رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل کالای همدان با اشاره به توزیع قطره‌چکانی لاستیک، خاطرنشان کرد: وقتی توزیع لاستیک به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود کمبود همچنان وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۶۸۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲ 10 December 2018
در اواسط تابستان امسال اعتراضات سراسری کامیونداران سرتیتر اخبار رسانه‌های کشور شد. این اعتراضات به دلایل مختلفی در میان این صنف شکل گرفت به طوریکه عامل اصلی این اعتراض کمبود لاستیک و بالا بودن قیمت لوازم یدکی در کشور بود.

به‌‎گزارش ایسنا،بیمه تأمین اجتماعی و سختی کار و اصلاح نحوه محاسبه کرایه حمل براساس تن بر کیلومتر از دیگر خواسته‌های مطرح شده از سوی کامیونداران بود.

این اعتراضات تا جایی پیش رفت که کامیونداران از حمل کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی خودداری کرده و همین امر موجب کمبود کالا در نقاط مختلف کشور، افزایش بی‎‌رویه قیمت‌ها و عدم تأمین نهاده‌های واحد‌های تولیدی شد.

این بحث در سطوح مختلف دولت و مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت به طوریکه نمایندگان مجلس در نطق‌های خود خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به مشکلات این قشر شدند.

در ۷ خرداد امسال انجمن صنفی کامیونداران برای پایان دادن به اعتراضات اطلاعیه صادر و اعلام کرد اعتراض رانندگان کامیون‌ها که از چند روز قبل آغاز شده بود به پایان رسیده است.

در این بین دولت اقدام به توزیع لاستیک از طریق نظام حواله‌ای به کامیونداران کرد به طوریکه بنا به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان در این استان ۵۰۰۰ حلقه لاستیک توزیع شد.

بنا به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان کامیون استان همدان سهم ناوگان حمل‌ونقل استان به نسبت کشوری ۳.۷ درصد و نیاز به لاستیک در این استان ۵۰ هزار حلقه لاستیک است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که کارگروه رسیدگی به مشکلات و مطالبات رانندگان در کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک ماه است که تشکیل نشده و روند قانونی این مطالبه به حق بر روی زمین مانده که یکی از دلایل آن فوت دکتر نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل کالای همدان با اشاره به توزیع قطره‌چکانی لاستیک، خاطرنشان کرد: وقتی توزیع لاستیک به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود کمبود همچنان وجود خواهد داشت.

هاشم مظاهری افزود: ۴۵۰ هزار نفر راننده در بخش حمل کالا در کل کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۹ هزار نفر در استان همدان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبود لاستیک بسیار مشهود است، افزود: در حال حاضر کمبود لاستیک در حوزه کامیون‌های تحت پوشش این انجمن در تمامی سایز‌ها مشهود است.

مظاهری ادامه داد: در مدت ۳-۴ ماه گذشته چندین مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه داشتیم و در همین ارتباط چندین جلسه در کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی برگزار شده که در آخرین جلسه در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از ۳۱۲ میلیون دلار ثبت سفارش توسط واردکنندگان لاستیک داده شد. 

رئیس انجمن کامیونداران همدان بیان کرد: امیدواریم با توجه به بخشنامه‌های صادر شده توسط هیئت دولت، بانک مرکزی همکاری لازم را در زمینه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر معضل کمبود لاستیک مرتفع شود. 

وی با ارائه یک پیشنهاد در زمینه تأمین لاستیک با بازه زمانی کوتاه، تأکید کرد: به صورت فوری این پیشنهاد را داده‌ایم که کمبود ایجاد شده را در بازه زمانی کوتاه از طریق کشور‌های همسایه مرتفع کنند که در این مقطع این پیشنهاد می‌تواند بسیار سازنده باشد و این کمبود را از طریق کشور‌های همسایه برطرف سازد. 

مظاهری در زمینه یارانه بیمه تأمین اجتماعی نیز گفت: دولت در تداوم پرداخت ۵۰ درصدی حق بیمه رانندگانی که قبل از تاریخ یکم فروردین‌ماه ۹۷ موفق به اخذ کارت هوشمند رانندگی حرفه‌ای شده بودند، همانند گذشته متعهد به پرداخت آن شد.

وی ادامه داد: بیمه تکمیلی از تاریخ ۱۵ مردادماه ۹۷ طی قراردادی با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ متعهد شد به صورت رایگان به مدت یکسال رانندگان و همسران آن‌ها تحت پوشش قرار گیرند و بنا به مصوبه شورای عالی ترابری کشور تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل سراسر کشور متعهد به پرداخت مبلغ قرارداد شدند.

رئیس انجمن صنفی کامیونداران همدان یکی از خواسته‌های کامیوندارن را محاسبه کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر دانست و گفت: بعد از چهارماه کار کارشناسی توسط اساتید مجرب و متخصص در این حوزه، طبق بخشنامه‌ای که اخیرا توسط معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور صادر شده است، از تاریخ یکم دی‌ماه ۹۷ این خواسته به حق رانندگان محقق می‌شود همچنین فقط در یک مقطع کار کارشناسی ۶۰۰ نفر ساعت برای استخراج فرمول محاسبه تن بر کیلومتر کار انجام شده است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای کشور با اشاره به سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی، گفت: همانطور که می‌دانیم این خود نیاز به مصوبه قانونی از مجلس شورای اسلامی دارد که طی پنج ماه گذشته با جلساتی که در کمیسیون اجتماعی مجلس داشتیم، طرحی توسط کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل کالای سراسر کشور تهیه شد و برای بازنگری به دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارسال شد که قرار است در جلسات بعدی در کمیسیون اجتماعی به تصویب برسد سپس طی مراحل قانونی توسط متولیان امر برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی با سرعت بیشتر و جدیت و مدیریت جهادی در این حوزه ورود کند، خاطرنشان کرد: این انتظار می‌رود که با هماهنگی مجلس شورای اسلامی روند قانونگذاری این خواسته به حق رانندگان تسهیل شود.

مظاهری با اشاره به تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: امیدواریم با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت با سیاستگذاری‌های وزیر جدید مشکلات رانندگان همچون لوازم یدکی و لاستیک مرتفع شود.

توزیع ۹۰۰۰ لاستیک حواله‌ای

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: طی ۴ ماه اخیر بیش از ۹ هزار لاستیک حواله‌ای با نرخ مصوب دولتی توزیع شده است.

علیرضا شجاعی با اشاره به اینکه سه سایز لاستیک مشمول نظام حواله‌ای است، افزود: سایر سایز‌های لاستیک خارج از این نظام حواله‌ای با نرخ مصوب در مصارف معمولی در واحد‌های عرضه‌کننده توزیع و به عرضه و تقاضا پاسخ داده می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم هستیم و عموم لاستیک‌‎های نظام حواله‌ای وارداتی هستند و به طور قطع یکسری محدودیت‌هایی در تأمین لاستیک وجود دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان همدان یادآور شد: شرایط از چهارماه گذشته خیلی بهتر شده و با وجود سیل تقاضا‌های کاذب آرامش در بازار حاکم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار