دژکام، ایجاد الگوی متناسب با انقلاب اسلامی را وظیفه حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: در دهه چهلم انقلاب اسلامی باید برای رفتارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... خود الگو و چهارچوب خاص خود را تعریف کنیم که در این راستا حوزه و دانشگاه باید نقش ایفا کنند؛ نقشی که این دو نهاد هنوز خود را برای آن آماده نکرده بودند و حالا که مطالبه گری وجود دارد، باید جوابگو باشند که برای ساخت این الگو چه کرده‌اند.
کد خبر: ۶۸۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 11 December 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیداری صمیمانه با اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس، با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجو در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مسیر 40 ساله انقلاب با تمام فراز و نشیب‌ها طی شده تا بدین جا رسیده و پس‌ازاین، جوانان دانشجو به‌جای انتقاد صرف و بدون راهکار، باید با برطرف کردن ضعف‌ها و مشکلات، این مسیر را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ابتدای کار مانند یک جوانه بود، افزود: جوانان انقلابی امروز مانند شاخه، تنه و ریشه این جوانه هستند که رشد کرده و بالیده‌اند و جای آن است که انسان با دیدن این رویش از پس آن سختی‌ها، اشک شوق از دیدگان جاری کند.

*انتقاد بله؛ بی‌اخلاقی خیر

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با سرودن این بیت از حافظ شیرازی که می‌گوید «رهرو منزل عشقیم و ز سر حد عدم/ تا به اقلیم وجود این‌همه راه آمده‌ایم»، خاطرنشان کرد: ما نباید فکر کنیم که در این 40 ساله هیچ راهی پیموده نشده است؛ حداقل 45 سال آن را بنده به یاد دارم و باید گفت که همه ما رهرو منزل عشقیم و باید همچنان این راه باعظمت و عزت را ادامه دهیم.

 

 

این استاد دانشگاه، رعایت انصاف و اخلاق را در نقد بر مسؤولان، خواستار شد و افزود: ما با انتقاد موافقیم اما با بی‌اخلاقی نه؛ چراکه اساس انقلاب اسلامی بر پایه اخلاق بوده و هست؛ بنابراین در مورد ضعف‌ها باید با عینک انصاف و اخلاق دست به آسیب‌شناسی زد.

*انقلاب نیاز به الگو دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همچنین انقلاب اسلامی را نیازمند داشتن الگوها و چهارچوب‌های نظری در خصوص مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... دانست و گفت: در دهه 50 واقعیت این بود که یا باید به سمت کاپیتالیسم و آمریکا حرکت کرد یا به سمت کمونیست و شوروی و راه دیگری نبود اما با طلیعه انقلاب اسلامی، مسیری دیگر در برابر انسان‌ها باز شد که بر مبنای بحث عدالت، شرقی و غربی نبود.

امام‌جمعه شیراز افزود: بعدازاینکه انقلاب پیروز شد، تازه به این بحث رسیدیم که حال باید چه بکنیم و باید پذیرفت که برای بسیاری از مسائل الگو نداشتیم، باوجودی که مردم هزینه‌های بسیاری برای انقلاب متقبل شدند و رسانه‌های بیگانه نیز می‌گفتند که انقلاب اسلامی الگوی اقتصادی ندارد.

دژکام، ایجاد الگوی متناسب با انقلاب اسلامی را وظیفه حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: در دهه چهلم انقلاب اسلامی باید برای رفتارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... خود الگو و چهارچوب خاص خود را تعریف کنیم که در این راستا حوزه و دانشگاه باید نقش ایفا کنند؛ نقشی که این دو نهاد هنوز خود را برای آن آماده نکرده بودند و حالا که مطالبه گری وجود دارد، باید جوابگو باشند که برای ساخت این الگو چه کرده‌اند.

وی طی کردن مسیر انقلاب را کاری سهل و ساده ندانست و گفت: همگان باید بدانند که راه انقلاب، جاده آسفالته اتوبان نیست که طی آن آسان و بدون سختی باشد، بلکه این مسیر از سنگلاخ‌های ناهموار می‌گذرد و دانشجو باید بداند که از وسط کوه و بیابان باید این جاده را ایجاد کند و ادامه دهد.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: پیشینیان ما هر کاری که از دستشان برمی‌آمد متناسب با توانشان انجام دادند امروز ما باید با تنظیم سطح توقعات خود به‌صورت منطقی، کار را جلو ببریم؛ همان‌گونه که 8 سال در دفاع مقدس جنگیدیم و پس‌ازآن راه جنگیدن را بلد شدیم و دشمن امروز فهمیده که ما در چه جایگاهی هستیم.

*عاشق دموکراسی غرب نیستیم

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود «جمهوریت» و «مردم‌سالاری دینی» را جزو لاینفک انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب نیز بارها بر این مردم‌سالاری تأکید کردند و به اعتقاد بنده اگر جمهوریت را رها کنیم، انقلاب اسلامی نیز دوام نخواهد یافت؛ چراکه حکومت اسلامی مردم سالارانه است گرچه برخی اصرار دارند که جمهوریت آن را نادیده بگیرند.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: ما عاشق چشم و ابروی دموکراسی غربی نیستیم اما اگر در دنیا می‌خواهیم حرف بزنیم، باید قافیه جمهوریت خود را حفظ کنیم؛ جمهوریتی که امام راحل نیز بر آن تأکید بسیار داشت و ما برای حراست از انقلاب اسلامی باید مردم‌سالارانه قدم برداریم.

دژکام همچنین با بیان اینکه هرکسی در انقلاب اسلامی نقش و وظایفی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: ما اگر انتقادی هم می‌کنیم باید در چهارچوب اخلاق باشد، زیرا آن‌هایی که برای حفظ این نظام تکه‌تکه شدند، همواره پایبند به اخلاق بودند و ما نباید نسبت به آنان بی‌تفاوت باشیم؛ چراکه انقلاب ما یک انقلاب کمونیستی نبود که اخلاق در آن جایگاهی نداشته باشد؛ بلکه در درجه نخست یک انقلاب اخلاقی و ارزشی بود.

وی در ادامه با توجه به توقعاتی که از نماینده ولی‌فقیه در استان است، خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: برخی توقع دارند که نماینده ولی‌فقیه در تمام‌کارها دخالت کند؛ آیا این دخالت‌ها درست است؟ معلوم است که منطقی نیست و همه ما باید در نظام مردم‌سالاری دینی، در چهارچوب حرکت کرده و هرکدام در نقش خود، درست عمل کنیم.

امام‌جمعه شیراز افزود: گاهی توقعات در حد اختیارات ما نیست البته نمی‌خواهم بگویم که نقشی در مسائل استان ندارم اما ما نیز باید در چهارچوب حرکت کنیم و به‌اندازه اختیاری که داده شده است، کار کنیم.

 

 

*ماهیت استکبارستیزی دانشجو

در ابتدای این دیدار نیز اسماعیل قزل سفلی مسؤول بسیج دانشجویی استان فارس در سخنانی با اشاره به وضعیت تشکل‌های دانشجویی استان و با بیان اینکه 45 تشکل دانشجویی در 176 واحد آموزش عالی در استان فعال هستند، اظهار داشت: 16 آذر به دلیل ماهیت استکبارستیزی دانشجو، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی افزود: امروز دانشجویان در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی باید جایگاه خود را در هندسه نظام پیدا کنند و در این راستا شناسایی مشکلات مردم در بزنگاه‌ها و گلوگاه‌ها و پی گیری آن‌ها، بسیار مهم است تا گرهی از کار مردم باز شود و این رسالت حقیقی دانشجویان است.

قزل سفلی با تأکید بر مطالبه گری تخصصی از سوی دانشجویان گفت: در آستانه دهه پنجم انقلاب در محورهای گوناگون، با تشکیل کارگروه‌های گوناگون، تبیین و تبلیغ انقلاب را دنبال خواهیم کرد تا با توجه به چگونگی نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی، مأموریت اصلی را تعریف کنیم.

*آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فارس همچنین گفت: یکی از محورهای مهم که در دانشگاه دنبال خواهد شد، غرب‌شناسی با تأکید بر آمریکا شناسی است؛ آمریکایی که دیگر در دنیا ابرقدرت نیست و در مقابل ایران اسلامی حرف‌های بسیاری در عرصه‌های علم و فناوری برای گفتن دارد که این موفقیت حاصل ایمان و خون شهدا بوده است.

وی با بیان اینکه شعار بسیج دانشجویی «افتخار به گذشته و امید به آینده» است، افزود: در نظر است که دیدار دانشجویی با نماینده ولی‌فقیه در استان با موافقت ایشان، به 2 بار در سال افزایش پیدا کند تا یک‌بار در روز دانشجو و بار دیگر در ماه مبارک رمضان، این دیدارها تازه شود.

به گزارش فارس، پس از سخنان قزل سفلی، مسؤولان تشکل‌های دانشجویی استان فارس نیز هرکدام به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون مسائل و مشکلات استان پرداختند.

«تغییر مداوم استانداران در فارس، عدم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، برگزاری شایسته جشن‌های انقلاب، دخالت برخی سیاسیون در مسائل دانشگاه، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در سطح شهر، پاسخ‌گویی به شبهات، عدم تعریف واحد از مسائل مهم مانند آزادی و... در دانشگاه، انتصابات نابجا در حوزه سلامت، پی گیری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و...» از مهم‌ترین محورهای موردبحث از سوی دانشجویان در این نشست صمیمانه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار