تابناک گزارش می دهد؛
در بین شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد، سطح امکانات بهداشتی و درمانی زیاد است به طوری که امکانات یاسوج و گچساران تقریبآ 5 برابر دهدشت است.
کد خبر: ۶۸۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ 23 November 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، برخورداری از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی حقی همگانی است که مجامع بین المللی و دولت­ها بر آن تأکید دارند.

بهره‌مندی افراد جامعه از امکانات بهداشتی و درمانی در اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن تأکید شده است.

اگر چه سطوح متفاوت خدمات بهداشتی و درمانی به دلیل سطوح متفاوت جمعیتی شهرها پذیرفته شده است، اما در بسیاری موارد این نسبت برقرار نیست، زیرا شهرها و مناطقی وجود دارند که با داشتن جمعیت زیادتر، از سطح پایین‌تری از خدمات بهداشتی و درمانی بهره می‌برند در این صورت است که بحث محرومیت بهداشتی و درمانی مطرح می‌شود.

امکانات موجود در شهرهای استان از جمله یاسوج و گچساران نشان می دهد که این دو شهر در استان، بیشترین بهره‌مندی را از خدمات بهداشتی و درمانی دارند، در مقابل شهرستان های چهار گانه کهگیلویه بزرگ علیرغم وسعت و بزرگی به مراتب کمترین سهم را دارند و به عبارتی میتوان گفت که توزیع امکانات بهداشتی و درمانی در سطح استان نابرابر و بیرحمانه است.

دستیابی به توزیع عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی و کاهش نابرابری ها و بهره مندی به نسبت برابر درصد جمعیت استان از خدمات درمانی سالیان زیادی است که در این استان عملی نشده است و سیاسیون و نمایندگان در سطح استان نیز هیچ گاه به چنین مبحث توجهی ندارند و به مثابه زمانه ی بی حساب و کتاب هر کس فقط به حوزه استحفاظی خودش می اندیشد و بس!

گستره وسیع استان کهگیلویه و بویراحمد اختلافات و تضادهای زیادی را در خود دارد، این تفاوت ها و اختلافات از تفاوت های اقلیمی تا تفاوت های اقتصادی و امکانات و بهداشتی و درمانی و رفاهی است، بنابراین در سطح بندی ها، تعدادی از شهرستان ها (بویراحمد و گچساران) برخوردار و تعدادی دیگر (کهگیلویه بزرگ) غیر برخوردار محسوب می گردند.

در بین شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد، سطح امکانات بهداشتی و درمانی زیاد است به طوری که امکانات یاسوج و گچساران تقریبآ 5 برابر دهدشت است.

 

توزیع نا عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی در کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش تعداد بیمارستان های جدید در یاسوج و گچساران و تنها یک بیمارستان در دهدشت / اجحاف در حق کهگیلویه بزرگ

شاخص های بهداشت و درمان در شهرستان های استان به صورت متوازن توزیع نشده است و اختلافات فاحشی بین شهرستان های استان از نظر خدمات بهداشتی و درمانی است.

یکی از عمده موارد نابرابری و توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، نبود اورژانس هوایی در شهرستان کهگیلویه است!

شهرستانی با این وسعت و این حجم از جمعیت چنانچه در مواقع بحرانی در مناطقی از بخش های دیشموک و چاروسا حادثه ای رخ دهد و نیاز فوری به بالگرد و اورژانس هوایی باشد باید از گچساران و یا مرکز استان درخواست بالگرد کند! این خود یکی از مهمترین موارد توزیع نابرابر امکانات در سطح استان است.

شهرستان کهگیلویه بزرگ چون دارای مناطق کوهستانی و صعب العبور است و در فصول بارندگی بیشتر مسیرهای ارتباطی مناطقی از این شهرستان قطع می شود، ایجاد پایگاه اورژانس هوایی یکی از مهمترین نیازهای این شهرستان است و با وجود داشتن مکان مناسب در محوطه بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت اما به دلیل همان مقوله توزیع نابرابر امکانات و تجهیزات در سطح استان، بالگرد به گچساران اختصاص داده شد تا باری دیگر شاهد کم لطفی دیگری از سوی مدیران استانی در حق کهگیلویه بزرگ باشیم!

یکی از اهالی بخش دیشموک در گفتگو با تابناک عنوان کرد: در منطقه ما و روستای ما هر موقع کسی مریض می شود به سختی می تواند به پزشک مراجعه کند و باتوجه به اینکه پزشکان متخصص و امکانات پزشکی خوبی در درمانگاه نداریم مجبورند به شهر دهدشت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: فاصله بسیار زیاد ما با شهر دهدشت و کوهستانی بودن منطقه یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ما داریم اگر در فصل بارندگی کسی از اهالی این مناطق دچار مریضی شود نمی دانیم باید چطوری و چگونه او را به دکتر برسانیم! سالیان زیادی است که مسئولان این مشکلات را می بینند و میدانند اما با اینهمه هیچ کاری برای بهبود این وضعیت انجام ندادند؟ نمی دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم؟ اگر ما جزو گچساران یا یاسوج بودیم تا الان برای موضوع چاره اندیشی می کردند؟

 

توزیع نا عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی در کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش تعداد بیمارستان های جدید در یاسوج و گچساران و تنها یک بیمارستان در دهدشت / اجحاف در حق کهگیلویه بزرگ

کهگیلویه بزرگ جمعیتی بالای 200 هزار نفری دارد و این میزان جمعیت (البته به استثنای شهرستان بهمئی) تنها یک بیمارستان دارد و همین یک بیمارستان، سالیان بسیار زیادی است که چنین حجم سنگینی از جمعیت را به تنهایی پوشش می دهد و کاری کرده است کارستان، اما در کنار این شهرستان و در گچساران حدودآ 5 بیمارستان بزرگ و مجهز وجود دارد و حتی جدیدآ در شهر باشت نیز بیمارستان جدیدی ایجاد شده است و این خود تا حد بسیار زیادی تفاوت ها و اختلافات را مشهود خواهد کرد.

در مقابل اما هنوز اورژانس جدید دهدشت افتتاح نشده است و با کمبود منابع مالی مواجه است ولی همزمان با همین یک اورژانس، یکی دو بیمارستان در گچساران از صفر تا صد تکمیل شده است و در حال استفاده است!

تفاوت ها و سطح امکانات بهداشتی و درمانی در دهدشت در مقایسه با یاسوج و گچساران اصلا قابل مقایسه نیست و هر دوره که میگذرد به جای آنکه به آینده امیدوارتر شویم کاملآ بر عکس می شود و هر دوره محرومتر و محرومتر می شویم؟

مدیران شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت با دستان خالی و با وجود همه محرومیت ها و کم لطفی ها اما یک تنه پای کار ایستادند و بهترین خدمات را به مردم ارایه کردند چنان که حتی از شهرستان های همجوار از جمله گچساران و بهبهان نیز برای انجام معاینات و عمل های خاص به شهر دهدشت و بیمارستان امام خمینی این شهر مراجعه می کنند.

در این مسیر تلاش ها و زحمات نماینده کهگیلویه بزرگ، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و رییس بیمارستان امام خمینی ( ره ) بر هیچ کسی پوشیده نیست چون زحمات خود را کشیدند و ما هم نیک میدانیم اما این زحمات کافی نیست و هنوز کارهای نکرده ی زیادی است که باید به سرانجام برسند.

امیدواریم که دانشگاه علوم پزشکی استان و ریاست آن اجازه ندهند از این بیشتر در حق کهگیلویه بزرگ و مردمان این شهرستان بیش از این اجحاف شود و در بحث توزیع امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در حق این شهرستان انصاف و عدالت را رعایت کنند.

 

گزارش: سید مصطفی گنجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار