«پیروز حناچی» درحالی‌ به صندلی شهرداری تهران رسید که سه فراکسیون در شورای ۲۱ نفره تهران بر سر شهرداری رقابت داشتند. گزارش تسنیم درباره فراکسیون‌های حزبی در شورای شهر را می‌خوانید.
کد خبر: ۶۷۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 14 November 2018

به گزارش تابناک : سومین شهردار تهران در پنجمین شورای شهر پایتخت روز گذشته (22 آبان) انتخاب شد و "پیروز حناچی" توانست با کسب یک رای بیشتر "عباس آخوندی" ، وزیر راه سابق روحانی را شکست دهد.

در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران هرکدام در دسته‌ها و فراکسیون‌های مختلف به‌دنبال یک گزینه برای شهرداری تهران بودند. در واقع هرچند 21 عضو شورای شهر تهران اصلاح‌طلب هستند اما هر 21 نفر تقریبا در سه فراکسیون جای می‌گیرند. 

اولین بار فراکسیون‌بندی‌های اصلاح‌طلبان در شورای شهر را روزنامه سازندگی مطرح کرد. زمانی که محمدعلی نجفی از شهرداری تهران استعفا داد و شورا به‌دنبال شهردار جدید برای پایتخت بود. 

در آن زمان، حزب کارگزاران پس از عدم موفقیت در گنجاندن نام محسن هاشمی در لیست نهایی کاندیداهای شهرداری، حمایت خود از محمود حجتی را اعلام کرد. "اعتماد ملی" از محمدعلی افشانی و حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) از سیدمحمود حسینی و افرادی همچون  مجید فراهانی نیز به‌ دنبال گزینه‌ای خارج از  این سه نفر بودند.

با مشخص شدن کناره‌گیری افشانی از شهرداری پایتخت به‌دلیل شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان،گزینه محسن هاشمی رفسنجانی که یک بار دیگر هم بعد از استعفای نجفی مطرح شده بود، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

علاوه بر محسن هاشمی و شهربانو امانی اعضای حزب کارگزاران، اعضای فراکسیون مستقلین به حمایت از محسن هاشمی پرداختند.  افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر و عضو خانه کارگر در مصاحبه‌ای گفته بود "تنها محسن هاشمی می‌تواند شهر را از بحران مدیریتی که با‌ آن مواجه است خارج کند." با این حال هر چند محسن هاشمی در جمع 13 گزینه اولیه برای شهرداری بود اما بعد از رای‌گیری که 5 گزینه مشخص شدند، محسن هاشمی رای نیاورد و انتخاب در 5 نفر منحصر شد.

در این مرحله، فراکسیون اعتمادملی متشکل از ابراهیم امینی، محمدجواد حق‌شناس، حجت نظری به پشتیبانی از سیدکامل تقوی‌نژاد پرداختند. در مقابل اعضای حزب اتحاد ملت سه گزینه از 5 نفر داشتند: پیروز حناچی، عباس آخوندی و غلامرضا انصاری (قائم مقام اتحاد ملت). رسول کشت‌پور نیز که جزو 5 گزینه نهایی بود انصراف داد.

اعضای فراکسیون اتحادملت در شورای شهر به‌رغم اینکه "غلامرضا انصاری" قائم مقام این حزب بود، به دو گزینه دیگر مورد حمایت حزبشان یعنی آخوندی و حناچی رای دادند.

در رای‌گیری روز یکشنبه (20 آبان) برای انتخاب دو گزینه از بین 5 نفر، آخوندی با 16 رای و حناچی با  11 رای به مرحله بعد رفتند و  تقوی نژاد با 10 رای و  غلامرضا انصاری با 3 رای حذف شدند. 

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحادملت همان روز در توئیتی نوشت "«فراکسیون اتحاد» ناگزیر بود از بین سه گزینه در این مرحله دو نفر را برگزیند. در نتیجه علی رغم شایستگی‌های آقای دکتر انصاری از رای دادن به او بازماند."

اعضای اتحاد ملت که متشکل از اعضای حزب منحله مشارکت است بیشترین عضو و همفکر را در شورای پنجم دارند. علی اعطا، حسن رسولی، محمود میرلوحی، زهرا صدراعظم نوری، زهرا نژادبهرام (انجمن روزنامه‌نگاران زن)، بهاره‌ آروین (عضو شورای جوانان حلقه زنان حزب مشارکت) آرش حسینی میلانی و احمد مسجد جامعی از اعضا یا نزدیکان این طیف فکری هستند. 

در زمان انتخاب دیروز بین دو گزینه آخوندی و حناچی،کارگزاران و سایر احزاب اصلاح‌طلب به پیروز حناچی رای دادند چرا که در روزهای گذشته انتقادات زیادی از جانب اصلاح‌طلبان به آخوندی شده بود. 

یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب بعد از پیروزی حناچی نوشت "شنیده‌ها حکایت از آن دارد اسامی اعضای شورای شهر که به حناچی رأی دادند تا شهردار تهران شود به شرح زیر است: محسن هاشمی، علی اعطا، حجت نظری، افشین حبیب زاده، علیخانی(مجمع نمایندگان ادوار)، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، الهام فخاری(سازمان عدالت و آزادی)، مجید فراهانی(حزب ندای ایرانیان) و مرتضی الویری."

در واقع اعضای کارگزاران، اعتمادملی و نمایندگان سایر احزاب اصلاح‌طلب که به فراکسیون مستقلان معروفند به حناچی رای دادند. سایر اعضای شورا که از نزدیکان به اتحاد ملت هستند نیز به عباس آخوندی رای دادند. در این بین تنها علی اعطا عضو فراکسیون اتحادملت برخلاف سایر همفکرانش به آخوندی رای نداد. محمدسالاری قائم مقام حزب همبستگی نیز به آخوندی رای داد. در نتیجه حناچی با 11 رای توانست آخوندی که 10 رای کسب کرده بود را شکست دهد.

در شورای شهر تهران علی‌رغم اینکه همگی اصلاح‌طلب هستند اما تقریبا سه فراکسیون فعال است و هرکدام درصددند تا گزینه نزدیک به حزب سیاسی خود را به کرسی بهشت بنشاند.

اختلافی که هربار در زمان انتخاب شهردار بروز و ظهور پیدا می‌کند. نگرانی‌ که برخی اصلاح‌طلبان دارند تکرار تجربه شورای اول تهران است که دست آخر توسط وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شده بود.

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  اردیبهشت‌ امسال گفته بود "هزینه‌هایی برای تهیه لیست امید در تهران داده شد، اعضای شورای شهر تهران باید به عقبه گفتمانی خود توجه داشته باشند و در مسیری حرکت نکنند که باعث بی‌اعتمادی مردم به این گفتمان شود".

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار