یک روزنامه‌نگار اهل ترکیه، موضع آمریکا به ویژه رئیس‌جمهور این کشور در پرونده قتل جمال خاشقجی را در سطح وکیل مدافع کشور عربستان دانست.
کد خبر: ۶۷۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 12 November 2018

به گزارش تابناک : یوسف کاتب اوغلو، روزنامه نگار اهل ترکیه، موضع آمریکا به ویژه رئیس جمهور این کشور در پرونده قتل خاشقجی را در سطح وکیل مدافع کشور عربستان دانست و اظهار داشت آمریکا باید در این پرونده با ترکیه همکاری کند.

یوسف کاتب اوغلو در ارزیابی دیدار رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در پاریس و تاثیر این دیدار بر روند پیگیری پرونده قتل جمال خاشقجی اظهار داشت، این دیدار برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است، ترکیه از همان روزهای آغازین رسیدگی به پرونده خاشقجی در پی کشف و بیان واقعیت و همچنین همکاری واقعی با عربستان بود، اما در مقابل عربستان هنوز از زیر بار همکاری‌ها شانه خالی می کند، حتی رجب طیب اردوغان در سخنانی دادستان کل عربستان را به چالش افروزی در مسیر این پرونده متهم کرد.

 

به نظر می‌رسد تلاش اردوغان در دیدار با ترامپ بر این اصل استوار است که در این جنایت زشت، می خواهد همکاری دو جانبه ترکیه- عربستان را به همکاری ترکیه با محافل بین‌المللی تبدیل نماید. اردوغان روز گذشته اعلام کرده بود عربستان، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان را از محتوای اسنادی آگاه ساخته‌ایم که این جنایت زشت را اثبات می کند و عربستان هم قاتل واقعی و صادرکننده دستور را به خوبی می شناسد.

وی افزود، درباره نشست پاریس آنچه مهم است این که برای رسیدن به واقعیت ها در پرونده قتل خاشقجی نیاز است حمایت های بین المللی وجود داشته باشد، آمریکا از همان روز اول در نقش وکیل مدافع عربستان ظاهر شد، موضع ترامپ که گفته بود این کار را عوامل خودسر و قانون گریز انجام داده اند در واقع موضعی نادرست و در حمایت از کسانی بود که در این جنایت دست دارند، رئیس جمهور آمریکا برای آگاهی از واقعیت های پرونده هیچ کار مثبتی انجام نداد اما پس از مدتی توپ را در زمین کنگره انداخت و گفت اگر دست داشتن عربستان اثبات شود این کشور مجازات می شود. در نتیجه در این شرایط، نشست پاریس برای شفاف تر شدن موضوع بسیار مهم است. آمریکا باید با ترکیه همکاری کند و خود را در تنگنا قرار ندهد.

یوسف کاتب اوغلو ادامه داد، ترکیه از همان روز نخست در پی کشف حقیقت بود و با گذشت زمان نه تنها خواسته هایش را کاهش نداد بلکه جدی تر شد اما همچنان در انتظار همکاری عربستان است. آنکارا در این زمینه سکوت نخواهد کرد، دلایل بسیار زیادی در اختیار دارد که هنوز فاش نساخته است، سی و پنج روز گذشت و ترکیه منتظر متن بازجویی از متهمان است اما عربستان هنوز متن بازجویی ها را تحویل نداده است ضمن اینکه منتظر موافقت عربستان است تا بازجویی از متهمان پرونده را خود انجام دهد. اما دیگر بیش از این نمی تواند منتظر بماند در نتیجه راه همکاری با آمریکا و کشورهای غربی را در پیش گرفت و به نظر می رسد در چند روز آینده گزارش تحقیقات نهایی طرف های مستقل در این پرونده منتشر شود.

اخیرا فشارهای ترکیه بر عربستان بیشتر شده است، اینکه مقامات ترکیه می گویند صدور فرمان از جانب پادشاه عربستان نبود اما این فرمان از مقامات عالی رتبه‌ای است که بر تمامی امور اشراف دارند، مقصود به وضوح مشخص است زیرا ولیعهد این کشور در راس دیگر مقامات قرار دارد. حتی سوال این است که سرکنسول عربستان کجاست؟ چرا او را از ترکیه خارج کردند؟ چرا نامش در میان هیجده متهم نیست؟ ترکیه خواستار بازجویی از سرکنسول است اما عربستان از این کار شانه خالی می کند؟ سرکنسول در این پرونده مسئولیت مستقیم دارد، او بود که حضور خاشقجی را در کنسولگری انکار می کرد، او بود که در اقدامی مسخره درهای کمد و انبارها را باز می کرد و به خبرنگار می گفت ببینید خاشقجی در اینجاها نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار