معاون استاندار :
یزد - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه آب انتقالی یزد به اندازه نشتی سد زاینده رود نیست ، گفت: از 130 میلیون مترمکعب آب مصرفی در این استان تنها 54 میلیون مترمکعب آن از کوهرنگ تأمین می شود.
کد خبر: ۶۸۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 28 November 2018

محسن صادقیان  گفت: تعرض های انجام شده به خط لوله انتقال آب با افزایش مشکلات کشاورزان شرق اصفهان و مسائل مرتبط با کشاورزی حاشیه زاینده رود شروع شد.
وی افزود: برای شفاف سازی در خصوص آب انتقالی بیان چند نکته اهمیت دارد، اولا حوزه آبریز اصفهان و آورده سد زاینده رود در سالهای دور، بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب و حداقل یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده که بدلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم این میزان در سالهای اخیر کاهش یافته است.
معاون استانداری یزد تصریح کرد: این سد در سال قبل، بحرانی ترین دوره را داشته، به گونه ای که میزان آب ورودی به زاینده رود به کمتر از 400 میلیون مترمکعب رسید و این میزان آب کفاف کشاورزی و جاری شدن در رودخانه را نمی داد و تنها قابلیت استفاده در شرب را داشت.
** مجوز انتقال آب یزد منوط به اجرای خط سوم نبوده است
صادقیان ادامه داد: موضوع دوم که در این رابطه خبرهای نادرستی است که در خصوص تخصیص آب استان وجود دارد که باید بطور صحیح برای مردم استان اصفهان و یزد گفته شود.
وی خاطرنشان کرد: مجوز انتقال آب یزد مربوط به سال 1368 بوده و طی صورتجلسه و نامه تخصیص وزارت نیرو ، تخصیص آب به استان نه تنها منوط به اجرای تونل سوم نبوده بلکه فقط در نامه تخصیص آب، بر تسریع در اجرای تونل سوم تاکید شده است.
وی با نفی استفاده از آب انتقالی در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: آب شرب مصرفی مردم یزد در سال 125 تا 130 میلیون مترمکعب است و حدود 54 میلیون مترمکعب از آن از طریق خط انتقالی تأمین و مابقی از سفره های آب زیرزمینی استان برداشت می شود.
این مسئول با اشاره به بالا بودن میزان سختی و شوری آب سفره های زیرزمینی یزد تصریح کرد: برای افزایش کیفیت آب شرب و بهداشت مردم، آب انتقالی از کوهرنگ در مخازن ورودی شهر یزد با منابع آب زیرزمینی مخلوط شده و در اختیار مردم قرار می گیرد .
** هیچ عقل سلیمی استفاده از آب انتقالی در غیرشرب را منطقی نمی داند
معاون استاندار یزد با تاکید بر خلاف واقع بودن برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص مصارف آب انتقالی تأکید کرد: هیچ عقل سلیمی ، استفاده از حتی یک قطره از آب انتقالی را در بحث کشاورزی، منطقی نمی داند و این آب صرف شرب مردم استان می شود.
صادقیان درباره بحث استفاده از آب انتقالی در صنعت هم گفت: کمتر از پنج درصد آب انتقالی در صنایع استان استفاده می شود که عمده آنها نیز در صنایعی است که مواد معدنی آن به استان اصفهان منتقل می شود.
** میزان آب انتقالی به یزد اندک است
وی درباره تعرضات مکرر به خط انتقال آب و بیست و ششمین تخریب این خط در شامگاه گذشته اظهار داشت: مسئولان و مردم استان اصفهان بخوبی می دانند که مقدار آبی که برای خط انتقالی یزد استفاده می شود به اندازه نشتی سد زاینده رود هم نیست.
وی افزود: سد زاینده به طور طبیعی سالانه بیش از مقدار آب انتقالی به یزد نشتی دارد؛ ضمن آنکه اگر خط انتقالی یزد قطع شود، آب حاصل از آن زاینده رود و کشاورزی منطقه شرق اصفهان را احیاء نمی کند زیرا مقدار این آب ، فوق العاده کم است.
رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی یزد، تعرضات مکرر را نوعی اعمال فشار برای رسیدن به برخی خواسته ها عنوان کرد و گفت: کشاورزی استانهایی همچون یزد و کرمان نیز بخاطر خشکسالی دچار آسیب زیاد شده ولی با تغییر رویکردها، اتفاقات خوبی در بحث درآمد و شغل کشاورزان رخ داده که اصفهان می تواند از این تجربیات استفاده کند.
صادقیان در خصوص وابستگی شدید استان آب شرب انتقالی خاطرنشان کرد: بعد از هر بار قطعی آب ، به دلیل شوری بالای آب سفره های زیرزمینی، مجبور به توزیع آب معدنی و استفاده بیشتر از تانکر برای آبرسانی شرب و بهداشت مردم هستیم که این روش ها، راهکارهای موثری بلندمدت نیست.
وی افزود: شرایط در استان یزد بر اثر تعدد تخریب ها خوب نیست، مردم نگران شده و برخی تقاضای اقدامات تلافی جویانه دارند که این گونه اتفاقات خوشایند نیست و به روابط حسنه میان مردم دو استان صدمه می زند.
وی ادامه داد: در استان یزد شاهد خویشتنداری مردم هستیم و امیدواریم مشکلات موجود در استان اصفهان نیز رفع شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار