استان فارس با نرخ بیکاری ۸.۷ درصد در بین استان‌های کشور رتبه بیست و هفتم نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۶۷۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱ 13 November 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 سالع و بیش‌تر نشان می‌دهد که 40.9 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تابستان 96) 0.2 درصد افزایش داشته است.

 

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 49.5 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش صنعت با 31.6 درصد کشاورزی با 18.9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 12.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. همچنین براساس فاصله اطمینان 95 درصد نرخ بیکاری کل کشور بین 11.7 درصد تا 12.7 درصد با نقطه مرکزی 12.2 درصد به دست آمده است. نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 96) 0.7 درصد افزایش داشته است.

 

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که استان‌های خراسان شمالی (46.8 درصد)، اردبیل (44.9 درصد) و اصفهان (44.9 درصد) بیشترین و استان‌های قم (36.1 درصد)، مرکزی (35.1 درصد) و سیستان و بلوچستان (34.1 درصد) کمترین‌ نرخ مشارکت اقتصادی را داشته‌اند.

استان فارس با نرخ مشارکت 40.5 درصد شانزدهمین استان کشور در نرخ مشارکت اقتصادی است. نرخ مشارکت اقتصادی این استان در تابستان سال گذشته 40.6 درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی در 14 استان کشور بالاتر از میانگین کشور (40.9 درصد) و در 17 استان کشور پایین‌تر از میانگین کشوری است.

 

 

بررسی نرخ بیکاری در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که استان‌های کرمانشاه ( 16.4 درصد)، خوزستان (15.6 درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (15.5 درصد) بالاترین نرخ بیکاری و استان‌های زنجان(7.1 درصد)، سمنان(7.1 درصد) و همدان (6.5 درصد) پایین‌ترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

استان فارس با نرخ بیکاری 8.7 درصد در بین استان‌های کشور رتبه بیست و هفتم نرخ بیکاری را دارد. نرخ بیکاری این استان در تابستان سال گذشته 9.7 درصد بوده است.

نرخ بیکاری در 14 استان کشور بالاتر از میانگین کشوری (12.2 درصد) و در 17 استان کشور پایین‌تر از میانگین کشوری است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار