کد خبر: ۶۸۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶ 08 December 2018

تابناک / آب‌بندان‌ها در واقع استخرهای ذخیره خاکی هستند که کشاورزان طی سالیان دور برای مهار و ذخیره روان‌آب‌ها و آب چشمه‌ها، جویبارها، رودخانه‌ها و مسیل‌ها و استفاده در بخش کشاورزی، با ایجاد دیواره‌های خاکی و خاکبرداری، ایجاد کرده‌اند.


با رسوب‌گذاری تدریجی طی ده‌ها سال گذشته و به تدریج، ظرفیت و حجم ذخیره آب‌بندان‌ها با کاهش شدید مواجه شده لذا طرح ساماندهی آب‌بندان­ها، به­منظور لایروبی، دیوارسازی، دریچه­سازی و سردهنه­سازی و بکارگیری چندمنظوره آنها در تامین آب کشاورزی و توسعه فعالیت­های اقتصادی و اشتغال­زا در زمینه­های گردشگری، آبزی­پروری، ورزش‌های آبی، پرورش پرنده­گان آبی و امثالهم، اجرا می­شود.


مهار و مدیریت روان‌‌آب‌ها و افزایش ظرفیت و حجم ذخیره‌سازی آب توسط آب‌بندان‌ها برای تأمین مصارف کشاورزی، تقویت منابع آب زیرزمینی و ایجاد امکان بهره‌برداری چندمنظوره، اشتغال­زا و درآمدزا از آب‌بندان‌ها اعم از ذخیره و تأمین آب، شیلات و پرورش ماهی، پرورش پرندگان آبی، گردشگری، ورزش‌های آبی و ... با اولویت تامین آب کشاورزی از اهداف اجرای طرح ساماندهی آب‌بندان‌های گیلان است که امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید.


در این جلسه که جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دادگستری، معاونان استاندار و اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان حضور داشتند، دستورالعمل طرح ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ای استان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه این جلسه سه طرح سرمایه‌گذاری در بخش های گردشگری شهرستان های ماسال و آستارا نیز بررسی و در راستای تسهیل در اجرای آن تصمیم های لازم گرفته شد.
به گزارش ایرنا گیلان دارای 860 آب‌بندان بوده که وسعت این تعداد آب‌بندان حدود 9 هزار هکتار است.
بنا به اظهار مسئولان جهاد کشاورزی استان، در حال حاضر 150 میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های گیلان ذخیره شده که با بهسازی و لایروبی آب‌بندان ها میزان ذخیره آب در آنها به 300 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
آب‌بندان‌های یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان هستند و در حال حاضر 10 هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.
سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ، دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مصرف که 150 میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار