در جلسه تنظیم بازار از هزینه ۲۸ میلیارد تومانی استان با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی پروژه اتصال راه‌آهن به سیلوی قم خبر داده شد.
کد خبر: ۶۸۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۹ 21 November 2018

به گزارش تابناک قم، جلسه کارگروه تنظیم بازار با حضور مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری و جمعی از مدیران استانی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم با انتقاد از نبود اطلاعات دقیق از میزان نیاز استان در مورد کالاهای اساسی اظهار داشت: باید آمار دقیقی از میزان مصرف و نیاز استان در زمینهٔ کالاهای اساسی در بین دستگاه‌های قم وجود داشته باشد.

استان قم در جذب سهمیه برنج و شکر ضعیف عمل کرده است

مهرداد غضنفری با ابراز ناخرسندی از اطلاعات و آمار پراکنده مسئولان استان درباره ذخیره و نیاز آتی قم به برخی از کالاهای اساسی افزود: اشکال بزرگ استان در حال حاضر این بوده که آمار و اطلاع دقیقی از میزان مصرف و نیاز آینده در زمینهٔ کالاهای اساسی مانند روغن، شکر و برنج وجود ندارد.

وی داشتن آمار و اطلاعات درست و دقیق را رمز پیروزی در برابر چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی دانست و تأکید کرد: مسئولان استان باید آمار دقیقی از سرانه‌های کالاهای مصرفی، ذخیره و نیاز مردم را قبل از رسیدن به نقطه بحران استخراج کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم با نامطلوب دانستن اقدامات مسئولان شرکت بازرگانی قم در جذب سهمیه برنج عنوان کرد: در حال برخی از استان‌های کشور بیش از 5 هزار تن برنج جذب کرده‌اند اما متأسفانه مسئولان بازرگانی دولتی قم تاکنون فقط 40 درصد از سهمیه 160 تنی برنج استان را جذب کرده‌اند که نشان از ضعف این بخش استان در جذب سهمیه‌های استانی است.

2 هزار تن نهاده دام و طیور به‌زودی به استان وارد می‌شود

وی با انتقاد از افزایش قیمت‌های بی‌رویه و خودسرانه واحدهای تولید شن و ماسه قم ابراز کرد: واحدهای تولیدکننده شن و ماسه برای افزایش قیمت باید آنالیز دقیقی به استان ارائه دهند، افزایش خودسرانه قیمت توسط واحدهای تولید شن و ماسه به‌هیچ‌ وجه قابل‌قبول نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به افزایش قیمت لبنیات در روزهای اخیر اظهار داشت: قیمت شیر 2 هزار تومان در دامداری‌ها به فروش می‌رسد و تا رسیدن به دست مشتریان تا 25 درصد افزایش پیدا می‌کند.

محمدرضا طلایی با تأکید بر مشکلات حمل نهاده‌های دام و طیور به قم ابراز کرد: مقرر شده تا بخشی از بار نهاده‌های دام و طیور به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های ریلی توسط راه‌آهن قم انجام بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید 2 هزار تن نهاده‌های دام و طیور از طریق خطوط ریلی به قم جابه‌جا می‌شود در این وضعیت باید بسترهای لازم برای انبارگیری و بارگیری نهاده‌ها در راه‌آهن قم به‌درستی سنجیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به عوامل اصلی افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر بیان کرد: افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و خیار به دلیل صادرات محصولات گلخانه‌ای این محصول به کشورهای دیگر است.

28 میلیارد تومان برای اتصال راه‌آهن به سیلوی قم هزینه شده است

فرماندار قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به‌ضرورت ورود راه‌آهن استان به ظرفیت حمل نهاده‌های دام و طیور ابراز کرد: مسئله بارگیری نهاده‌های دام و طیور توسط خط راه‌آهن یک راهبرد مهم و بزرگ پدافندی بوده که باید زیرساخت‌های لازم آن صورت بگیرد.

رضا سیار با تأکید بر مراحل پایانی اتصال راه‌آهن به سیلوی مرکزی قم تصریح کرد: راه‌آهن استان برای اتصال به سیلوی قم 28 میلیارد تومان هزینه کرده و در این شرایط باید انبارهای لازم برای تخلیه فله و دیگر نهاده‌های دام و طیور در بستر راه‌آهن قم احداث شود.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: سارمان جهاد کشاورزی باید زمینه و بسترهای حمل نهاده‌های دامی را از بنادر کشور تا نزدیکی‌های واحدهای مرغداری را فراهم کند.

وی با اشاره به اصل مشکل صنایع همگن و شن و ماسه در قم ابراز کرد: کامیون داران سرخود در مرحله نخست قیمت‌ها را تا 30 درصد افزایش دادند و تولیدکنندگان نیز برای جبران و تقابل با این اقدام کامیون داران حجم تولید را کاهش دادند تا از این طریق ضربه‌ای به تولید وارد نشود در این وضعیت خسارت کننده واقعی مردم هستند.

پیشرفت 98 درصدی پروژه اتصال راه‌آهن به سیلوی قم

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه این جلسه تأکید کرد: طبق دستورالعمل‌های ملی باید کنترل جابه‌جایی‌های غیرمعمول کالا و اقلام برای مبارزه و مقابله با قاچاق کالا توسط تمام دستگاه‌های استانی دنبال شود.

مجید آوری فرد با اشاره به حساسیت‌های حجم جابه‌جایی کالا در شرایط فعلی استان عنوان کرد: باید گزارش موجودی دستگاه‌های استان و عدد جابه‌جایی کالا و اقلام به‌صورت روزانه به مرکز ارسال شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان اتصال راه‌آهن به سیلوی قم در آینده نزدیک تأکید کرد: مراحل نهایی اتصال سیلوی استان به راه‌آهن در دستور کار بوده و برای اتصال نهایی این طرح بیش از 28 میلیارد تومان هزینه شده است، این پروژه 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قم مشکلی درزمینهٔ تأمین لاستیک ندارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع توزیع لاستیک در استان ابراز کرد: سامانه توزیع لاستیک‌های سبک در استان راه‌اندازی شده و تاکنون بیش از 70 درصد از سهمیه لاستیک قم توزیع‌شده است.

امیر محمدی چهر با اشاره به رفع مشکل کمبود لاستیک سبک در استان تصریح کرد: درزمینهٔ سهمیه لاستیک مشکلی در استان وجود ندارد،با واردات لاستیک از کشور هند مشکل کمبود لاستیک درون‌شهری برطرف شده است.

وی با مطلوب دانستن وضعیت کلی استان در مورد لاستیک خاطرنشان کرد: درزمینهٔ لاستیک سبک و سنگین وضعیت استان قم نسبت به استان‌ها و شهرهای دیگر مساعدتر است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: در حال حاضر بازار شکر در استان تنظیم بوده و مشکلی احساس نمی‌شود، قیمت شکر در حال حاضر در بازار بالغ‌بر 3 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ظرفیت انبارهای غله و کالای قم محدود است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم نیز در ادامه این جلسه، با بیان وضعیت استان در جذب و توزیع سهمیه شکر تأکید کرد: از مجموع 160 تن شکر تخصیصی به استان هنوز 94 تن جذب نشده است. 66 تن شکر در قم توزیع‌شده است، همچنین از مجموع 160 تن برنج سهمیه استان نیز تقریباً 50 درصد جذب‌شده است.

بهزاد رادمنش مشکل اصلی استان در تخصیص سهمیه کالاهای مصرفی را فرآیندهای جذب دانست و تصریح کرد: برای تخصیص سهمیه روغن، شکر و برنج چانه‌زنی‌های فراوانی می‌شود اما متأسفانه فرآیند جذب و صدور حواله‌ها در قم بسیار کند است.

وی ادامه داد: باید تلاش شود با صدور به‌موقع حواله‌ها 94 تن سهمیه باقی‌مانده قم درزمینهٔ شکر در زمان مشخص تخصیص و در استان توزیع شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد: برای واردات شکر، روغن و برنج انجمن‌های تخصصی زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل‌شده و روند واردات این محصولات از این بستر انجام می‌شود.

رادمنش گفت: در مبحث واردات روغن، شکر و برنج باید مجوزهای لازم از بازرگانی دولتی گرفته‌شده و بر مبنای آن مباشران واردات این محصولات از سازمان صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش و تأمین ارز لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به حجم اندک انبارهای ذخیره کالای استان افزود: یکی از عوامل مهم اینکه ذخیره کالاهای انبارهای استان قم در حد استان‌های دیگر نیست این بوده که ظرفیت‌های انبارهای قم در حد موردنیاز نبوده و بخشی از اقلام مصرفی استان در انبارهای تهران نگهداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم تصریح کرد: در شرایط جدید مشکلی ازنظر تأمین آرد واحدهای آزاد پز وجود نداشته اما باید برای مسئله حمل آرد تدبیری اندیشیده شود، کارخانه‌های آرد استان در شرایط فعلی با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار