کد خبر: ۶۸۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 30 November 2018

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران و اسرائیل -که در دوران حکومت پهلوی روابط مناسبی با یکدیگر داشتند- تبدیل به دشمنان یکدیگر شدند و ایران به غیر مشروع خواندن اسرائیل، بر حمایت از حقوق فلسطینی ها تاکید کرد.

به گزارش تابناک، در همین راستا، بسیاری از تحولات سیاسی و امنیتی در خاورمیانه نیز متاثر از فضای دشمنی میان ایران و اسرائیل شکل گرفته شد. تا جایی که به عقیده بسیاری از ناظران، دشمن درجه یک کنونی اسرائیل، اعراب نیستند و اعراب نیز اسرائیل را دشمن خود قلمداد نمی کنند؛ بلکه دو طرف ایران را «other» یا دشمن خود تعریف کرده اند.

در این چارچوب، «بن کاسپیت» تحلیلگر اسرائیلی وبسایت «المانیتور» در مطلبی مدعی شد که علی رغم دشمنی های میان تهران و تل آویو، ایران برای اسرائیل یک «دارایی استراتژیک» است. در ادامه این مطلب آمده است:

یک توافق گسترده و عام در اسرائیل وجود دارد مبنی بر اینکه ایران در بالای لیست بزرگترین دشمنان اسرائیل قرار دارد. اسرائیل تهدید ایران را به عنوان تنها تهدید موجود برای آینده خود در نظر می گیرد.

ایران آخرین تهدید جدی استراتژیک اسرائیل در تمام زمینه های امنیتی است. برنامه هسته ای ایران یک تهدید استراتژیک مستقیم محسوب می شود و توسعه طلبی ایران در خاورمیانه و محور شیعی که از خلیج فارس در جنوب تا بندر لاذقیه در شمال گسترش یافته، به عنوان یک تهدید مهم در نظر گرفته می شود.

ایران به عنوان مهمترین «تامین کننده تروریسم» در برابر اسرائیل و اصلی ترین حامی مالی جنبش حماس، جهاد اسلامی و حزب الله است که همه متعهد به نابودی اسرائیل هستند. در حالی که ایران اسرائیل را به عنوان «شیطان کوچک» توصیف می کند، ایران برای اسرائیل بدون شک «شیطان بزرگ» است.

در هیمن راستا، ایران را می توان یکی از مهمترین دارایی های استراتژیک اسرائیل در این زمان توصیف کرد. این یک ادعای اغراق آمیز نیست، بلکه یک واقعیت است. ماه های اخیر شاهد آشکار شدن شمار فزاینده ای از تماس های مخفی اسرائیل با کشورهای عربی و مسلمانی در منطقه و جهان بوده ایم که اسرائیل با آن ها روابط دیپلماتیک رسمی ندارد.

 روابط میان اسرائیل و چندین کشور سنیِ عربی به آرامی در حال گسترش است. بابت این گسترش روابط باید از ایران «تشکر» کرد. تهدید شیعیان و توسعه طلبی ایران به سمت غرب(مدیترانه)، نگرانی بزرگی برای بسیاری از رهبران منطقه ایجاد کرده است.

اسرائیل در مرکز این عرصه به عنوان تنها پاسخ به ترس دیرین از یک امپراطوری بازسازی شده ایرانی و نفوذ رو به رشد شیعه در منطقه، قرار گرفته است. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، با کمک پر انرژی از رئیس موساد یوسی کوهن و میان میر بن شباط، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به طور موثری از وضعیت موجود برای تقویت موقعیت اسرائیل به عنوان یک پایگاه دفاع منطقه ای و یک آهنربا برای همه کسانی که از ایران بترسند، استفاده کرده اند.

رئیس جمهور چاد، ادریس دیبی، 25 نوامبر به اسرائیل سفر کرد و در پایان نتانیاهو اعلام کرد که او به زودی یک سفر متقابل به آن کشور آفریقایی مسلمان خواهد داشت. طی این سفر آن ها از احیای روابط دیپلماتیک پس از 46 سال قطع روابط استقبال کردند.

روزنامه هاآرتص نیز نوشته اسرائیل بعد از برداشتن گام‌های مهم در راستای تجدید روابط با چاد در تلاش برای برقراری روابط دیپلماتیک با سودان و بحرین است.

سال ۲۰۰۹، بعد از آنکه نیروهای ارتش سودان اقدام به قتل‌عام صدها هزار نفر از آفریقایی‌تباران کرد دادگاه بین المللی جزائی برای «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان به اتهام جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی، حکم بازداشت صادر کرد.

به نوشته هاآرتص در صورتی که روابط با سودان از سر گرفته شوند، زمان پرواز از فلسطین اشغالی به سمت برزیل کوتاه خواهد شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرده بود بعد از سفر اخیرش به عمان قصد دارد به کشورهای عربی دیگری سفر کند. پیش از این، «هانی مرزوق» سخنگوی دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده بود بحرین مقصد بعدی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز ۲۶اکتبر در سفری از پیش تعیین نشده، وارد «مسقط» پایتخت عمان شد و با سلطان قابوس، دیدار کرد. این اولین سفر نتانیاهو به یک کشور عربی بود.

از سوی دیگر، روابط مناسبی بین محمد بن سلمان و اسرائیل برقرار شده و در ماجرای قتل خاشقجی، اسرائیلی ها برای حفظ بن سلمان به عنوان یک ضد ایران تمام عیار، تلاش زیادی به خرج دادند.

همه موارد فوق تنها بخشی از رخدادهای واقعی است که اسرائیل را به یک بازیگر حیاتی در محیط امنیتی خاورمیانه تبدیل می کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، هیچ یک از این تحولات نمی توانست بدون حضور رو به رشد ایران در خاورمیانه رخ دهد. اسرائیل به عنوان تنها پاسخ واقعی به تهدید ایران و تنها کسی که قادر به مقابله با آن است، درک می شود. کشورهای حوزه خلیج، از جمله سعودی ها، اعتماد چندانی به دونالد ترامپ ندارند؛ او  در مصاحبه خود با روزنامه واشنگتن پست در روز 28 نوامبر گفت ایالات متحده حضور خود را در خاورمیانه برای دفاع از منافع اسرائیل حفظ می کند.

با توجه به این وضعیت، ایران در سال های اخیر نوعی دارایی استراتژیک اسرائیلی بوده است. با این حال، پاسخ واضحی به این سوال که آیا این یک بار مسئولیت بیشتر برای اسرائیل نسبت به یک دارایی به وجود می آورد یا خیر، وجود ندارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار