دانشگاه یزد در رابطه با چالش‎‎ رفتارهای ترافیکی در استان یزد اقدام به برگزاری همایش «شهر جهانی، رفتار ترافیکی غیر جهانی» با حضور مسئولان استانی و اعضای هیات علمی دانشگاه کرد.
کد خبر: ۶۸۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 08 December 2018

دکتر «سید محمود صدر» متخصص قلب و عضو هیات مدیره گروه یاوران ارتقاء سلامت(یاس) در این همایش با اشاره به رتبه سوم یزد به لحاظ مرگ و میرها در حوزه تصادفات، افزود: مهم‏ترین علت مرگ و میرهای غیرطبیعی در کشور را بیماری‏‎های قلبی و عروقی با تعداد حدود ۶۰ هزار نفر، بیماری‏‎های سرطانی با ۳۰ هزار نفر و تصادفات رانندگی با ۱۵ هزار نفر کشته (عموماً ۱۵ تا ۳۵ ساله) شامل می‏‏شوند.

وی با اشاره به برخی بسترهای فرهنگی تشدیدکننده رانندگی نامطلوب، افزود: اگر چه بخش عمده‏ای از تصادفات ناشی از زیرساخت‏‏‎های حمل و نقل ترافیک است، اما حقیقت این است که شهروندان ما دارای نوعی فرهنگ غلط ترافیکی هستند که ناشی از عوامل روانی و اجتماعی است و هر کسی فکر می‏‎کند باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد اگر چه به قیمت بی تفاوتی به مصالح عمومی و القای نوعی احساس ناامنی شهروندان در عبور از معابر و خیابان باشد.

صدر با تأکید بر اهمیت آموزش و همکاری ادارات مختلف در پیشگیری و اصلاح رفتارهای ترافیکی نامطلوب و کاهش تصادفات، ادامه داد: لازم است به شیوه‏‎های مختلف ابعاد خطرناک و خطرآفرین به رانندگان خاطی گوشزد شود که این مهم را نیروی انتظامی می‏‎تواند با تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی به ویژه در بین این رانندگان انجام دهد.

وی افزود: وقتی در مورد مسئله ترافیک صحبت می‏شود که همه توافق دارند باید کاری انجام شود ولی به نظر می‏رسد مشخص نیست که وظیفه هر نهاد و سازمان چیست و ظرفیت‏‎های آنها مدیریت نمی‏‎شود که امیدواریم به مناسبت این همایش این اتفاق بیفتد و منجر به نتایج مطبوب شود.

سرهنگ «محمد پورشمس» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد هم در این همایش گفت: در سال ۸۵ شاهد سالانه ۲۷ هزار نفر کشته در سوانح رانندگی در کل کشور بودیم ولی هم اکنون این آمار به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در خصوص تصادفات استان یزد در ۸ ماهه امسال ۴۶ نفر کشته شده‏اند که ۳۱ نفر موتورسوار، 13 نفر عابر پیاده، یک راننده اتومبیل و یک فرد خردسال در حال دوچرخه‏‎سواری در محل مسکونی بودند.

وی تعداد مجروحین تصادفات هشت ماهه را حدود ۲۹۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۸۹ درصد مقصرین سوانح آقایان و فقط ۱۱ درصد مقصر آنها خانم‏‎ها بودند.

به گفته پورشمس، در این تصادفات ۷۰ درصد تصادف کنندگان موتور سوار بودند، 27 درصد تصادفات با عابر پیاده بوده است و ۶۰ درصد مقصرین دارای تحصیلات کمتر از دیپلم بودند.

وی با اشاره به این که پلیس براساس وظیفه خود برخورد با تخلفات را در دستور کار خود دارد، گفت: به طور مثال، در استان یزد در هشت ماهه اخیر حدود ۱۱ هزار موتورسیکلت و بیش از پنج هزار خودرو متخلف و حادثه ساز توقیف شده که مجموع این اقدامات و همکاری ‎ های سایر نهادها نسبت به سال گذشته شاهد ۲۱ درصد کاهش تلفات بودیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان افزود: در خصوص عوامل موثر بر مدیریت ترافیک دو دسته عوامل سخت افزاری (امکانات و تجهیزات کنترل و هدایت ترافیک) و عوامل نرم افزاری (عوامل انسانی) اثرگذارند اما ما معتقدیم نقش عوامل انسانی پررنگ تر است و اگر خودخواهی‏‎هایمان را در رفتارهای مان کنار بگذاریم و منافع جمعی را به نفع فردی ترجیح دهیم، میتوان امید داشت بسیاری از مشکلات ترافیکی حل شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار