کد خبر: ۶۸۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 28 November 2018

تابناک / رسانه های داخلی در اخبار و گزارش های خود همچنان از عدم ابلاغ حکم رسمی «پیروز حناچی» شهردار منتخب شورای شهر تهران از سوی وزارت کشور خبر می دهند.

به گزارش ایرنا؛ پیروز حناچی که در 22 آبان ماه با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار جدید پایتخت برگزیده شد، همچنان در انتظار تایید حکم فعالیتش از سوی وزارت کشور است.
در این راستا روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی، امروز (6 آذر ماه) پایان یافتن مهلت قانونی برای وصول تایید رای اعضای شورای شهر تهران در انتخاب شهردار تهران را مورد توجه قرار دادند. 
این رسانه ها همچنین به حاشیه هایی در خصوص سابقه سیاسی برادرش و عضویت وی در سازمان منافقین را مطرح کرده اند، برخی با اشاره به نگاه جناحی و سیاسی وی، گمانه زنی ها پیرامون احتمال عدم تایید صلاحیت او را بیشتر کرده اند. از سوی دیگر تاخیر و تعلل وزارت کشور در زدن حکم شهردار شک ها و شبهه ها درباره سرنوشت حناچی را افزون کرده است. 
در برخی از این رسانه ها آمده است: پاسخ استعلام وزارت اطلاعات درباره حناچی این بوده که وزارت اطلاعات اعلام کرده که در این باره نظری ندارد و همین باعث شده که وزارت کشور اعلام کند یا باید نظر قطعی داده شود یا این که حکم حناچی امضا نخواهد شد. تعدادی از رسانه ها از وجود چندگانگی در نامه وزارت اطلاعات خبر داده اند. 
دیروز (5 آذر) آخرین زمان برای معرفی شهردار منتخب شورای شهر تهران به وزارت کشور بود و در این خصوص وزیر کشور نامه‌ای به این شورا ارسال کرد. نامه وزیر کشور خطاب به رئیس شورا، بیانگر آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح، رد یا تأیید از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند.

رسانه های اصلاح طلب
.........................................
**پایان مهلت قانونی وزارت کشور برای صدور حکم حناچی 
روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: 14 روز از مهلت قانونی وزارت کشور برای صدور حکم رسمی پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران می‌گذرد. حناچی که حالا عنوان سرپرست شهرداری تهران را یدک می‌کشد، مدیر بی‌حاشیه‌ای است که پس از گذشت 14 ماه از عمر شورای پنجم، روی کار آمده است. او البته اقبال محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران را نداشته و به نظر می‌رسد، تقدیرش برای دریافت حکم، بیشتر به شهردار اسبق تهران یعنی محمد علی نجفی شبیه باشد! با این‌همه پروسه صدور حکم که طولانی می‌شود، کم حاشیه‌ترین فرد هم به یکی از پر حاشیه ترین‌ها تبدیل می‌شود. 

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «چالش حکم حناچی» می نویسد: ظاهرا کرسی شهردار تهران تبدیل به کلاف سردرگم شده است و تاکنون شورای شهر پنجم سه بار اقدام به انتخاب شهردار کرده است. موانعی مانع از حضور حداقل یک سال شهردار منتخب در بهشت می‌شود و موضوعاتی مانند بیکاری و بازنشستگی، کرسی شهرداری را خالی می‌کند. پس از اینکه محمدعلی افشانی نتوانست دیگران را قانع کند که شهردار نباید مشمول طرح بازنشستگی شود، با بهشت خداحافظی کرد و اعضای شورای شهر بار دیگر به بررسی گزینه‌های مطلوب برای جلوس بر بالاترین کرسی بهشت پرداختند، تا در نهایت پیروز حناچی را انتخاب کردند که نه مانند محمدعلی نجفی مشکل جسمی داشت و نه مانند افشانی مشمول قانون بازنشستگی است. از آنجا که حکم افشانی یک روز پس از انتخاب مورد تایید وزارت کشور قرار گرفت، همگان منتظر تایید حکم حناچی بودند، اما ظاهرا این بار خبری از تعجیل در تایید حکم نبود. 

**اقدام شورای شهر در صورت عدم صدور حکم حناچی 
در بخشی از گزارش روزنامه شرق آمده است: نمایندگان شورا در زمزمه های خود می گویند که دلشان می خواهد با چنگ و دندان حناچی را در بهشت نگه دارند. وقتی درباره گزینه دیگری به جای حناچی از انها سئوال می کنید، از آخوندی صحبت می کنند. به نظر می رسد در صورت عدم صدور حکم پیروز حناچی، نمایندگان شورا به دنبال منتخب دوم خود خواهند رفت که به نظر می رسد او هم وضعیت بهتری از حناچی ندارد. هجمه های رسانه های اصولگرا به آخوندی بسیار بیشتر از حناچی است و با این شرایط به نظر می رسد شورای شهر تهران در وضعیت پیچیده ای قرار گرفته است. 

**واکنش پیروز حناچی به حواشی در مورد برادرش 
تارنمای فرارو در مطلبی به این موضوع پرداخت و نوشت: مساله‌ای که موجب شده که تا کنون حکم حناچی صادر نشود ظاهرا به وضعیت برادر او بر می‌گردد. گفته می‌شود «پیمان حناچی» از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بوده است.
در مقابل پیروز حناچی در واکنش به حواشی در مورد برادرش پیمان حناچی با اشاره‌ای به آیات قرآن کریم مبنی بر دوری از بی‌عدالتی و رفتار بر اساس عدل و داد توصیه کرد.
فرارو افزود: حناچی که سابقه رزمندگی هم در پرونده خود دارد، در توئیتی، منتقدانش را به عدل و تقوا دعوت و در حساب کاربری توئیتری با اشاره به آیه‌ای از قرآن نوشت: 'و مبادا دشمنی با گروهی از مردم شما را به بی‌عدالتی کشاند، به عدل و داد رفتار کنید که این به تقوا نزدیک‌تر است.'

**واکنش وزارت کشور در خصوص تعلل در صدور حکم حناچی 
روزنامه آرمان به نقل از «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور نوشت: وزارت کشور تاکنون در تمامی اعلام نظرها و تصمیمات خود در راستای صیانت از حق‌الناس، رعایت مر قانون را سرلوحه کارخود داشته و موضوع صدور حکم شهرداران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: در خصوص صلاحیت‌های عمومی فرد نیز مطابق قانون، صرفا وزارت اطلاعات باید اعلام نظر کند که تاکنون وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام به عمل آمده برای شهرداران پیشنهادی تهران، مشهد، یزد، کرمانشاه و رشت اعلام نظر رسمی نداشته است که از الزامات صدور حکم است.

**حاشیه سازی های تاخیر در ابلاغ حکم شهردار منتخب 
به گزارش روزنامه ایران، خیلی‌ها تا دیروز حناچی را به عنوان یک فرد متخصص و کاملاً دانشگاهی می‌شناختند، اما معطلی در ابلاغ یک حکم رسمی، با وجود سابقه علمی و تخصصی او، راه را برای حاشیه سازی‌ها باز کرده است. عده‌ای سعی دارند تا با سیاسی کردن موضوع، به این تأخیر، برچسب سیاست زدگی بزنند. برخی، مسائل خانوادگی را وسط می‌کشند و تعدادی بی‌خبر از همه جا، موارد دور و خارج از عرفی را به او نسبت می‌دهند. درحالیکه همه این موارد از سوی مقامات رسمی تا این لحظه تکذیب شده است.

روزنامه آرمان نیز با اشاره به پایان مهلت 10 روزه وزارت کشور برای صدور حکم شهردار تهران نوشت: چند موضوع مبنای عدم صدور این حکم است؛ برخی کارشناسان معتقدند مشکلی که در صدور حکم او وجود دارد، درباره برادر آقای حناچی است. موضوع دوم نگاه جناحی و سیاسی است. 

روزنامه آفتاب یزد درباره اما و اگرهای تایید حناچی می نویسد: پیروز حناچی از زمانی که گزینه جانشین محمدعلی افشانی و به عنوان شهردار از شورای شهر پنجم رای اعتماد گرفت، کم حاشیه نداشت. سابقه ای که برادرش در سازمان منافقین دارد، در کنار گرایش های خاص اصلاح طلبانه خودش موضوع تایید صلاحیت او را با چالش مواجه کرد. زمانی که بر خلاف تصورات، حناچی به جای شهردار عنوان سرپرست شهردار را از آن خود کرد، گمانه زنی ها پیرامون احتمال عدم تایید صلاحیت او بیشتر شد تا اینکه تاخیر و تعلل وزارت کشور در زدن حکم شهردار شک ها و شبهه ها پیرامون سرنوشت حناچی را افزون کرد. 

**توئیت سخنگوی شورای شهر 
به گزارش روزنامه آرمان، «علی اعطا» در حساب توئیتری خود نوشت: «شواهد، قرائن و برخی مذاکرات نشان می‌دهد فرآیند صدور حکم شهردار منتخب توسط وزیر محترم کشور، با تنگناهایی رو‌به‌روست». سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد حکم شهردار منتخب، به سرعت صادر نخواهد شد. پیگیری‌ها و مذاکرات در جریان است».

**اظهارات یک عضو شورای شهر درباره عدم صدور رای 
« زهرا صدر اعظم نوری» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان»‌ اظهار داشت: «طبق قانون تا پایان روز گذشته مهلت 10 روزه برای صدور حکم شهردار به پایان رسید اما این موضوع انجام نگرفت.» زهرا صدراعظم نوری در ادامه اظهار داشت: «احتمالا یکسری مشکلات میان وزارت اطلاعات و وزارت کشور به وجود آمده است. چرا که براساس آخرین اخبار استعلام از سوی وزارت اطلاعات آمده اما ظاهرا وزارت کشور آن را کافی ندانسته و معتقد است که باید به گونه‌ای دیگری پیگیری شود.» 

**دلیل امضا نکردن حکم حناچی رای ممتنع وزارت اطلاعات است
شرق در تیتر نخست روزنامه خود با عنوان «مهلت تمام شد، حکم حناچی نیامد» نوشت: در 10 روز گذشته که همه منتظر اعلام نظر وزارت کشور درباره وضعیت حناچی بودند چندین و چند خبر ضد و نقیض منتشر شد و نماینده های شورای شهر که گویی حتی برای مصاحبه کردن هیچگونه هماهنگی با هم ندارند، هر کدام به یک صورت درباره این معمای پیچیده صحبت و اظهار نظر کرده اند. براساس شنیده های «شرق»، دلیل امضانکردن حکم حناچی تاکنون، رای ممتنع وزارت اطلاعات به این انتخاب شورا بوده است. در استعلام وزارت کشور از وزارت اطلاعات درباره حناچی، وزارت اطلاعات اعلام کرده که در این باره نظری ندارد و همین باعث شده که وزارت کشور اعلام کند یا نظر قطعی بدهید یا ما حکم حناچی را امضا نمی کنیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار