این روزها اصلاح طلبان سناریویی را دنبال می کنند که در آن بوی عبور از دولت به مشام می رسد. سناریویی که طی آن این طیف سیاسی نه تنها مسئولیت های خود را برای همه آنچه که دولت بوجود آورد، اعم از نقاط قوت و ضعف نمی پذیرد، بلکه تلاش می کند نقاط ضعف دولت به خصوص در بخش اقتصادی را بهانه ای برای عبور از آن قرار دهد تا بتواند سهم بیشتری از کیک قدرت در انتخابات های آتی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بعدی نصیب خود کند.

در همین رابطه روزنامه آرمان امروز یکی از این رسانه هاست که به تازگی در یادداشتی به طرح این موضوع می پردازد که دموکراسی در ایران به درستی محقق نشده است، چرا که بر خلاف کشورهای شمال اروپا افراد صاحب منصب با رای مردم به استانداری ها، وزارتخانه ها و مجلس راه پیدا نمی کنند و به نوعی احزاب محلی برای شغل یابی افراد است.

بعد از آن این گزارش ادامه می دهد: «...اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 که حسن روحانی انتخاب شد، خود را پیروز میدان می‌دانستند در صورتی که چنین نبود و پیروزی آنها در تاثیرگذاری بر قدرت بود که توانستند نیروهای دلواپس را کنار بزنند و رسیدن به قدرت سهم آنها نبود. از سوی دیگر برخی که به نام قدرت پنهان در کشور شناخته می‌شوند بیش از دو گروه سیاسی اثربخشی دارد و برای حفظ قدرت خود اجازه تثبیت دموکراسی را نمی‌دهد...»

در ادامه این  مطلب هم البته با هشدار دادن به طیف های مختلف اصلاح طلب، نویسنده گزارش درصدد است اصلاح طلبان را متقاعد کند کاری نکنند که از تاثیرگذاری حداقلی بر قدرت این جریان سیاسی کاسته شود.

اجبار در حمایت از روحانی

سعید حجاریان از چهره های اصلاح طلب در مصاحبه تفصیلی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده است صحبت هایی کرده است که حاکی از عبور اصلاح طلبان از روحانی و البته بهانه جویی مسائل اقتصادی است. در مقدمه این مصاحبه تاکید شده است که اصلاح طلبان از دولت ناامید هستند و به نقل از برخی چهره های شاخص این جریان همچون شکوری راد، تاجرزاده، منصوری، عارف و جلائی پور تاکید شده حمایت از روحانی ناشی استراتژی های ناشی از اجبار بوده است.

حجاریان هم با اشاره به اینکه اصلاح طلبان گزینه ای نداشتند، دلیل حمایت از روحانی را به خاطر فرصت تنفس دادن به مردم عنوان می کند. او در بخشی از مصاحبه انتقادهایی که به دولت وارد شده است و این تئوریسین اصلاح طلب آن را سنگ اندازی در مسیر دولت عنوان می کند از یک سو و سرکار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا از سوی دیگر 2 دلیلی می داند که به خاطر آن نباید اصلاح طلبان از روحانی حمایت می کردند. سپس می افزاید: « نه اینکه بخواهم، تنزه‌طلبی کنم اما خود دولت روحانی هم استعداد و ظرفیت کافی برای مقابله با معضلات داخلی نداشت . بنابراین ما به لحاظ اخلاقی هم نمی‌توانستیم وظیفه‌ای در قبال وی داشته باشیم.»

روحانی از خودش عبور کرد

در ادامه خبرنگار خبرگزاری دولت تلاش می کند نشان دهد دولت از اصلاح طلبان عبور کرده است و رفتار دولت باعث ناامیدی مردم از جریان اصلاحات شده است، که حجاریان در پاسخ کمی این موضع گیری را تعدیل می کند و می گوید روحانی با اصلاح طلبان ائتلاف نداشته است، اما چون در سال 92 شعارهای دلخواه اصلاح طلبان را داده است و به آنها عمل نکرده است پس این روحانی است که از خودش عبور کرده است.

علی تاجرنیا دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب هم مصاحبه ای با خبرگزاری دولت داشته است که گمانه زنی عبور دولت از روحانی را با چاشنی غلیظ تر مسائل اقتصادی تداعی می کند. او می گوید: «مشکلاتی که در کشور وجود دارد؛ بویژه مشکلاتی که در امور اجرایی شاهدش هستیم بیش از تبعاتی بوده که بگوییم فقط ناشی از تحریم‌ها است. در خود اروپا هم تصور کارشناسان این نبود که به این سرعت فضای جامعه ما از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شود. درست است که بخشی از مشکلات ایجاد شده امور تبلیغاتی و روانی است اما بخش مهم آن به عملکرد بد مدیران اجرایی کشور مربوط می‌شود.»

تقابل افکار عمومی با روحانی

وی سپس حمله تندی به دولت می کند و می گوید: «در افکار عمومی نگرانی زیادی درباره وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شده است. فراموش نکنیم که افکار عمومی نسبت به مدیریت کشور مسئله دارند و نسبت به نوع مدیریت آن‌ها بی‌اعتماد هستند. تنها راه برون رفت از مشکلات امروز ایجاد تغییرات در سیستم مدیریتی‌است؛ این تغییرات جز با عوض کردن استراتژی‌ها امکان پذیر نیست. فعالیت‌های بیش‌تر و سازنده مدیران اعتماد مردم را باز می‌گرداند.»

تاجرنیا که طی این مصاحبه مدام قصد دارد افکار عمومی را در مقابل دولت قرار دهد، در بخش دیگری به طرح این موضوع می پردازد که بعد از اینکه رای ریاست جمهوری در سال 96 گرفته شد برخی از شعارها و آرمان‌ها به فراموشی سپرده شد . مهم این است که امروز ببینیم چه قدر در جهت تحقق شعارها حرکت کرده‌ایم. دولت و دولتمردان باید در این میان وقت بیش‌تری بگذارند، چراکه مردم به خوبی تشخیص می دهند چه کسانی در حال خدمت به مردم هستند و چه کسانی جای مدیران با کفایت را اشغال کردند.

تطهیر وجهه جهانگیری

در حالی که این روزها رسانه های اصلاح طلب به کمک کارشناسان سیاسی خود سناریوی عبور از دولت روحانی را دنبال می کنند، روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد هم طی مطلبی که در میانه مهرماه منتشر کرده است، شکست دولت در تک نرخی کردن ارز را عاملی برای بهبود وجهه اسحاق جهانگیری قرار داده و تلاش کرده تا او را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در دور بعدی معرفی کند.

در بخشی از این مطلب آمده است: « ....طبق معمول نسخه پیچیده شده برخی از نزدیکان دولت از جمله نوبخت و واعظی و تیم اقتصادی دولت مبنی بر ارز تک نرخی و 4200 تومانی به خیال خودشان برای برون رفت از مشکلات دولت و به دست آوردن دل مردم پس از اعتراضات دی ماه سال گذشته نسبت به وضعیت اقتصادی بود. اما در واقع این طور نبود و ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و منجر به چهار برابر شدن نرخ دلار در بازار آزاد، گرانی و تشدید مشکلات اقتصادی مردم طی چند ماه گذشته شد و در نهایت همه کاسه کوزه‌ها بر سر جهانگیری شکست و او قربانی ارز 4200 تومانی شد.»

در ادامه این گزارش آمده است: هم زمان با سقوط نرخ دلار این نزدیکان روحانی بودند که جهانگیری را پیش قدم اقدام های ارزی کردند تا او مقصر جلوه کند. سپس هشدار می دهد که نوسان ارزی به ضرر جهانگیری تمام خواهد شد و او را به مهره سوخته اصلاح طلبان بدل می کند.

در ادامه هم به تطهیر نقش جهانگیری در ماجرای دلار تک نرخی می پردازد: «سیاست ارز تک نرخی و 4200 تومانی تصمیم جهانگیری نبود بلکه نسخه برخی از نزدیکان رئیس جمهور از جمله نوبخت، واعظی و تیم اقتصادی دولت بود اما با این همه کاسه کوزه‌ها بر سر اسحاق شکست و مردم حتی طرفداران جهانگیری نیز او را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مقصر چنین وضعیتی خوانده و با جملاتی آکنده از تمسخر و انباشته از طنز می‌گفتند « این بود دلار 4200تومانی جهانگیری!» در نهایت با بدتر شدن اوضاع، نزدیکان روحانی و تیم اقتصادی دولت خود را از ماجرا کنار کشید تا آنجا که اکنون افکار عمومی و حتی مجلسی‌ها نیز جهانگیری را مسبب وضعیت کنونی می‌دانند. به هر روی جهانگیری زیرپای دلار 4200 تومانی دولت و تجویز نوبخت و واعظی قربانی شد...»تسنیم