایط دشوار این سال‌ها از جمله خشکسالی، عدم مدیریت بهینه آب و مهاجرت از روستاها به شهرها گفت: در دهه گذشته سطح کیفی تولید در واحدهای صنایع تبدیلی در استان رشد اساسی داشته است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی استان فارس خاطرنشان کرد: واحدهای صنایع تبدیلی در برابر وزارت بهداشت مکلف هستند و باید خط قرمز سلامت را حفظ کنند.

رازقی جهرمی با ارائه درخواست‌هایی از وزارت بهداشت گفت: انتظار داریم که دست صنایع تبدیلی را آزاد بگذارند و هزینه‌های اضافی را به واحدهای تبدیلی تحمیل نکنند، صنایع تبدیلی خود به خود با بحران قیمت تمام شده رو به رو هستند.

او با تأکید بر اموری که مربوط به خط قرمز سلامت نیست خواهان کاهش هزینه‌ها شد و با اشاره به این‌که نهادهای نظارتی متفاوتی بر محصولات تولیدی واحدهای صنایع تبدیلی نظارت دارند، گفت: طبیعی است که این شرایط هزینه‌های اضافی را به واحدها تحمیل کرده و باعث بحران قیمت تمام شده برای محصولات می‌شود.

رازقی هم‌چنین به موضوع محدودیت در نام‌گذاری محصولات اشاره و خاطرنشان کرد: اجازه بدهید که واحدهای تولید ابتکار داشته باشند و بتوانند محصولات جدید را با بافت و طعم جدید تولید کنند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس با تأکید بر وجود محدودیت و سخت‌گیری برای واحدهای تولید محصولات غذایی و تبدیلی و در نظر نگرفتن این محدودیت‌ها برای بخش‌های دیگر توسط وزارت بهداشت، گفت: اگر وزارت بهداشت مسئولیت سلامت غذا را به عهده دارد باید در همه نقاط مقررات یکسانی اعمال شود، مگر اجازه قدم زدن گربه در سالن‌های تولیدی داده می‌شود که در رستوران‌ها قدم می‌زنند.

رازقی گفت: چرا دوگانه‌نگری وجود دارد، واحدهای صنفی باید با کمترین هزینه ممکن بتوانند محصولات تولیدی را به دست مصرف کنند برسانند، اما با اعمال مقررات(که عمدتاً به حق است) هزینه‌های اضافی به واحدهای تولیدی تحمیل و باعث می‌شود تولیدکننده نتواند در بازار رقابت کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس هم‌چنین از شرایط ارزش افزوده انتقاد و خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی معاف از مالیات ارزش افزوده است اما اگر این ماده اولیه وارد صنعت شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، به زبان ساده‌تر می‌گویند تولید نکنید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار