استاندار اصفهان گفت: با اجرای طرح لوله‌گذاری و بازچرخانی با اختصاص 100 میلیون متر مکعب آب در داخل شهر، می‌توان تا 9 ماه آینده آب را در زاینده‌رود جاری کرد، برخی نخبگان در مدیریت‌های استان در خصوص بازچرخانی آب ایرادات بی‌منطقی گرفتند که از روی ناآگاهی بود.
کد خبر: ۶۷۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 12 November 2018

به گزارش تابناک : محسن مهرعلیزاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در قبال جامعه خود را مسؤول می‌دانند و این احساس مسؤولیت در اهالی رسانه استان اصفهان منصفانه بود.

وی افزود: به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان این آخرین نشست خبری من به عنوان استاندار اصفهان است؛ از 17 روز پیش این موضوع را اعلام کردم و یکی از خبرنگاران این خبر را انعکاس داد اما هنوز این کار میسر نشده و جایگزین تا این لحظه برای اینجانب مشخص نشده است.

استاندار اصفهان گفت: امروز، فردا و یا دو روز دیگر استاندار جدید و یا سرپرست استانداری اصفهان تعیین خواهد شد؛ این جلسه به عنوان آخرین جلسه فرصتی است تا کارنامه‌ای مختصر و اجمالی از فعالیت یک ساله خود ارائه دهیم.

وی با تأکید بر ضرورت دوراندیشی در مدیریت خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت در استانداری اصفهان اولویت‌های آب، اشتغال و محیط زیست در دستور کار ما بود؛ ادامه حیات و تاریخ اصفهان در گرو زنده بودن این استان و زنده بودن اصفهان به آب بستگی دارد.

مرداد ماه نگران تأمین آب شرب مردم بودیم

مهرعلیزاده اذعان داشت: مسأله آب ارزش آن را داشت که در استانداری اصفهان وقت و انرژی زیادی روی آن بگذاریم که البته به مسائل دیگر همچون اشتغال و محیط زیست نیز پرداخته شد؛ در 47 سال گذشته بحرانی‌ترین آب را با تفاوت آماری زیاد در سال گذشته تجربه کردیم.

وی تصریح کرد: میزان ذخایر آبی استان اصفهان نسبت به سال قبل نصف شد و این بسیار تأثیرگذار بود؛ برای مرداد ماه امسال نگران تأمین آب شرب مردم اصفهان بودیم، چه برسد به کشاورزی، صنعت و مصارف محتلف، اما یکی از امن‌ترین سال‌ها را پشت سر گذاشتیم.

استاندار اصفهان بیان داشت: یکی از دلایل اصلی برگزاری نشست خبری امروز مسأله آب است چراکه اهمیت زیادی دارد، ورودم به استانداری اصفهان با موضوع آب آغاز شد و پایان فعالیت من نیز با کلیدواژه آب به اتمام می‌رسد.

میزان ورودی حوضه آبریز زاینده‌رود یک‌چهارم شد

وی با بیان این که خبرنگاران زبان، گوش و چشم مردم هستند، اضافه کرد: مسأله آب از دیرباز در استان اصفهان مطرح بوده و از دو دهه قبل تحت عنوان بروز خشک‌سالی‌های متعدد پی در پی رخ‌نمایی کرده است؛ وقتی منطقه در حال خشک شدن است، این موضوع در سطح ملی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

مهرعلیزاده عنوان داشت: از سال 1350 میزان ورودی حوضه آبریز زاینده‌رود حدود یک میلیارد و 850 میلیون متر مکعب بوده و در سال 97 به 560 میلیون متر مکعب یعنی یک‌چهارم رسید؛ این روند، روندی نزولی است.

وی یادآور شد: پرواضح است که نمودار میزان ذخایر آبی استان اصفهان رو به کاهش است و اگر چند تونل آبی به منابع و ذخایر آبی استان اصفهان اضافه نمی‌شد، وضعیت بسیار بدتر از وضع کنونی بود؛ آب در کل دنیا در 3 چرخه استفاده می‌شود که کاربرد آن به ترتیب در موارد مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خنک‌کاری مشهود است.

جاری شدن آب به یک رویا تبدیل شده است

استاندار اصفهان با بیان این‌که هیچ تغییری برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب صورت نگرفته است، متذکر شد: فعال شدن کارگروه احیای زاینده‌رود در استان اصفهان اثرات زیادی در راستای بررسی و ارائه راهکارهای جلوگیری از خشکی حوضه آبریز زاینده‌رود داشت.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی جهت مصرف بهینه آب در استان اصفهان ادامه داد: آب باید بدون اتلاف، هدررفت و با هدف انتقال داد و عادلانه توزیع کرد؛ رودخانه زاینده‌رود باید کنترل‌شده‌تر از گذشته ساماندهی کرد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: انصاف، منطق و عقل می‌گوید از هزار و 180 متر مکعب آب، 100 متر مکعب آب را برای حفظ فضای سبز غرب شهر اصفهان گذاشت و این امر یکی از دلایل جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده‌رود است؛ جاری شدن آب در زاینده‌رود برای مردم به یک رؤیا تبدیل شده و نباید این‌چنین باشد.

بازچرخانی آب چقدر آب می‌خورد؟

وی با اشاره به طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود بیان داشت: این طرح نیازمند 100 متر مکعب آب است اما با اجرای آن باغ‌داران بالادست از این آب بیش از سهمیه خود برداشت کرده و همین مقدار کم آب هم به مسیر آب کنار باغ پرندگان نخواهد رسید.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در انتقال آب از سد چم‌آسمان، از 69 دهانه حوضه آبریز زاینده‌رود آب برداشت می‌شود که برای جلوگیری از استفاده غیر قانونی باید همه‌ساله در طول این مسیر با نظارت شدید از برداشت آب جلوگیری کرد که البته این امر غیر ممکن است.

وی با بیان این‌که هزینه بازچرخانی آب در زاینده‌رود حدود 300 میلیارد تومان است، عنوان داشت: طرح هفتگانه زاینده‌رود منجر به نجات رودخانه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و بقای اصفهان می‌شود و به دنبال آن فرهنگ، تمدن، قطب گردشگری و امنیت این استان را حفظ می‌کند.

هشتگ #احیا_نجات_بقا

مهرعلیزاده تصریح کرد: برای اجرای طرح بازچرخانی آب، مقدار آب در نظر گرفته‌شده تا دو دهه آینده کافی است؛ وجود سد کوهرنگ، بهشت‌آباد و طرح انتقال آب از خلیج فارس 560 میلیون متر مکعب آب به 450 میلیون متر مکعب آب کنونی اضافه می‌کند.

وی با بیان این‌که «پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود، نجات گاوخونی، بقای اصفهان» در قالب 7 کتابچه 50 صفحه‌ای است، اذعان داشت: این طرح با هشتگ #احیا_نجات_بقا در سایت مربوطه بارگذاری خواهد شد و آماده است تا هرکسی که خواست بتواند این پیمان را بین مردم و دولت‌مردان اجرا کند.

استاندار اصفهان با بیان این‌که پروژه هفتگانه احیای زاینده‌رود تا مرحله انعقاد قرارداد و حتی در برخی موارد تا اجرا رفته است، اضافه کرد: برای تکمیل سد بهشت‌آباد طی قراردادی با شرکت فولاد مبارکه اقدامات لازم در حال انجام است.

بالاخره زاینده‌رود جاری می‌شود؟

وی با بیان این‌که اتفاقی که برای افزایش قیمت دلار افتاد ممکن است در صورت کمبود آب شرب برای آب مورد نیاز مردم بیفتد، عنوان داشت: اگر کار به آن‌جا برسد، رفع مشکل بسیار سخت‌تر خواهد شد چراکه آب نخستین اولویت حیات انسان است.

مهرعلیزاده یادآور شد: اگر جای کشاورزی شرق اصفهان باشم، در راستای اجرای طرح هفتگانه احیای زاینده‌رود این سؤال را می‌پرسم که حق‌آبه من چه شد؟ این معضل چندین بار به وزارت نیرو اعلام شده و در جای خود باید حل شود.

وی متذکر شد: پروژه‌ احیای زاینده‌رود دارای زمان‌بندی دقیق است و بنده در صورت تداوم مسؤولیت می‌توانستم آن را اجرا کنم و انتظار اجرای آن را از مدیر بعدی نیز دارم؛ با اجرای این طرح با اختصاص 100 میلیون مترمکعب آب در داخل شهر، می‌توان تا 9 ماه آینده آب را در زاینده‌رود جاری کرد.

ایراد بنی‌اسرائیلی نگیرید

استاندار اصفهان ادامه داد: در مورد طرح احیای زاینده‌رود به گونه‌ای عمل نکردم که مدیر بعدی در استان اصفهان بگوید یک کار نیمه‌تمام به ارث گذاشت و رفت و من را گرفتار کرد؛ بازچرخانی آب در زاینده‌رود، زنده بودن شهر اصفهان را حفظ می‌کند.

وی با بیان این‌که طرح بازچرخانی آب زاینده‌رود هیچ مشکل اجرایی ندارد، عنوان کرد: منتقدان این طرح نباید مانند قوم بنی‌اسرائیل ایرادات خارج از منطق بگیرند چراکه همه جوانب در این پروژه در نظر گرفته شده است.

مهرعلیزاده با تأکید بر ضرورت رعایت مسائل زیست‌محیطی در استان اصفهان ابراز داشت: با حذف 400 هزار موتورسیکلت بنزینی و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی، بخش عمده‌ای از آلودگی شهر اصفهان کاهش می‌یابد.

استاندار بعدی منفعت عام را بر منفعت جناح خود ترجیح دهد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درخصوص چگونگی تعامل با سیاسی‌کاران و مدیریت شهری اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان تا اندازه زیادی با ما هماهنگ بود اما در حقیقت بدنه آن باید با ما همراهی می‌کرد؛ در بدنه کاری اصفهان از ابتدا یک سنگینی و بروکرواسی می‌دیدم و حرکت در چنین وضعیتی خسته‌کننده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: برخی نخبگان هم در مدیریت‌های استان در خصوص بازچرخانی آب ایرادات بی‌منطقی گرفتند که از روی ناآگاهی بود؛ البته مطرح کردن طرح بازچرخانی آب کمی با سرعت بود و چنین مواضعی نسبت به آن را طبیعی می‌دانم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس اضافه کرد: به خاطر «بله قربان»، «ترفیع درجه»، «جایگاه اداری بالاتر» و «چند رأی» نباید منفعت عمومی را زیر سؤال برد؛ منصفانه باید به نفع مردم کار کنیم که امیدوارم استاندار بعدی از مدیران خود بخواهد در تصمیم‌گیری‌ها منفعت عام را بر منفعت جناح خود ترجیح دهد.

10 درصد اصفهانی‌ها کشاورزند

محمدعلی شجاعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به موضوع اشتغال در استان اصفهان گفت: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم بهتر از مسؤولان قبلی عمل کردیم اما انگیزه حضور تیم آقای مهرعلیزاده در استان اصفهان حرکت، تلاش و بهتر شدن بود.

وی افزود: بخش اعظمی از مشکلات همچون زاینده‌رود خشک و نرخ بیکاری بالا انباشتی از بی‌برنامگی‌ها طی یک تا دو دهه گذشته است؛ در مقابل بخش عمده موفقیت‌ها ناشی از انباشتی از برنامه‌ریزی‌های صحیح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان تصریح کرد: پیش از آن که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح شود، در استانداری اصفهان نگاه ما به کارگیری جوانان پرانرژی در استانداری اصفهان بود.

وی با اشاره به آمار فراوانی اشتغال در استان اصفهان اذعان داشت: 10 درصد جمعیت استان اصفهان در بخش کشاورزی، 46.6 درصد در بخش صنعت و 49 درصد این جمعیت در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

نرخ بیکاری در اصفهان به 13.3 درصد رسید

شجاعی تصریح کرد: استان اصفهان در جذب اشتغال پایدار روستایی در رتبه دوم کشور قرار دارد، این در حالی است که این رتبه در تیر ماه سال 96 در جایگاه بیست و نهم قرار داشت؛ همچنین اصفهان در طرح پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی رتبه دوم کشور را داراست.

وی عنوان داشت: نرخ مشارکت اقتصادی کشور 0.2 درصد است در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان 3.4 درصد است؛ نرخ بیکاری در استان اصفهان به 13.3 درصد رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان ابراز کرد: مهاجرت از سایر استان‌ها به استان اصفهان منجر به افزایش نرخ بیکاری در این استان می‌شود که در غیر این صورت نسبت اشتغال استان اصفهان به میانگین کشور بسیار مطلوب بود.

آخرین جزئیات پروژه سد سوم تونل کوهرنگ

علی مقدس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: پروژه سد سوم کوهرنگ قرار بوده با 83 میلیارد تومان تا سال 93 به بهره‌برداری برسد اما پس از چند سال متوقف شد و هزینه‌های تکمیل آن به مرور افزایش یافت.

وی افزود: توقف پروژه سد سوم کوهرنگ دلایل مختلفی داشته که با تقویت کارفرما و تأمین منابع مالی، کار تکمیل این پروژه را آغاز شد؛ در بهار سال گذشته نیز این پروژه به علت حکم قضایی متوقف بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با تکمیل پروژه سد سوم تونل کوهرنگ، 250 میلیون متر مکعب آب برای استان اصفهان ذخیره خواهد شد.

وی با اشاره به روند اجرایی پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مطالعات این پروژه در استان اصفهان صورت می‌گیرد؛ برای اجرای پروژه متروی اصفهان به بهارستان، اصفهان به شاهین‌شهر و اصفهان به زرین‌شهر منابع کافی دولتی وجود ندارد.

مقدس‌زاده یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اصفهان-شاهین‌شهر با اتکای به بخش خصوصی ظرف یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار