حاشیه‌ای بر کنشگری نمایندگان قم در استیضاح رئیس مجلس؛
این اولین بار نیست که دو نماینده اصول‌گرای قم و رفقای انتخاباتی، باهم هم‌نظر نیستند. امیرآبادی که در انتخابات گذشته در قم از لاریجانی پیشی گرفت، درباره ریاست لاریجانی بر مجلس مشی محافظه‌کارانه‌ای دارد. اگرچه در دیگر مسائل چون چالش با دولت، در صدر نمایندگان انقلابی و جسور مجلس قرار دارد!
کد خبر: ۶۸۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 28 November 2018

به گزارش تابناک قم، جمعی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اقدام علی اردشیر لاریجانی، در خصوص ارسال مستقیم مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان (CFT) به مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار استیضاح او شدند.

مطابق این درخواست که به امضاء ۲۷ تن از نمایندگان مجلس رسیده، لاریجانی به دلیل تخلف از اجرای ماده ۲۰۰ آئین نامه داخلی مجلس و اصل ۱۱۲ قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران، باید توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس مورد استیضاح قرار گیرد.

لاریجانی، سه هفته پیش، مصوبه لوایح مورد ایراد شورای نگهبان در خصوص الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای بررسی و رفع اختلاف نظر پیش آمده را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.

نمایندگان درخواست کننده استیضاح رئیس مجلس، معتقدند که این مصوبه باید بار دیگر در مجلس بررسی می‌شد و ارسال سریع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد وجاهت قانونی لازم بوده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این طرح استیضاح طبق ماده 24 آیین نامه داخلی با 27 امضا تهیه و تقدیم هیات رییسه شد.

پس از انتشار متن درخواست استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، مشخص شد که "مجتبی ذوالنوری" نماینده مردم قم در مجلس در ردیف امضاکنندگان این استیضاح می‌باشد.

ذوالنوری در حالی در بین امضاء کنندگان استیضاح لاریجانی قرار دارد که نام امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده اصول‌گرای قم، در این لیست دیده نمی‌شود!

این اولین بار نیست که دو نماینده اصول‌گرای قم، که در جریان رقابت‌های انتخاباتی در کنار یکدیگر بوده‌اند، باهم هم نظر نیستند!

امیرآبادی فراهانی در ابتدای تشکیل مجلس دهم از جمله حامیان لاریجانی در مقابل محمدرضا عارف برای تصدی ریاست مجلس بود. ذوالنوری در جریان انتخابات رئیس مجلس، از حاجی‌بابایی حمایت کرد.

حالا دوباره دو نماینده اصول‌گرا و ارزشی قم در خصوص استیضاح علی لاریجانی، دیگر نماینده مردم قم و لابی پر نفوذ در حاکمیت، در کنار یکدیگر نیستند!

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، که در انتخابات مجلس دهم از علی لاریجانی پیشی گرفت و رای بیشتری را به خود جلب کرد، نشان داده است که درباره ریاست علی لاریجانی بر مجلس، مشی محافظه‌کارانه‌ای دارد..! اگرچه در دیگر مسائل و از جمله چالش با دولت روحانی، در صدر نمایندگانی است که مشی انقلابی و جسورانه‌ای دارند!

متن درخواست استیضاح علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به امضای "مجتبی ذوالنوری" نماینده مردم قم در مجلس نیز رسیده است، به شرح زیر است:

ریاست محترم کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

همانگونه که می‌دانید شورای محترم نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷ (پیوست یک و دو) اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است.

متعاقب آن، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده است بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند. (پیوست ۳)

پر واضح است که به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای محترم نگهبان را تأمین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس وافی نظرات شورای نگهبان نباشد مجدد در مجلس مطرح می‌گردد و در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند.

تصدیق می‌فرمائید که اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون جری تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آئین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است.

علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آئین‌نامه مذکور رسیدگی به اقدام مغایر قانون رئیس محترم مجلس توسط اینجانبان امضاء کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضا می‌باشد.

۱- حسین علی حاجی‌دلیگانی
۲- حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی
۳- سهراب گیلانی
۴- جواد کریمی قدوسی
۵- سید جواد حسینی‌کیا
۶- ضیاء الله اعزازی
۷- اکبر ترکی
۸- سید ناصر موسوی لارگانی
۹- عامر کعبی
۱۰- نصرالله پژمان‌فر
۱۱-مجید ناصری‌نژاد
۱۲- سید حسین نقوی حسینی
۱۳- عباس گودرزی
۱۴- محمد اسماعیل سعیدی
۱۵- احمد سالک
۱۶- عبدالله سامری
۱۷- حسن نوروزی
۱۸- ذبیح نیکو
۱۹- محمود شکری
۲۰- صدیف بدری
۲۱- سید قاسم جاسمی
۲۲- سید احسان قاضی‌زاده
۲۳- سید جواد ساداتی‌نژاد
۲۴- عباسعلی پوربافرانی
۲۵- سید راضی نوری
۲۶- حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری
۲۷- سید‌ جواد ابطحی

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار