مدیر‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت ایوان بزرگ گنبد خانه مسجد امام اصفهان در بخش جنوبی این مسجد تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۶۷۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 14 November 2018

به گزارش تابناک : فریدون الله‌یاری مدیر‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام این خبر اظهار داشت: با عنایت به اجرای چندین کارگاه مرمتی در مجموعه تاریخی مسجد امام(ره)، عملیات مرمت ایوان عظیم مجموعه گنبد خانه مسجد تاریخی امام (ره) (جامع عباسی) اصفهان واقع در مجموعه جهانی مسجد امام اصفهان از پائیز سال گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه کاشی‌های این ایوان عظیم از چند سال گذشته دچار ریزش شده بود، بیان کرد: با عنایت به سست شدن کاشی‌های این ایوان عظیم و خطر ریزش و سقوط آنها، از 5 سال گذشته بخش‌هائی از این ایوان با داربست و توری مهار شده بود. با این وصف و پس از تامین اعتبار لازم، عملیات مرمت اساسی این ایوان با اعبتاری بالغ بر یک میلیارد ریال از پائیز سال گذشته آغاز شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: در این عملیات که در ارتفاع بیش از 30 متری از سطح صحن اصلی مسجد صورت پذیرفت، مرمت‌گران با استحکام بخشی کالبد ایوان، عملیات تمیزکاری، استحکام‌بخشی و مرمت کاشی‌های ایوان، به ویژه کاشی‌های فرسوده را نیز اعم از نصب مجدد و تزریق ملات در پشت کاشی‌ها به انجام رسانیدند.

وی گفت: در حال حاضر با اتمام مرمت کاشی‌های ایوان گنبد خانه که داربست‌های آن به طورکامل امروز جمع‌آوری شد، 2 ایوان از مجموع 4 ایوان صحن اصلی یعنی ایوان ضلع غربی و جنوبی به طور کامل مرمت شده و هم اینک مرمتگران در حال مرمت بخش‌های مختلف ایوان ضلع شمالی این مسجد عظیم تاریخی هستند.

الله‌یاری افزود: این در حالی است که طرح‌های مرمتی، مرتگران به صورت موضعی و به صورت چرخشی در همه بخش‌های این مسجد تاریخی که دارای میلیون‌ها قطعه کاشی بوده، در حال اجرا است.

گفتنی است  مسجد تاریخی امام اصفهان که در متون تاریخی با نام مسجد جامع عباسی خوانده شده، در جبهه جنوبی مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) واقع شده و از‌جمله بزرگترین و زیباترین مساجد جهان اسلام بشمار می‌رود.

کار بنای این مسجد تاریخی در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس اول صفوی توسط معمار مشهور صفوی "استاد علی اکبر بنا اصفهانی" آغاز شد و سردر منحصر به فرد ورودی و تزئینات آن در سال 1025 هجری قمری به منظور تکمیل آرایش اطراف میدان به اتمام رسید.

کار ساخت و ساز در آن با توجه به عظمت بنا در دوران جانشینان شاه عباس اول ادامه یافت به گونه‌ائی که در کتیبه‌ائی در بخش جنوب شرقی مسجد سال اتمام این بخش از مسجد را سال 1077 هجری قمری ذکر می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار