مدت هاست پروژه ساخت پارکینگ طبقاتی و ساختن بازارچه دقیقاً چسبیده به بازار کهنه قم در دستور کار شهرداری قم قرارگرفته است مسئله‌ای که می تواند هویت بازار کهنه قم را مخدوش کند.
کد خبر: ۶۷۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۷ 14 November 2018

به گزارش تابناک قم، مطابق قانون ساخت‌وساز در حریم آثار باستانی چنانچه موجب تزلزل در بنیان اثر باستانی یا خرابی در آن شود، یک تا 3 سال حبس دارد.

سعید خورشیدی حقوقدان درزمینهٔ حفظ آثار باستانی اظهار داشت: در ارتباط با آثار باستانی و میراث فرهنگی نباید به قانون اکتفا کنیم و همه چیز را با آن بسنجیم، چرا که فرهنگ دینی و قرانی ما تخریب آثار باستانی را امری مذموم می‌شمارد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: خداوند در آیات قرآنی فرموده که در زمین بگردید و بر آثار باستانی و آنچه بر گذشتگان رخ داده بنگرید که در آن نشانه و علامتی برای اهل ایمان است، بنابراین این موضوع نشان از اهمیت حفظ آثار باستانی بر اساس شرع و منطق دارد.

مدت هاست پروژه ساخت پارکینگ طبقاتی و ساختن بازارچه دقیقاً چسبیده به بازار کهنه قم در دستور شهرداری قم قرارگرفته است مسئله‌ای که می تواند هویت بازار کهنه قم را مخدوش کند زیرا سال‌هاست کسبه و اهالی قم منتظر ساماندهی بازار کهنه و تبدیل این بازار قدیمی به بازارچه صنایع دستی و گردشگری بودند که با اجرای این پروژه در کنار این اثر تاریخی می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد.

سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر قم لایحه شهرداری مبنی بر انعقاد قرارداد با یک شرکت متعلق به بخش خصوصی برای احداث پارکینگ عمومی به ظرفیت 370 دستگاه خودرو در ابتدای بلوار 55 متری عمار یاسر قم موافقت کردند.

البته برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم، احداث این تعداد پارکینگ در مرکز شهر قم را مغایر با سیاست های شهرداری در خصوص جلوگیری از گسیل شهروندان و وسایل نقلیه به هسته مرکزی شهر عنوان کردند، ولی در نهایت این لایحه به اتفاق آراء به تصویب رسید.

مجموعه راسته بازار کهنه و نو مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در قم، بافت قدیمی شهر، جوار محله عربستان و در قلب منطقه ی تاریخی خیابان آذر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر قم لایحه شهرداری مبنی بر انعقاد قرارداد با یک شرکت متعلق به بخش خصوصی برای احداث پارکینگ عمومی به ظرفیت 370 دستگاه خودرو در ابتدای بلوار 55 متری عمار یاسر قم موافقت کردند.

بازار کهنه قم با عمر بیش از 600 سال دارای ظرفیت‌های فراوان برای جذب توریست و گردشگر است ولی به دلیل عدم توجه، به مکانی بدون جذابیت تبدیل شده و همچون خرابه‌ای رها شده است.

بازار کهنه در دو سوی هسته اولیه شهر قم یعنی محله عربستان و لب چال قرار دارد. از ۴۵ متری عمار یاسر شروع شده و به میدان کهنه نزدیک خیابان طالقانی ختم می‌شود.

این بازار قم به زمان صفوی - قاجاریه بر می‌گردد و با وجود مغازه‌های نسبتا زیاد و نزدیکی به حرم حضرت معصومه(س) می‌تواند به بازارچه صنایع دستی تبدیل شود.

احیای بازار کهنه در طرح تفصیلی شهر از سوی شهرداری باید دیده و همه جوانب سنجیده شود تا زود‌تر تکلیف مردم و هنرمندان صنایع دستی معلوم شود.

یکی از صاحبان مغازه در بازار کهنه گفت: گود برداری بسیار عمیق است و احتمال دارد بخشی از بازار ریزش کند.

یکی از کاسبان بازار کهنه اظهار داشت: میراث فرهنگی کاری به ما ندارد و از صنایع دستی حمایت نمی‌شود. به عنوان مثال، بازارچه صنایع دستی برخی استان‌ها ازاینجا کوچک‌تر است قدمتش هم به نظر کمتر است اما به‌گونه‌ای بازسازی‌شده که هر مسافری را به سمت خود می‌کشد و اگر این مکان را هم احیا می‌کردند به دلیل وضعیت زائرپذیری این استان، ازآنجا بهتر می‌شد.

البته این بار اولی نیست که میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نسبت به تخریب و از بین رفتن آثار تاریخی قم بی‌تفاوت است، بسیاری از بناهای تاریخی و آثار قدیمی در قم هنوز برای مردم ناشناخته مانده است که باید میراث فرهنگی و متخصصان امر و مسئولان در جهت معرفی این بناها و آثار تلاش نمایند.

نزدیک به 800 اثر تاریخی ثبت نشده در استان قم وجود دارد،360 اثر تاریخی استان تاکنون به ثبت رسیده و برخی این آثار در سایه بی‌توجهی در حال تخریب است.

در خصوص مسئله ساخت‌وساز اطراف بازار کهنه قم با روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم تماس گرفته شد اما با پیگیرهای زیاد هم این ارگان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار