بسته ویژه خبری تابناک ایلام؛
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید دراین بسته می خوانید :
کد خبر: ۶۸۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 09 December 2018

رسانه های خبری هرکدام به فراخور توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند ،تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

خوراکی های غیرمجاز در بوفه مدارس ایوان

ایلام بیدار؛ سال هاست که عرضه برخی خوراکی ها از جمله پفک، چیپس و کالباس برای عرضه در این مکان ممنوع اعلام و دستورالعمل هایی نیز از سوی آموزش و پرورش در این زمینه ابلاغ می شود، اما شاید کمتر مدرسه ای را بتوان یافت که بوفه آن، حداقل یکی از خوراکی های مضر و فاقد ارزش غذایی را عرضه نکند.

با توجه به اینکه فرزندان نیمی از روز را در مدرسه می گذرانند و بخشی از خوراک آنها در این زمان تامین می شود رسیدگی به نوع خوراک آنها چه از جانب والدین و چه مسئولان مدارس بسیار اهمیت دارد.

دانش آموز یکی از مدارس ایوان با اشاره به اینکه در بوفه مدرسه انواع چیپس، پفک و لواشک،فلافل  به فروش می رسد می گوید: علاوه بر اینها غذاهایی مثل فلافل .... در بوفه مدرسه به فروش می رسد که خیلی بهداشتی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد:می افزاید: در مدرسه مدیر ، معلم از تغذیه سالم صحبت می کنند و تذکربه استفاده از خوراکی های مفید می دهند در حالیکه در بوفه مدرسه این خوراکی ها فروخته می شود.

مادر یکی از دانش آموزان نیز با ابراز نگرانی از این وضعیت می گوید: با وجود تاکید مسئولان آموزش وپرورش بر تغذیه سالم و جلساتی که ابتدای هرسال تحصیلی برای دانش آموزان وحتی والدین برگزار و بر این مسئله تاکید می شود اما هر بار که به مدرسه مراجعه می کنم مشاهده می کنم که در بوفه مدرسه خوراکی هایی که ممنوعیت عرضه در مدارس را دارند به فروش می رسد والبته دانش آموزان هم استقبال زیادی از آنها می کنند.

وی  با بیان اینکه بارها به معاون ومربی سلامت مدرسه این مسئله را متذکر شده می افزاید: ظاهرا نظارت درستی در این زمینه وجود ندارد چرا که اگر رسیدگی کافی ولازم انجام شود نباید در بوفه ها این مواد وارد وبه فروش برسد. اما ظاهرا منفعت مالی که در این زمینه برای مدرسه و سرایدار وجود دارد باعث شده چشم به روی مسئله مهم سلامت دانش آموزان بسته شود.

یک کارشناس کارشناس تغذیه  با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در این زمینه می گوید: ابتدا مسئولان در مدارس، دانش آموزان و والدین آنها باید بدانند چرا نباید بعضی خوراکی ها خورده شود.

قدسی با اشاره به افزایش وزن دانش آموزان که امروزه زیاد دیده می شود می گوید: بچه ها در سن رشد هستند وبه ریز مغذی ها احتیاج دارند که آنها را می توان با لقمه های خانگی و سالم ومیوه ها تامین و از فست فود ها که بیشترین عامل اضافه وزن هستند دور کرد.

وی  با اشاره به اینکه این نوع غذاها در جامعه عرضه می شود می افزاید: ما منکر این نیستیم که این مواد غذایی هیچ ارزش غذایی ندارند اما مهم این است که این نوع خوراکی در محیط آموزشی عرضه نشود به همین دلیل توزیع آن در مدارس ممنوعیت دارد.

وی بیان می کند: در همه بچه ها بسته به نوع سن باید روزانه 300تا500 کالری در میان وعده های آنها تامین شود که بخشی از آن در مدرسه انجام می گیرد پس باید از موادی استفاده شود که ریزمغذی داشته باشند. درموادی مانند پفک،چیپس و.. کالری وجود دارد اما ریز مغذی وجود ندارد.

این کارشناس سلامت وتندرستی اظهار می کند: بحث تغذیه سالم نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز جای کار دارد و فرهنگ سازی در هر کاری زمان بر است.

وی  می گوید: خرما، انواع مغزها ، کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، ماست، پنیر پاستوریزه و استرلیزه ، میوه سالم، انواع میوه خشک، شیر، دوغ بدون گاز، آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم بهترین موادغذایی سالم هستند که می توان از آنها در بوفه های مدارس استفاده کرد.

در پایان نگارنده این موضوع را متذکر می شود که مسئولان سلامت دانش آموزان را جدی بگیرند و از عرضه حوراکی های غیر مجاز در مدارس جلوگیری نمایند.

معمای انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به ایلام

ایلام بیدار - جبار صفرببگی:: "با پیگیری های لازم، نظر مساعد در خصوص انتقال دفتر نفت و گاز غرب کشور به استان صورت گرفته است." این جمله را در سال های اخیر بارها و بارها از زبان نمایندگان مختلف ایلام در مجلس شورای اسلامی شنیده ایم؛ وعده ای دروغین که اگرچه در برهه های مختلف زمانی بار روانی مثبتی به همراه داشته، اما هیچ گاه به مرحله عملی شدن نرسید.

صحبت از استانی است که با ۱۱ درصد منابع نفت و گاز کل کشور و دارا بودن ثروتی بالقوه، معادل کشور ثروتمند نفتی قطر، حتی دفتری مستقل برای مدیریت منابع نفت و گاز خود ندارد و بیشتر شبیه استانی استعمار شده است! مگر نه اینکه فلسفه شکل گیری دفتر مدیریت نفت و گاز تماما باید در ارتباط با مناطق عملیاتی و چاه های نفت و گاز و بهره برداری از آنها باشد؟پس بر مبنای چه سیاستی این دفتر در استانی واقع شده که کمترین سهم منابع نفت و گاز را در غرب کشور دارد؟

درحال حاضر میادین استان ایلام شامل چشمه خوش با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه، در ۵۰۰ کیلومتری، دهلران با حدود ۱۸۰ هزار بشکه، در ۴۰۰ کیلومتری،میدان آذر شهرستان مهران با ۱۵ هزار بشکه در ۳۰۰ کیلومتری و منطقه گازی تنگه بیجار و کمانکوه با ۷ میلیون مترمکعب گاز تولید روزانه، در فاصله ۲۵۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده اند و حتی نفت شهر که از توابع کرمانشاه می باشد نیز بیش از ۲۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد!

بر اساس این آمار، واضح است که این دفتر میبایست در نزدیکی مناطق نفت خیز مستقر گردد نه در فاصله ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری آن ها! باید از آقای مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی پرسید که در منطقه غرب کشور با آنکه بیش از ۹۵ درصد تولید نفت و صد درصد تولید گاز متعلق به استان ایلام است، چگونه ممکن است ستاد شرکت نفت و گاز غرب هم چنان در شهر کرمانشاه فعالیت کند؟

آقای مدیر عامل! چگونه ممکن است که در تمام مناطق عملیاتی نفت و گاز ایلام حتی یک نفر از پرسنل ایلامی یک سمت مدیریتی یا ریاستی نداشته باشد؟ چرا باید تمام پرسنل ستاد اداری نفت و گاز غرب، کرمانشاهی باشند؟ چرا در مناطق عملیاتی حتی یک رئیس واحد ایلامی نیز نداریم؟ در حالی که مدیرعامل نفت وگاز غرب کرمانشاهی،روسای مناطق عملیاتی کرمانشاهی، روسای عملیات و بهره برداری و تعمیرات همگی کرمانشاهی، روسای واحدهای تعمیراتی مکانیک و ابزاردقیق و برق و تهویه همگی کرمانشاهی، روسای حراست و خدمات و ترابری و .... همه و همه کرمانشاهی! 

پس سهم استان ایلام، دیاری که مردمان شریف مرزنشین آن در دفاع مقدس حماسه ها آفریدند چه می شود؟ آیا بیکاری و مشکلات اقتصادی که رمقی برای ایلامیان باقی نگذاشته، دستمزد رشادت ها و حماسه آفرینی آنهاست؟  بی شک استقرار دفتر مدیریت مستقل نفت و گاز در استان ایلام ضرورتی اجتناب ناپذیر است که خواسته ی بحق مردم این استان از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی است و انتظار می رود با رایزنی های لازم با مسئولان بالادستی بخصوص وزیر محترم نفت، تمامی تلاش خود را به فراهم سازی بسترهای لازم برای تحقق این مطالبه عمومی معطوف نمایند.

ایلامی که اکنون آمار فقر و بیکاری و خودکشی آن در صدر استان های کشور است، زمانی که مردمانش سخاوتمندانه جان و مال خود را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نمودند، می دانستند در سایر نقاط کشور دولت مستقیما در صنایع بالادستی نفت و گاز سرمایه گذاری می کند؛با این وجود جانانه ایستادند تا روزی از عواید نعمات خدادادی دیار خود بهره مند شوند.

اکنون جوانان غیور ایلامی بعد از گذشت سال ها هنوز چشم به راه استقرار دفتر نفت و گاز در استان و تحقق وعده ها برای رسیدن به حق واقعی خود از صنایع نفت و گاز ایلام هستند. قطعا با ایجاد و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن ها در استان می توان علاوه بر معرفی ایلام در سطح ملی و جهانی به عنوان قطب نفت و گاز غرب کشور،زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر از افراد جویای کار در استان را فراهم کرد و با استخدام گسترده نیروهای بومی استان و ارتقای توان علمی کارشناسان این حوزه، بستر مناسب برای جهش تاریخی ایلام به سمت توسعه را فراهم ساخت.

مسئولانی که مدام دم از احقاق حق و برقراری عدالت و رفع نابرابری ها میزنند بدانند، بی عدالتی آن است که ثروت خدادادی یک منطقه به جای آنکه برای آبادانی همان استان صرف شود،تاراج گونه به مناطق دیگر گسیل شود و مسئولان چشم و گوش خود را به روی این بی عدالتی ببندند. سخن آخر آنکه یک بار دیگر از نمایندگان خود در خانه ملت و نیز مسئولین وزارت نفت،عاجزانه تقاضا داریم با انتقال عملی، و نه تشریفاتی دفتر مرکزی نفت و گاز غرب از کرمانشاه به ایلام، حسن نیت خود را به مردم این استان نشان دهند و تاحدودی حقوق تضییع شده مردم این استان را جبران نمایند.

همراهی میز خدمت و سجاده

به گزارش ایرنا ،مدیران دستگاه های اجرایی و عمومی استان ایلام روز گذشته از ساعت 10 قبل از ظهر تا ساعتی بعد از نماز با حضور در مصلی شهر ایلام و استقرار در محل برگزاری میز خدمت پذیرای مراجعان و پاسخگوی مسائل و مطالب آنان بودند.

همزمان با ایلام در جریان نماز جمعه دیگر مراکز شهرستان های این استان نیز میز خدمت با حضور فرمانداران و مسئولان واحدهای اداری دایر شد تا مردمی که در روزهای کاری ارتباط مستقیم با مدیران را مشکل می دانند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و پیگیر طرح و مساله مورد نظر خود شوند. 

شماری از نمازگزاران برگزاری میز خدمت و دستیابی سهل به مسئولان برای طرح و پیگیری مسائل و مشکلات خود را اقدامی قابل تقدیر ذکر کردند. 

علی نظر بیگی شهروند ایلامی دراین خصوص گفت: توانسته است که مشکل خود را با یکی از نهادهای نظارتی حوزه اصناف با مدیر دستگاه مطرح کند که قرار شده برای پیگیری بیشتر به محل ان اداره مراجعه کند . 

وی ابراز امیدواری کرد: در مراجعه به محل ان اداره براحتی امروز امکان طرح و پیگیری مساله خود را بیابد. 

مدیر کل تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح در محل برگزاری نماز جمعه با حذف موانع معمول و گاه بی مورد اداری نقش مهمی در بهسازی تعامل مردم و مدیران نهادهای اجرایی ایفا می کند. 

شکرالله شیرخانی موضوع اشتغال را به عنوان مطالبه اصلی بیشتر مراجعان اداره کل تعاون و رفاه فرایندی طرفینی و زمان بر عنوان کرد و در عین حال افزود: دیدار با مردم در جریان برپایی میز خدمت در مصلی ، امکان توجیه و راهنمایی جوانان را برای هدایت انان به سمت مشاغل غیر مزدبگیری از طریق استفاده از تسهیلات اشتغالزا فراهم می کند. 

برپایی میز خدمت با استقبال نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه ایلام نیز همراه شد . 

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در خطبه های نماز جمعه روز گذشته از پیگیری استاندار ایلام برای برگزاری میزخدمت در مصلی قدردانی کرد و خواستار تداوم اجرای این طرح شد.

امام جمعه ایلام گفت: هرچند اجرای برخی خواسته ها همچون استخدام دولتی با توجه به شرایط کشور امکان پذیر نیست یا سخت و زمان بر است اما این سهولت دیدار زمینه ای برای درک متقابل و راهنمایی بهتر مراجعان است. 

استاندار ایلام از جمله مسئولان حاضر در قالب میز خدمت مصلی شهر ایلام بود وی در این آیین با اشاره به حجم زیاد مراجعه مردم به مسئولان در جریان میزخدمت ،بر تداوم سهولت ارتباط گیری مردم با مسئولان به عنوان یک ضرورت اداری و اجتماعی تاکید کرد.

قاسم سلیمانی دشتکی یادآور شد: کمک های موردی، اشتغال، درمان بیماری و مواردی از این دست بیشترین موضوع های مورد مطالبه شهروندان و مراجعان امروز میز خدمت بود.

شاید تجربه کار غیر دولتی موجبی شده که استاندار ایلام از منظر ارباب رجوع بیشتر از دیگر مسئولان اجرایی- دستکم در ایلام - از ناکارامدی مقررات دست و پاگیر اداری مطلع و از مانع تراشی و صعوبت دسترسی به مسئولان ازرده شده باشد.

به هر دلیلی که باشد ناظران اداری استان ایلام، همواره سلیمانی دشتکی را در قامت منتقد جدی ناکارآمدی اداری یافته اند .

استاندار ایلام برای حذف مانع ستبر دیوانسالاری ناکارامد که چنگ ریشه ای در فرهنگ فردی و اداری زده است همانطور که در حوزه اشتغال و تولید پیگیر تدوین و ارائه 'طرح های بی نام 'است در زمینه انجام امور و حل مشکلات روزمره مراجعان نیز از ابتدای سال جاری با جدیت به دنبال اجرای میز خدمت است.

ایوان قلب بیتومین خاورمیانه/سالانه 15هزار تن قیرطبیعی استخراج می شود

 به گزارش ایلام بیدار، بیتومین، سیاه خفته ای که از دل رشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس استخراج می شود، گوهری گران بها و با ارزش است که اگر صنایع تبدیلی و کارخانه های وابسته آن در کشور و یا استان ایجاد شود می تواند از خروج ارز جلوگیری و علاوه بر اشتغال پایدار برای هزاران نفر، زمینه توسعه و اتکا به توان داخلی را نیز افرایش دهد تا محصولاتی کاملاً ایرانی از همین ماده معدنی تولید شود و زمینه صادرات به کشورهای مختلف را نیز فراهم کند.

بیتومین، ماده ای معدنی با 160 کاربرد صنعتی

محمد سلیمان بیگی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان اینکه این ماده معدنی سیاه رنگ، با نام گیلسونایت در بازارهای تجاری شناخته شده است و اصطلاحاً به آن قیر طبیعی، قیر معدنی و یا بیتومین نیز گفته می شود، می گوید: 70 تا 80 درصد این ماده از کربن تشکیل شده و چند درصدی نیز نیتروژن و گوگرد در خود جای داده و ناخالصی های آن بصورت سلیکاتی، آهکی، گچ و رس است اما ماده خالص بیتومین یا قیر طبیعی که درصد خاکستر آن کمتر از 5 درصد است، یک ماده عمدتاً کربنی است.

محمد سلیمان بیگی ، با اشاره به اینکه بیتومین بیش از 160 نوع کاربرد صنعتی دارد و می توان آن را جزو مشتقات نفتی و نفت جامد نامید، گفت: در کشورهای آمریکا و کانادا از طریق کراکینگ، از این سنگ معدنی، بنزین و گازوئیل نیز تولید شده و همچنین در تولید پودر چاپگر رایانه، الکترودهای گرافیتی و زغالی، صنایع چسب و صنایع شیمیایی، صنایع رنگ، لاستیک سازی و در صنایع فولاد به جای دوده و کربن سیاه از آن نیز استفاده شده است.

 

وی همچنین می گوید: از این ماده در صنایع آسفالت و قیرهای پالایشگاهی و ایزوگام نیز استفاده شده است و پودر میکرونیزه آن در صنایع حفاری (گِل و سیمان حفاری) به عنوان روان کننده، سبک کننده و درزگیر استفاده می شود.

خام فروشی بیتومین در نبود صنایع تبدیلی/ واردات محصولات فرآوری شده از بیتومین به کشور با ارز چند برابری

سلیمان بیگی از روند واردات محصولات خارجی که از این ماده معدنی تولید می شود هم انتقاد کرد و گفت: یکی از ایرادهایی که وجود دارد این است که خود ما نیز به جای ایجاد کارخانه های تبدیلی این ماده معدنی، موادی را وارد می کنیم که از همین بیتومینی که در کشور است تولید می شود اما در کشور مجهول و مغفول مانده است. چرا به جای  ایجاد کارخانه های تبدیلی و فرآوری بیتومین در کشور، باید این ماده معدنی به صورت خام به دیگر کشورها صادر و محصولات فرآوری شده از آن با ارز چندبرابری به کشور بازگردانده شود؟ چرا وارد کننده موادی هستیم که از همین بیتومین ما تولید شده اند؟

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه شناخت ماده گران بهای بیتومین در کشور به حدود 21 سال پیش می رسد و تنها 14 سال است که صادرات این ماده معدنی آن هم به صورت خام انجام می شود، می گوید: در ایران قیر طبیعی یا بیتومین بیشتر برای ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیش از ۹۰ درصد آن به شکل خام صادر می‌شود و در سال‌های اخیر پودر این ماده معدنی بیشتر به کشورهای مالزی، هند، آلمان، اوکراین، ترکیه و چین صادر می شود و با فرآوری آن و استفاده در صنایع مختلف، با چند برابر قیمت وارد کشور می شود.

ایران سومین کشور غنی بیتومین جهان/ بزرگترین معدن بیتومین خاورمیانه در ایلام

نبی اله سماواتی کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام  نیز ،می گوید: کشورهای آمریکا، کانادا، ونزولا، روسیه، استرالیا، عراق و ایران دارای منابع عظیم و عمده گیلسونایت یا قیر طبیعی در جهان هستند که ایران پس از آمریکا و کانادا دارای سومین ذخائر بیتومین در جهان می باشد به طوری که بیش از 15 درصد این ماده معدنی در جهان در ایران و عمدتاً در استان های غربی کشور به ویژه ایلام، جنوب کرمانشاه و شرق لرستان وجود دارد.

 وی با بیان اینکه بزرگترین معدن بیتومین خاورمیانه در استان ایلام و در شهرستان ایوان است، می افزاید: فعالیت رسمی معادن بیتومین استان از سال 1376 شروع شده است و تاکنون حدود 144 پروانه اکتشاف و استخراج بیتومین صادر شده است که از این تعداد، 25 مورد به گواهی کشف منجر شده و 17 معدن با پروانه بهره برداری در استان ایلام به وجود آمده است که 10 معدن از معادن بیتومین استان، به دلیل تمام شدن ذخائر بیتومین، نداشتن ماشین آلات و نبود راه دسترسی مناسب غیر فعال هستند.

تنها 7 معدن از 17 معدن بیتومین استان ایلام فعال است

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام در سطح کشور دومین استان از نظر تولید و وجود ذخائر معادن بیتومین شناخته شده است و شهرستان ایوان نیز بیشترین این ذخائر را به خود اختصاص داده، می گوید: در حال حاضر از 17 معدن بیتومین شناخته شده و دارای پروانه بهره برداری استان، تنها 7 معدن فعال هستند که سالانه از این معادن، 22 هزار تن ماده معدنی بیتومین یا قیر طبیعی استخراج می شود .

ولی باج با اشاره به اینکه شهرستان های ایوان، ایلام و ملکشاهی ذخائر بالایی از بیتومین دارند، افزود: کل ذخائر شناسایی شده بیتومین یا قیر طبیعی در استان ایلام، 465 هزار تن به صورت قطعی و 900 هزار تن به صورت احتمالی است که ارزش این معادن در استان بیش از یک هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

هرچند کارشناسان می گویند با ایجاد کارخانه های تبدیلی، می توان از خام فروشی آن جلوگیری کرد و ارزش افزوده این ماده گران بها را تا 100 برابر نیز افزایش داد، اما عملاً در استان و کشور کارخانه های تبدیلی برای فرآوری محصولات مختلف صنعتی از گیلسونایت وجود ندارد و تنها کاری که در سال های اخیر انجام شده این است که سنگ بیتومین در کارخانه های اولیه، پودر و بسته بندی و قسمتی برای کارخانه های ایزوگام کشور استفاده شود و مابقی آن بصورت خام،  به خارج از کشور صادر شود تا با فرآوری در کارخانه های مختلف با چند برابر قیمت به داخل کشور بازگردد.

استخراج و بسته بندی سالانه 3 هزار تن بیتومین از معدن گیلانه زرنه

از مرکز استان ایلام که 35 کیلومتر خارج شویم به شهرستان ایوان می رسیم. شهر ایوان را پشت سر گذاشته تا به بخش زرنه برسیم. از رودخانه سیاهگل و جاده های خاکی و کوهستانی این منطقه که عبور کنیم به معدن بیتومین گیلانه زرنه می رسیم. اینجا یکی از سه معدن شهرستان ایوان است.

آقای طهماسبی 38 ساله که دو سالی است از طریق مزایده در این معدن کار استخراج بیتومین را انجام می دهد، می گوید: سال 96 این معدن را تحویل گرفتم و با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریالی، سالیانه حدود دو تا سه هزار تن قیر معدنی از این معدن استخراج می کنیم.

45 کیلومتر آنطرف تر از معدن گیلانه زرنه، کارخانه پودر و بسته بندی قیر معدنی در گیلانغرب استان کرمانشاه است. طهماسبی معدن دار و مدیر این کارخانه می گوید: قیر معدنی استخراج شده از معدن گیلانه زرنه در شهرستان ایوان به اینجا می آید و با دستگاه های موجود  پودر شده و پس از بسته بندی به 30 استان کشور و کارخانه های ایزوبام و ایزوگام ارسال می شود.

اشتغالزایی برای 50 متخصص و جوان جویای کار منطقه در معدن گیلانه زرنه

وی که توانسته دست چند جوان متخصص و جویای کار دیگر را نیز بگیرد و مشغول به کار کند، می افزاید: در معدن و کارخانه پودر و بسته بندی بیتومین، 50 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی داشتیم  و در کارخانه پودر و بسته بندی نیز 30 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

عباس صیادی یکی از جوانان مشغول به کار در این معدن است. او می گوید: قبلاً بیکار بودم و برای پیدا کردن کار و خرج و مخارج خانواده مجبور بودم به شهرهای بزرگ بروم اما از وقتی که این معدن شروع به کار کرده، خدا را شاکرم که مشغول به کار شدم و خرج و مخارج زن و بچه ام را در شهر خودم تأمین می کنم.

 در حال حاضر در شهرستان ایوان سه معدن فعال بیتومین وجود دارد که سالانه بیش از 15 هزار تن قیر طبیعی از معادن آن استخراج می شود اما نبود کارخانه های تبدیلی در استان باعث شده این گوهر با ارزش، تنها به صورت پودر شده صادر شود که با حمایت های بیشتر از معدن داران و ایجاد کارخانه های تبدیلی و وابسته به بیتومین می توان ارزآوری این محصول را در کشور به چند برابر افزایش داد./ع

جویزر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار