نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست در موافقت با مصوبه افزایش بهای آب در شیراز گفت: در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که شهروندان بر اساس میزان مصرف، بهای آب مصرفی را پرداخت می کنند به نحوی که مشترکان پُر مصرف باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
کد خبر: ۶۸۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 08 December 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:طرحی در شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید که اگر فرمانداری این کلانشهر آن را تائید کند بهای آب مصرفی شهروندان این شهر براساس میزان مصرف 25 ،45 و 18 درصد و واحدهای تجاری نیز حدود 90 درصد افزایش خواهد یافت.
به گفته موافقین، این طرح با هدف مدیریت بهتر منابع آبی و کمک به ایجاد زیرساخت های و سیستم فرسوده آب و فاضلاب این کلانشهر در شورای شهر شیراز به تصویب رسید.
مخالفین، آن را کارساز نمی دانند و معتقدند که دیگر اهرم تنبیه و جریمه در نحوه مدیریت مصارف انرژی مفید نخواهد بود و در شرایط فعلی که جامعه با فشار اقتصادی مواجه است نباید این اقدام صورت گیرد و همچنین افزایش حدود دو برابری بهای آب مصرفی واحدهای تجاری در شرایط کنونی تهدید جدی برای به تعطیلی کشاندن اشتغال های موجود در این شهر است.
مخالفان گران کردن بهای آب مصرفی مشترکین شیرازی این مساله را تهدیدی برای سلامت جامعه نیز قلمداد می کنند و می گویند که افزایش بهای آب مصرفی مشاغلی مانند رستوران و اغذیه فروشی ها می تواند منجر به کاهش رعایت بهداشت و نظافت کمتر در این مشاغل شود و در پی آن سلامت مشتریان نیز با خطر مواجه شود.
احتمال گران شدن بهای آب مصرفی مشترکین شیرازی در پی مصوبه شورای این شهر موضوعی است که موجب نگرانی و بروز گلایه شهروندان شده و این سوال را مطرح کرده که علت این افزایش نرخ بی سابقه در شرایط کنونی چیست؟
در حالی که نرخ بهای آب مصرفی در شورای شهر شیراز از 25 درصد در مصارف خانگی تا حدود 90 درصد در واحدهای تجاری تصویب شده که براساس مصوبه هیات وزیران نرخ تعرفه آب بدون تغییر ساختار تعرفه ها به میزان هفت درصد از ابتدای اردیبهشت ماه امسال نیز افزایش یافته است.

** تهدید سلامت مردم
مسعود طاهری که در شیراز رستوران دارد می گوید: در حال حاضر ماهانه حدود 300 هزار تومان پول آب پرداخت می کنم.
طاهری ادامه داد: تا جای ممکن در مصرف آب صرفه جویی می کنم و تنها هفته ای یکبار کف رستوران را می شویم و اگر حدود دو برابر بهای آب مصرفی گران شود قطعا همین مدت زمان نیز افزایش خواهد یافت و دو الی سه هفته ای یکبار نسبت به نظافت اقدام خواهیم کرد.
او اشاره کرد: رعایت بهداشت و شست و شو در واحدهای تجاری مانند رستوران،شیرینی فروشی ،اغذیه و ... بطور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است و باید بطور مداوم انجام شود که با افزایش بهای آب مصرفی آن هم حدود دو برابر این کار امکان پذیر نخواهد بود.
وی گران کردن بهای آب مصرفی واحدهای تجاری تا حدود 90 درصد را در شرایط کنونی با هیچ منطقی سازگار ندانست و گفت: گران کردن بهای آب مصرفی با کاسبی کنونی که در ماه های گذشته افت شدیدی داشته هیچ سنخیتی ندارد.
طاهری بر مدیریت مصرف آب توسط شهروندان در پی کاهش بارندگی سالهای اخیر تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ماهانه حدود یک میلیون تومان بهای برق مصرفی رستوران است که با پول آب و گاز جمعا حدود یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه می شود که در شرایط کنونی با توجه به وضعیت بازار پرداخت آن اغلب با مشکل مواجه است.
او عنوان کرد: در ماه های گذشته هشت کارگر در این رستوران مشغول کار بودند که در 20 روز اخیر به دلیل کسادی وضعیت بازار به ناچار چهار نفر از آنها را اخراج کردم.
طاهری با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی و خصوصا واحدهای صنفی در شرایط کنونی تحمل فشارهای مضاعف اینچنینی را ندارند و گرانی حدود 90 درصدی برای واحدهای تجاری نیز در نوع خود بی سابقه است، اضافه کرد: آب در شرایط کنونی کیمیا است و باید صرفه جویی در مصرف آن اعمال شود اما مسئولان باید به جای جریمه کردن و انجام اینگونه تصمیمات به فکر فرهنگ سازی باشند.

یکی از شهروندان شیرازی در این باره می گوید: افزایش قیمت بهای آب مصرفی در شرایط کنونی که مردم با انواع و اقسام گرانی ها مواجه هستند نباید از جانب نمایندگان همین مردم در شورای شهر دنبال می شد و مشکلات مهمتر از این موضوع در این شهر وجود دارد که ضروری است که در خصوص آن بحث و تصمیم گیری شود.
او که از نحوه محاسبه بهای مصرفی آب، برق و گاز گلایه مند است، در این باره می گوید: نرخ این خدمات عمومی هر ساله از سوی دستگاه های اجرائی بطور مشخص براساس میزان تورم موجود افزایش می یابد و گرانی دوباره آن از سوی شورای شهر معنایی ندارد آن هم در شرایط موجود که مردم در شرایط دشواری به سر می برند.
وی ادامه داد: حقوق مردم در سال شاید یکبار افزایش پیدا کند اما بهای این نوع خدمات چندین بار در طول یکسال تغییر و صعود می کند که این وضعیت غیرقابل تحمل است.

** موافقان و شورایی ها چه می گویند
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه شصت و چهارمین نشست این شورا در مورد چگونگی این افزایش بها در جمع خبرنگاران گفت: طرح افزایش نرخ آب بها که در نشست دوشنبه (دوازدهم آذر) این نهاد مورد بررسی قرار گرفت در مورد سهم تبصره سه قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های آب و فاضلاب و بهسازی سیستم فرسوده آن است.
نواب قائدی افزود: در قالب این طرح که با اکثریت آرا به تصویب رسید، درآمد حاصله از این محل در حساب جداگانه ای پس انداز و تنها صرف ایجاد زیرساخت های آب و فاضلاب شهری که فرسوده شده، می شود.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، نرخ آب بهای مشترکانی که در ماه از صفر تا 20 متر مکعب آب مصرف می کنند و قبلا به ازای هر لیتر آب مصرفی، چهار ریال هزینه پرداخت می کردند با تصویب این طرح، به ازای هر لیتر یک ریال بیشتر و حدود پنج ریال پرداخت خواهند کرد که بیانگر حدود 25 درصد افزایش است.
قائدی اضافه کرد: مشترکانی که در ماه بین 20 تا 40 متر مکعب آب مصرف می کردند به ازای هر لیتر، پیشتر 6 و 4 دهم ریال هزینه پرداخت می کردند اما با تصویب این طرح به ازای هر لیتر، 9 و 4 دهم ریال پرداخت می کنند که 45 درصد افزایش بها را نشان می دهد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: همچنین مشترکان پُر مصرفی که در ماه بیش از 40 متر مکعب آب مصرف می کردند قبلا به ازای هر لیتر آب 21 و 9 دهم ریال هزینه پرداخت می کردند ولی با تصویب این طرح 18درصد بیشتر و 25 و نه دهم ریال پرداخت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: براساس این طرح میزان آب بهای پرداختی واحدهای تجاری نیز به ازای هر متر مکعب از 2 هزار و 700 ریال به پنج هزار ریال افزایش یافت که مقایسه این ارقام حاکی از حدود 90 درصد افزایش است.

** افزایش 900 درصدی بها آب شیرازی ها چه بود
علی ناصری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، هنگام بررسی موضوع افزایش آب بها به عنوان یکی از مخالفان این طرح بیان داشت: با نگاهی به جزییات این طرح، افزایشی بین 65، 300 و در مواردی تا 900 درصد مشاهده می شود.
سخنگوی شورای شهر شیراز در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اظهارات ناصری در خصوص اینکه آب بهای مصرفی واحدهای صنعتی شیراز بین 300 تا 900 درصد افزایش می یابد، گفت: این اظهارات صحت ندارد و این میزان افزایش بهای آب مصرفی بر اساس این مصوبه اعمال نخواهد شد.
ناصری در صحبت های خود در نشست شورای شهر گفت: مشخص نیست این افزایش بهای آب بر چه اصولی لحاظ شده و بدون تردید با تصویب آن نمی توانیم پاسخی صریح در این مورد به مردم بدهیم.
وی اظهار داشت: افزایش بی ضابطه بهای آب مصرفی واحدهای تجاری و صنایع باعث می شود اشتغال و کسب و کار در این شهر تهدید شود.
ناصری به موثر نبودن شیوه تنبیه و جریمه در فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: این مورد بدترین شیوه اصلاح جامعه است و افزایش جمعیت زندانیان نیز گواه این ادعاست.

**ایرادهایی که برطرف نشده است
عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست گفت: اعضای این شورا در هفته های پیشین در مورد طرح افزایش آب بهای مصرفی در شیراز، ایرادهایی به آن وارد دانستند و به همین سبب برای رفع نقایص، این طرح را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
عبدالرزاق موسوی افزود: ایرادهای وارده به این طرح نه تنها برطرف نشده بلکه حتی افزایش میزان آب بهای بیشتری برای این طرح در نظر گرفته شد و این درحالی است که کارشناسان این شورا نیز با این طرح مخالف هستند.
او اظهار داشت: طرح افزایش آب بهای مصرفی و حق انشعابی که اکنون برای تصویب به صحن شورای اسلامی شهر شیراز ارجاع داده شده به غیر از میزان افزایشی است که سالانه وزارت نیرو در این مورد اعمال می کند.
وی ابهامات زیادی را به این طرح وارد دانست و گفت: بر اساس این طرح، افزایش میزان آب بهای مصرفی به ویژه در واحدهای صنعتی و تجاری بسیار زیاد و خارج از عرف است و باید تغییر پیدا کند.

**کارشناسانه تر تصمیم بگیریم
نوذر امامی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این باره بیان کرد: با توجه به اینکه تصمیم گیری در مورد این طرح شامل همه مردم شهر می شود بهتر است که این طرح دوباره به کمیسیون تلفیق برگشت داده شود و کارشناسی بیشتری روی آن صورت گیرد.

** افزایش بهای آب منتج به مصرف بهینه می شود
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست در موافقت با مصوبه افزایش بهای آب در شیراز گفت: در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که شهروندان بر اساس میزان مصرف، بهای آب مصرفی را پرداخت می کنند به نحوی که مشترکان پُر مصرف باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
ابراهیم صبوری افزود: این طرح می تواند الگوی مصرف را تغییر دهد و با اجرای آن، مدیریت بهینه ای در حوزه مصرف آب عملیاتی خواهد شد.

**این طرح عادلانه نیست
لیلا دودمان، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز که از مخالفان تصویب این لایحه بود، اظهار داشت: با بررسی این طرح مشخص می شود که هیچگونه عدالتی در آن وجود ندارد زیرا ساکنان مناطق جنوبی شیراز که به صورت خانوادگی در یک واحد مسکونی زندگی و بی شک آب بیشتری مصرف می کنند باید هزینه زیادتری پرداخت کنند.

** شهروندان شیرازی هزینه چندانی متحمل نمی شوند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز نیز در این جلسه در دفاع از این طرح بیان داشت: حدود 85 درصد مشترکان آب در کلانشهر شیراز، بین صفر تا 20 متر مکعب آب در ماه مصرف می کنند و با تصویب این طرح افزایش، هزینه چندانی را در ماه متحمل نمی شوند.
الله بخش نظرپور با اشاره به اینکه 568 هزار مشترک آب در شیراز وجود دارد، گفت: حدود 14درصد از مشترکان آب در شیراز بین 20 تا 40 متر مکعب آب در ماه استفاده می کنند و همچنین کمتر از یک درصد اهالی این کلانشهر نیز مصرف ماهانه ای بیش از 40 متر مکعب آب دارند.
پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز دارای 13عضو است که این مصوبه دوشنبه 12 آذرماه جاری در غیاب دو عضو این شورا با شش رای موافق از مجموع 11عضو حاضر در این نشست، به تصویب رسید.
این مصوبه در صورت تایید فرمانداری شهرستان شیراز قابلیت اجرایی پیدا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار