گزارش «تابناک تهران» از خیابانی آغشته به فرهنگ و سیاست؛
گزارش حاضر توصیفی کوتاه از اوضاع کنونی خیابان انقلاب به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی است.
کد خبر: ۶۸۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 17 November 2018

زهرا قاسمی - محمدرضا زمانی خطیبی: برای تهیه گزارشی خوب و متناسب با حال و هوای یکی از مهمترین خیابان های کشور قطعا باید ظرافت و دقت زیادی داشت. خیابان انقلاب، به درازای 5 کیلومتر است که ازسوی غرب از میدان انقلاب و در دنباله خیابان آزادی آغاز شده و در سوی شرقی در میدان امام حسین و آغاز خیابان دماوند پایان می‌یابد و قسمت شمالی این خیابان مربوط به شهرداری منطقه ۶ و قسمت جنوبی آن مربوط به شهرداری منطقه ۱۱ می‌باشد؛ از وسیله ی نقلیه ی مترو استفاده کردم.

 

نگاهی به حال و هوای این روزهای خیابان انقلاب

 

متروی اغلب شلوغ میدان انقلاب

ایستگاه مترو انقلاب یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین ایستگاه های متروهای تهران و البته ایران است؛ وقتی وارد متروی انقلاب شدم کارمندان وپرسنل خدماتی مترو را دیدم که از وضع نا به سامان مدیریتی مترو شکایت داشتند؛ اینکه با وجود بارندگی های زیاد امسال، سقف ایستگاه مترو هنوز چکه می کند؛ و بیشترشان هم با توجه به وضعیت سخت اقتصادی به من از حقوق کم و نداشتن بیمه شان گفتند.

غرفه داران ایستگاه مترو هم از اینکه مسئولیت اجاره ی غرفه های واقع در مترو به دست پیمانکاران است دلگیر بودند و می گفتند اجاره ی غرفه ها مستقیما از سمت مسولین مترو نیست و به صورت مزایده تحویل داده می شود و رهن واجاره غرفه ها بسیار بالاست، برایم گله کردند، می گفتند: ماهی 8 میلیون  تومان اجاره با ساعت کاری بالا و با درآمد ماهایانه ی پایین  برای قشرضعیفی همچون ما بسیار سخت است. یکی از این غرفه داران رو به من کرد و گفت: از دولت و مسولین توقع رسیدگی به وضع اجاره بها غرفه ها را در این مترو را داریم و امیدوارم این واسطه ها در امور پیمانکاری کمتر حق طبقه ضعیف این کشور را بخورند.

 

نگاهی به حال و هوای این روزهای خیابان انقلاب 

 

دست فروشان خیابان انقلاب

حاشیه خیابان انقلاب با دست فروشان، پر جمعیت تر به نظر می رسد، آنها  گویی ناچاراند، اما با عشق کار می کردند تا ارتزاقی کنند.

برای تکمیل گزارشم با برخی از این دستفروشان صحبت کردم و هر کدام شان خاطره یا ناراحتی خاصی از وضعیت کنونی شان داشتند تا برایم بگویند، و همچنین بعضا از کارهای مفیدی که شهرداری ناحیه 6 و11 برایشان انجام داده و از اینکه دیگر مثل گذشته به بهانه ی سد معبر سخت گیری نمی کنند. آن ها بسیار خوشحال از جا افتادن فرهنگ بد وزشت نبودن دست فروشی در میان مردم بودند. اغلب دستفروشان انقلاب، از اینکه جایی برایشان درست نمی کنند که گوشه ی خیابان نباشند دلگیر بودند. اوج ساعت کاری دست فروشان خیابان انقلاب به گفته خودشان زمانی است که دانشجویان و کارمندان اداریِ اطراف خیابان انقلاب ساعت کاریشان تمام می شود.

 

نگاهی به حال و هوای این روزهای خیابان انقلاب 

 

خیابان انقلاب؛ پاتوق کتاب بازها و بورس کتابفروشان

فروشگاه های بزرگ  کتاب در خیابان انقلاب تقریبا  200مغازه می شود با چند فروشنده ی با سابقه ی خیابان هم صحبت شدم.

برخی از آن ها از تصمیم وزارت آموزش و پرورش ناراحت و عصبانی بودند، در این رابطه یکی از این فروشندگان به خبرنگار تابناک تهران، گفت: وزیر آموزش و پرورش با اجازه دادنِ فروش کتاب توسط مدیران مدرسه، در مدارس و ایجاد کتاب فروشی در محیط دانشگاه، عملا ما را از کار بی کار کرده اند.

فرد دیگری هم در میان این بحث، گفت: با راه اندازی درگاه های اینترنتی فروش کتاب و محصولات فرهنگی، دسترسی و خرید مشتریان آسان تر شده است، اما این سهولت باعث بسته شدن فروشگاه های ما نیز شده که البته این موضوع اجتناب ناپذیر است.

پیش بینی ام درست از آب درآمد و شخصا در خیابان انقلاب این موضوع را دیدم؛ از زمانی که وضع اقتصادی مردم در چند ماه پیش کمی تاکنون، نامطلوب شده است و  قدرت خرید کمتری دارند، خرید و فروش کتاب های دست دوم به شدت افزایش یافته است. درمورد روش فروش کتاب ها  هم باید گفت؛ این قبیل کتابفروشان، اگر کتاب دست دومی، «نظام جدید» باشد 25درصد از روی قیمت اصلی کتاب کم می کنند و اگر کتابی نظام قدیم باشد، کتاب ها را کیلویی خریداریی می کنند.

 

نگاهی به حال و هوای این روزهای خیابان انقلاب 

 

خیابان انقلاب؛ پایان نامه نویسی از صفر تا صد

پس از گشت و گذار در این خیابان موضوع عجیب و البته گویی عادی، توجه ام را بشدت جلب کرد و آن خرید و فروش پایان نامه بود.

وقتی با فروشنده های کتاب، ناشرین و عابرین در این مورد گفت و گو کردم اغلبشان مخالف این رفتار مخرب و ضدعلم و فرهنگی بودند. جالب اینجا بود که وقتی با دو تن از فروشندگان پایان نامه صحبت کردم آنها هم مخالف چنین کاری بودند و می گفتند ما از سر بی کاری تن به چنین کار مخربی می دهیم.

با همه این اوصافی که در بالا خواندید باید گفت؛ انقلاب، خیابانی مهم و خاص کشورمان است و این اهمیت در تمام اجزای سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی محسوس است. از صمیم قلب امیدواریم خیابان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی انقلاب، هر روز حال بهتر و خوشتری نسبت به روز  گذشته داشته باشد و از طرفی دیگر شاهد ناراحتی کارمندان مترو، دستفروشان،  فروشندگان کتاب و همچنین خرید و فروش علم در این خیابان نباشیم و امیدواریم کتابخوانی مردممان چه کتاب فیزیکی و چه کتاب مجازی و صوتی هر روز بیشتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار