کد خبر: ۶۸۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 05 December 2018

تابناک / دوچرخه‌سواری پیروز حناچی، شهردار تهران، در روز سه‌شنبه بدون خودرو، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. برخی آن را اقدامی قابل تحسین و گامی روبه‌جلو دانستند و عده‌ای از آن به‌عنوان نمایش و راهی برای پاک کردن صورت مسئله یاد کردند.

 

 

در فضایی که همه رفتارهای چهره‌های شناخته شده و مسئولان مورد توجه افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، دوچرخه‌سواری شهردار تهران و معاونانش سوژه مناسبی برای نوشتن است. در حالی که اگر مسئولی در یک کشور توسعه‌یافته سوار دوچرخه به محل کار برود نوعا مورد ستایش قرار می‌گیرد، شهردار تهران مورد نقد بسیاری از چهره‌های سیاسی قرار گرفته و در ازای این حرکت، متهم به پاک کردن صورت مسئله می‌شود و عده ای دیگر نیز از او تجلیل کرده اند.

**به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوستیم

پیروز حناچی شهردار تهران سه‌شنبه ششم آذر با توییتی از پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو خبر داد و در دو هفته متوالی، سه‌شنبه بدون استفاده از خودرو به خیابان بهشت رفت. «من و همکارانم در #شهرداری_تهران به پویش #سه_شنبه_های_بدون_خودرو، کمپینی برای افزایش سلامت جامعه پیوستیم؛ منتظر هم‌رکابی و مشارکت شهروندان عزیز تهرانی هستیم . #شهردار_تهران #تهران_شهری_برای_همه»

**عوام‌فریبی

صادق خرازی، سیاست‌مدار و فعال حزبی از مخالفان این عمل حناچی است و آن را با عوام‌فریبی، همراه می‌داند. وی در اینستاگرام خود درباره این اقدام می‌نویسد:« خدا کند عوام‌فریبی‌های هیجانی پایان بگیرد. روزی نخست‌وزیر یک کشور اروپایی دیر به پارلمان رسید و در اعتراض نمایندگان گفت: نخست‌وزیر شما مشغول واکس زدن کفش‌هایش بود، به این نخست‌وزیر بایست افتخار کنید. رندی از نمایندگان مجلس گفت خاک بر سر کشور و نخست‌وزیرش که کشورمان را علاف 2 لیر پول و پرداخت آن کرده است. مرد حسابی پول واکس کفش تو را می‌دهم، کشور را که در زمان جنگ است، درست اداره کن. جناب شهردار لطفاً به داد شهر و حرمان‌هایش، به داد مردم و گرفتاری ایشان برسید. به دنبال این عوام‌...‌ها نباشید. اگر خوب کار کنید مردم نیک داوری‌تان می‌کنند.»

**شومن

عبدالرضا داوری، فعال رسانه‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد در توییتی به این اقدام شهردار تهران نقد می‌کند. «تجربه گواهی می‌دهد که از یک شومن خوب، یک شهردار خوب درنمی‌آید. #پیروز_حناچی #شهرداری_تهران»

کار شهر روی زمین مانده

غلامحسین کرباسچی، عضو ارشد حزب کارگزاران در اینستاگرام خود به دوچرخه‌سواری حناچی نقد می‌کند و می‌نویسد: ای کاش آقای حناچی، به‌جای دوچرخه، صبح زود، بدون ترافیک با ماشین به دفتر کارش می‌رفت و تلاش و پیگیری می‌کرد، زودتر صدها واگن معطل‌مانده در گمرک به خطوط مترو ملحق شود تا صدهاهزار مسافر راحت‌تر و سریع‌تر به مقصدشان برسند و ده‌ها هزار خودرو کمتر بیرون بیایند. #ترافیک #آلودگی_هوا

**فرهنگ‌سازی

حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت در پاسخ به انتقاد کرباسچی می‌نویسد: کار حناچی یکی از کارهای معمول مدیران ارشد برای فرهنگ‌سازی و همدلی مردمی است که تا از حدی نگذرد خیلی هم خوب است. ضمناً این کار نقش منفی در انجام سایر وظایفش ندارد. گیر دادن کار راحتی است. کمک به پیش رفتن و ساختن است که نیاز اصلاح‌طلبانه امروز است.

**طراحی تهران برای بزرگسالان ماشین‌سوار

حسین حمدیه‏ از فعالان توییتری با طرح مسئله‌ای درباره تسهیل پیاده‌راه‌های تهران در مورد اقدام حناچی می‌نویسد: «کاش یه روز هم آقای حناچی با کالسکه نوه‌اش بره سر کار تا از نزدیک ببینه چقدر پیاده‌روهای تهران غیرقابل عبوره برای کالسکه و ویلچر. چقدر اتوبوس گرفتن دشواره و مترو سوار شدن ناممکن. چقدر هوا برای بچه و سالمند ناسالمه. از نزدیک ببینه که تهران برای بزرگسالان ماشین‌سوار طراحی شده نه همه.»

**روزی که امید پیروز شد

حسین آخانی، فعال محیط‌زیست نیز از اقدام حناچی تقدیر کرده و در یادداشتی که منتشر کرده، این رفتار را تحلیل کرده است. وی در بخشی از این یادداشت آورده است: « بدون شک می‌توانم بگویم امروز قشنگ‌ترین روز زندگی من و بسیاری از فعالان محیط‌زیستی است که سال‌ها برای آسمانی آبی تلاش می‌کنند. امروز روز پیروزی امید بود. راه‌حل آلودگی تهران همانی است که امروز شهردار تهران انجام داد: خداحافظی با خودروهای شخصی و انتخاب پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی. همه می‌دانند که حمل‌و‌نقل عمومی شهر بسیار پر‌نقص است.»

**شهردار پیروز ادامه بده

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در کانال تلگرامی خود در مورد دوچرخه‌سواری حناچی و نقد کرباسچی به او نوشت: « غلامحسین کرباسچی در حالی به شهردار می‌تازد و او را به توسعه حمل و نقل عمومی فرامی‌خواند که دوران مدیریت او بر شهرداری تهران، در ادبیات شهرسازی و حمل و نقل شهری، به دوران غلبه و اولویت دادن حمل و نقل شخصی (ساخت بزرگ‌راه‌ها) و عمران بتونیستی (فروش تراکم، افزایش درآمدهای شهر از مسیر فروش فضا، و توسعه بتونی) مشهور است.... شهردار پیروز ادامه بده، دوران هم‌سطح نبودن با مردم، بی‌توجهی به نمادها (اگر یک دوچرخه‌سواری یک‌روزه باشد)، دوران بی‌مردم بودن، دل خوش کردن به عمران صرفاً سازه‌ای، غرق شدن در ساخت‌وساز و غفلت از اصلاح سازوکارهای اداره شهر گذشته است. موانع اصلی توسعه مترو و حمل و نقل عمومی را هم با مردم در میان بگذار. لحظه‌ای شکست خواهی خورد که آدم‌ها و ایده‌های نو را رها کنی و در دامان گذشته آرام‌بگیری.»

**همیشه مرغ همسایه غاز است

فرشید اسحاقی، کارشناس رسانه شهری نیز در مورد اقدام حناچی به این ترتیب می‌نویسد: «کیفیت هوای تهران تعریفی ندارد و هر لحظه بر عمق غلظت آلاینده‌های آن افزوده می‌شود، چشم، چشم را نمی‌بیند و ساختمان، ساختمان را و خلاصه همه جای شهرآلودگی، رخت سیاه خود را پهن کرده است. در این میان، سه‌شنبه‌ای که گذشت یک اتفاق خوب در پایتخت پر دود و صدا افتاد و آن حضور مدیر ارشد پایتخت و مدیرانش در محل کار بدون خودروی شخصی یا راننده بود.

خوب که فکر کنیم، یادمان خواهد افتاد که در بسیاری مواقع، با اشتراک گذاشتن تصاویر دوچرخه‌سواری فلان شهردار یا رئیس‌جمهور در شهرهای اروپایی یا ترددشان با مترو، اتوبوس و مینی‌بوس به محل کار، به تعریف و تمجید از آن می‌پردازیم و حال که قرار است فرهنگی در مدیریت داخلی خودمان نهادینه شود، صغری و کبری می‌چینیم؟ بیشترین لایک‌هایمان را بر تصاویر مثبت رفتاری برخی مدیران در دیگر کشورها می‌زنیم، اما در برابر رفتار و حرکت فردی و جمعی مثبت داخلی‌ها، موضع می‌گیریم تا همیشه مرغ همسایه غاز باشد؟!»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار