حاشیه شهر قم شاهد سکونت شهروندانی در نزدیکی با دکل های فشار قوی برق است افرادی که در کنار دکل‌های برق زندگی می‌کنند، در قسمتی ساخت و ساز کرده‌اند که نباید انجام می‌شد، اما آن زمان کسی جلوی آنان را نگرفت و حالا امروز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.
کد خبر: ۶۸۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲ 30 November 2018

به گزارش تابناک قم، رعایت حریم خطوط فشارقوی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند خطرات تأثیرگذار را کاهش دهد. بر اساس اعلام وزارت نیرو، قانون برای خطوط فشارقوی دو حریم، درجه‌یک و درجه دو را تعریف کرده که این حریم متناسب با ولتاژ برق انتقالی و نوع دکل (تلسکوپی یا شبکه‌ای) در مناطق مختلف بیابانی یا کوهستانی، شهری یا روستایی، دارای آب و هوای خشک یا مرطوب و ایمنی و مسائل الکترومغناطیسی متفاوت است.

برخی دانشمندان وجود رابطه بین میدان‌های الکترومغناطیسی و سرطان خون در کودکان را تأیید و اعلام کرده‌اند کابل‌ها و دکل‌های فشار قوی برق می‌توانند سبب بروز سرطان خون به‌ ویژه در کودکان شود.

امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی با ولتاژ یک‌هزار ولت یا بالاتر صادر می‌شود می‌تواند بر سلامت ساکنان اطراف دکل که تا شعاع ٢٠ یا ٥٠ متری زندگی می‌کنند تأثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

حاشیه شهر قم نیز شاهد سکونت شهروندانی در نزدیکی با دکل های فشار قوی برق است افرادی که در کنار دکل‌های برق زندگی می‌کنند، در قسمتی ساخت و ساز کرده‌اند که نباید انجام می‌شد، اما آن زمان کسی جلوی آنان را نگرفت و به دلیل فقر و ناتوانی مالی و از روی غفلت و نا آگاهی زیر دکل‌های فشار قوی برق ساخت و ساز کردند و هم اکنون اگر هم معایب و مشکلات ساخت و ساز در این منطقه را بدانند مشکل اقتصادی امکان رفتن از آن مکان را به آنان نمی‌دهد و محکوم به ماندن و زندگی در مکانی هستند که انواع سرطان‌ها را برایشان به بار می‌آورد.

در قسمتی از منطقه نیروگاه (محمد آباد – خیابان آیت الله مدنی) به هر دلیلی شاهد این ساخت و سازها و حوادث تلخ و دردناک ناشی از آن هستیم.

فلج شدن هر دو دست به خاطر برق فشار قوی

سالها پیش که این محدوده بیابان بوده، وزارت نیرو دکل‌ها را کار گذاشته است پس شاید این مسئله قابل قبول باشد مقصر مردمی هستند که حریم آنجا را رعایت نکردند و ساخت و ساز غیر مجاز داشتند همچنین تقصیر به عهده شهرداری نیز می باشد که باید جلوی ساخت و ساز آنها را می گرفت.

محمدی یکی از ساکنان محله یادگار امام در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: ساکن نیروگاه یادگارامام 33 متری مولایی 12 متری قالیشوئی هستیم که در حال ساخت ساختمان هستم سیم فشارقوی از یک متری جلوی درب ساختمان ما می‌گذرد و باعث برق‌گرفتگی کارگر یکی از همسایه‌ها شده و متأسفانه باعث فلج شدن هر دودستش شده به اداره هم مراجعه کردیم که دستک و یا روکش بگذارند و یا رفع حریم کنند که در پاسخ اعلام شد باید هزینه‌های آن را خودتان پرداخت کنید ، منطقه ما محروم و کارگر نشین است که از پس این گونه هزینه ها برنمی‌آیند خانواده من جرات زندگی در این خانه را ندارند.

وی گفت: زمین هایی که تیر برق فشارقوی از آن رد شده است دارای توافق صد درصد با شهرداری است و ساکنان بابت 30 قواره زمین 30 عدد سند تک‌برگ قطعی گرفته‌اند و تنها زمین‌هایی در این منطقه هستند که سند تک‌برگ دارند و با شهرداری توافق کردند.

ابراهیمی یکی دیگر از ساکنان محله محمدآباد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: وضعیت این محله و خانه‌های آن چندین سال است که باعث نگرانی مردم شده است اگر ساخت‌وساز در این منطقه ممنوع بود از ابتدا نباید اجازه ساخت داده می‌شد، منزل ما هم مجوز ساخت ندارد اما ما جایی برای سکونت نداریم هنگام ساخت واقعاً نمی‌دانستیم این دکل‌های برق چقدر مضر است.

وی گفت: چند سال پیش پسرعمه من در منزل ما مهمان بود تابستان بود سیم‌ها هم براثر گرمی هوا خیلی پایین‌تر آمده بودند، وی برای خوابیدن به پشت‌بام رفت بعد از چند دقیقه ناگهان صدای انفجار آمد و برق محله هم قطع شد وقتی به پشت بام رفتیم با پیکر بی جان پسر عمه ام روبرو شدیم با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتیم اما کار از کار گذشته بود.

این شهروند قمی گفت: این مسئله را پیگیر شدیم چند نفر از مسئولان قم شخصاً به منزل ما آمدند اما جرئت رفتن به پشت‌بام را نداشتند و تعجب می‌کردند ما چگونه در این خانه زندگی می‌کنیم، جوانان زیادی مانند پسرعمه من به خاطر این دکل‌های فشارقوی جان خود را از دست دادند مسئولان قم به داد اهالی برسند.

حالا که این اتفاق رخ‌داده و عده‌ای به دلیل فقر ساکن در اطراف این دکل‌های خطرناک هستند چه باید کرد؟

انتقال ساکنان همجوار دکل های فشار قوی برق

سال گذشته شهردار قم با اشاره به قرارگرفتن 120 باب خانه مسکونی منطقه 2 شهرداری زیر حریم دکل‌های برق فشار قوی شهری گفت: انتقال این واحدهای مسکونی به شهرک پردیسان ضروری است.

همچنین از طرفی حسین اسلامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در خصوص این مسئله اظهار داشت: زمین‌ها و ملک‌های زیر دکل توسط شهرداری در حال تبدیل شدن به خیابان‌ها و یا فضا‌های سبز است.

وی گفت: ۲۰ توافقنامه جهت تهاتر و یا خرید نقدی ملک‌های زیر دکل فشار قوی برق در این شهربسته شد، این امر در حیطه کاری دولت است، ولی به علت نبود منابع مالی و وضعیت اقتصادی، شهرداری قم پیش قدم شده است.

خاطر نشان می شود برق‌های خانگی در ایران 220 ولت اما در کشورهای پیشرفته ولتاژ 110 را برای منازل مسکونی دارند. اما برق فشار قوی 600 کیلو وات به بالا قدرت دارد و در مسیر جریان فشار قوی برق حادثه مرگ حتمی است.

هردکل فشار قوی برق یک شعاع 15 متری را دور تا دور خود تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی سوختگی داخلی در اثر جریان برق از این فاصله اتفاق می‌افتد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار