هم‌زمان با افزایش چشمگیر نرخ ارز، نوسانات بازارهای داخلی و خارجی و اعمال تحریم‌های آمریکا و همچنین انتشار اخبار منفی در زمینه تحریم‌ها، دامنه وسیع گرانی در ماه‌های اخیر دامن‌گیر کالاها و مواد اولیه بازار شده و در بازار مسکن نیز از اثرات گرانی‌ها بی‌نصیب نمانده و با افزایش نرخ مصالح ساختمانی، قیمت تمام‌شده مسکن طی چند ماه اخیر بالا رفته است.
کد خبر: ۶۸۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 18 November 2018
به گزارش تابناک : دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با تائید افزایش قابل‌توجه نرخ مصالح ساختمانی، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه ساخت مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران به شدت افزایش یافته است. اگرچه بازار خریدوفروش مسکن نسبت به سال گذشته از رونق بیشتری برخوردار است، اما قیمت‌ها همچنان رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بازار با رکود قابل‌توجهی روبرو شود.
 
احمد تولا گفت: ساختمان‌هایی که در حال حاضر تمام‌شده و به فروش می‌رسند به‌طور کامل در شرایط گرانی مصالح ساختمانی، بنا نشده‌اند. 
 
وی با بیان اینکه ممکن است 50 درصد ساختمانی پیش از گرانی‌های اخیر و 50 درصد دیگر در شرایط گرانی ساخته شده است، افزود: در این شرایط قیمت تمام‌شده ساختمان ارزان‌تر از سال آینده خواهد بود، چراکه در سال آینده تمام مصالح ساختمانی در دوران گرانی خریداری شده‌اند و درنهایت بر قیمت تمام شده ساختمان اثر مستقیم خواهد گذاشت.
 
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با تأکید بر اینکه بخشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی داخلی از اساس نادرست است، گفت: برخی از مصالح و مواد اولیه ساختمان، انرژی و کارگر نیازی به ارز ندارد، اما با موج گرانی‌ها با افزایش قیمت آن‌ها مواجه شده‌ایم. 
 
وی افزود: طبیعی است که نرخ مصالح ساختمانی به تبع افزایش قیمت سایر اجناس و کالاها افزایش یابد، اما اگر دولت قیمت‌ها را تعدیل کند نرخ مصالح ساختمان نیز متعادل خواهد شد.
 
تولا با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام‌شده هر مترمربع یک ساختمان معمولی یک تا دو میلیون تومان است، گفت: البته این قیمت به شرایط پروژه و کیفیت آن هم بستگی دارد.
 
وی با اشاره به قدرت خرید پایین مردم در شرایط فعلی، گفت: راهکاری از ابتدای فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم مطرح کردیم که دولت نسبت به بسترسازی برای احیای بافت فرسوده اقدام کند. این مسئله علاوه بر رفع نازیبایی‌های شهر موجب کنترل گرانی‌ها می‌شود.
 
دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان یادآور شد: اخیراً دولت در زمینه احیای بافت‌های فرسوده اقدام کرده، اما بودجه‌ای به این کار اختصاص نداده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار