عباس آخوندی اعتقاد دارد که اعضای شورای شهر باید فاصله خود را با شهردار آینده تهران حفظ کنند. وی حتی درباره ارتباط خود با رسانه ها مطرح کرد که ارتباط خوبی با رسانه ها و خبرنگاران دارد اما با ضد رسانه ها برخورد می کند!+ فیلم
کد خبر: ۶۷۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 12 November 2018

به گزارش تابناک : عباس آخوندی یکی از نامزدهای پست شهرداری تهران با حضور در شورای شهر به ارائه گزارشی از برنامه های خود در شهرداری تهران پرداخت و تاکید کرد: استقرار نظام حکمروایی شهری با انتخاب یک شهردار مستقل برای شهر تهران میسر خواهد شد!


وی با بیان دیدگاه های خود در خصوص رویکردش برای مدیریت شهر تهران، حکمروایی محلی را محرک توسعه پاستخت دانست و افزود: این رویکرد می‌تواند خلق منابع جدید و افزایش بهره وری منابع موجود را به همراه داشته باشد.


به اعتقاد وی؛ در شرایطی می توان تهران را اداره کنیم که با استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهردار مستقل برای تهران می‌تواند آغاز شود.


آخوندی ادامه داد: اعتقاد دارم شهر، سازمان اجتماعی و سلول تشکیل دهنده‌ آن انسان متمدن عضو سازمان مدنی است. اگر بپذیریم که شهر سازمان اجتماعی است باید بپذیریم که این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد که باید دارای استقلال نیز باشد و هویت آن به درستی تعریف شود.


نامزد پست شهرداری تهران بر این باور است؛ نظام ایران نیاز به یک نظام حکروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی‌های موجود در ایران همین موضوع است که نظام حکمروایی ایران حکمروایی شهری را به رسمیت نپذیرفته. به این مفهوم که باید نظام حکمروایی شهری در حقیقت اجرایی شود، نه در حد یک شعار عنوان شود.


این درحالی است که یک نظام حکمروایی ملی داریم و فقط دولت مرکزی وجود دارد به این ترتیب مفهوم دولت محلی پذیرفته شده نیست و دولت محلی نیز وجود ندارد. این در حالی است که دولت محلی در سایر کشورها پذیرفته شده است و برخی از کشورها نیز نظام سه سطحی را پذیرفتند و سطح ایالتی نیز به آن اضافه شده است.


وی با بیان اینکه در ایران در عرصه‌های مختلف از عدم تمرکز صحبت شده اما شرایط به گونه‌ای است که دولت متمرکز به صورت متمرکز تصمیم می‌گیرد که برنامه‌ عدم تمرکز اجرا شود و هیچ گاه از این مرحله عبور نکردیم؛ یادآور شد: باید هویت مستقل شهری را بپذیریم و به سمت مفهوم حکمروایی شهری حرکت کنیم. باید این مسائل را قبول کنیم از جمله این که نیاز است که منافع جمعی شهری را بپذیریم. بی‌تردید باید منافع جمعی شهری هم راستای منافع جمعی ملی باشد اما قطعا منافع شهر تهران، کاشان و اصفهان متفاوت از یکدیگر است و همگی آنها هم راستای منافع ملی تنظیم خواهد شد.


به گفته آخوندی؛ بحث رقابت شهری می‌تواند موتور محرکه توسعه در کشور باشد و این موضوع در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود. در حقیقت شهرها می‌توانند منافع جمعی برای خود تعریف کنند. ما هنوز در کشورمان متفاوت بودن منافع شهری را به رسمیت نشناختیم.


وی درباره اینکه آیا منفعت عمومی شهری بدون هزینه امکان پذیر است یا خیر؟ بیان کرد: قطعا هیچ کالایی بدون هزینه تولید نمی‌شود و در مورد تولید کالای عمومی شهری نیز بخشی از این هزینه‌های آن مالی و بخش دیگری از هزینه‌های آن اجتماعی و سیاسی خواهد بود. قطعا حکمروایی شهر برای خلق منبع مستقل برای شهر بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در کشور ما به آن توجه کمی شده است.


نامزد پست شهرداری تهران بر این باور است که باید به این نکته توجه کرد، اگر قرار است حکمروایی شهری به کارگزار دولت تبدیل شود نیاز به شورا ، تشکیل جلسه و تصمیم گیری نیست و در عمل مفهوم حکمروایی شهری در کشور ما پذیرفته شده نیست و باید پذیرش بخشی از استقلال برای حکمروایی شهری مورد قبول باشد و بدانیم که این به معنای تضاد و ستیز با دولت مرکزی نیست. اگر گفته می‌شود حداقلی از استقلال برای حکمروایی محلی می‌خواهیم این یعنی حکمروایی محلی حداقلی از استقرار در حوزه اجتماعی و آبادانی را داشته باشد تا در سطح شهر بتواند تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهد.


عباس آخوندی با تاکید بر اینکه مفهوم استقلال حکمروایی شهری به معنای یک کتاب نیست، گفت: نظام دولت محلی به نظام دولت مرکزی و شهروندان خود باید پاسخگو باشد و در حقیقت پاسخگوی دو سویه‌ای داشته باشد. اولین رویکرد ما که می‌تواند الگوی محرکه توسعه برای کشور باشد تحقق حکمروایی محلی است که در ذیل آن خلق منابع جدید و افزایش بهره بروری منابع محقق خواهد شد.


به گفته وی؛ ‌شهرداری نهادی اجتماعی است که برون زاد آن باید در حوزه‌ی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. نباید شهرداری درگیر نزاع‌های سیاسی شود. باید به این نهاد از نگاه اجتماعی توجه کرد و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون برد. مهمترین ماموریت آن خلق کالای عمومی در حوزه آبادانی شهر است.


نامزد شهرداری تهران با طرح این پرسش که از شهردار تهران چه می‌خواهید؟ تاکید کرد: از نظر من در سطح ملی و سطح محلی کلان شهرهای تهران چالش ریسک پذیری و چالش حرکت پذیری از مهمترین چالش‌ها ست اما برای مواجهه با این دو چالش راهکارهایی همچون بازآفرینی شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است. بازآفرینی باید جنبه‌های علمی و ذهنبی شهروندان را مد نظر قرار دهد. همچنین باید باز آفرینی تمام شهرها را مد قرار دهیم و نباید آن را به اجرای چند پروژه تقلیل دهیم.


به اعتقاد وی؛ شهرداری باید به ستاد بازآفرینی شهر تهران تبدیل شود و برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم. تا امکانات شهرداری و سایر دستگاههای خدمت رسان برای بازآفرینی محله با مشارکت شورایاری‌ها به صورت دقیق مشخص باشد.


آخوندی با اشاره به موضوع شهرسازی ریل‌ها افزود: اتصال مترو تهران به ایستگاههای راه آهن و تحقق یکپارچگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است . باید به موضوع حمل و نقل چند وجهی و همچنین حمل و نقل حومه توجه ویژه داشته باشیم. روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می‌شود و همین میزان از آن خارج می‌شود. قطعا این میزان خودرو حجم زیادی از آلودگی و اتلاف زمان را به همراه دارد و در مسیر حل این معضل نمی‌توان حومه را از تهران جدا کرد؛ لذا ایجاد نظام یکپارچه تهران و حومه باید در دستور کار قرار گیرد.


به اعتقاد کاندیدای پست شهرداری تهران؛ در حوزه‌ صرفه جویی در مصرف انرژی نیز با توجه به این که 65 درصد انرژی کشور در بخش مسکن و حمل و نقل مصرف می‌شود، در قالب "شهر پاک" می‌شود طرحی را تضمین کرد که به کمک دولت و در اقدامی مشترک صرفه جویی در مصرف انرژی را محقق کرد و بخشی از منابع ناشی از این صرفه جویی را برای شهر برابر قانون هزینه کرد.


آخوندی مصرف بهینه آب در تهران را یکی از دغدغه های مدیریتی خود دانست و بیان کرد: هنوز برنامه یکپارچه‌ای میان دولت و شهرداری تهران در حوزه مدیریت پساب‌های شهری نصب نشده. قطعا پساب تصفیه شده سازگار با محیط زیست می‌تواند در حوزه مصرف غیر شرب در شهر تامین کننده مناسبی باشد.

وی با اشاره به مساله تحقق شهر هوشمند در پایتخت یادآور شد: تمام بهره برداران از خدمات شهر باید بتواند از نظام الکترونیک استفاده کنند که در چنین شرایطی مدیریت امنیت و ترافیک خدمات در شهر هوشمند محقق خواهد شد.
به اعتقاد آخوندی؛ باید بتوانیم شبکه‌ای از کلان شهرها ایجاد کنیم تا از طریق آن منابع درآمدی جدیدی فراهم شود. در حقیقت می‌توانیم شبکه شهری شهرهای واقع در حوزه تمدنی ایران را همچون شهرهای سمرقند و بخارا و لاهور تشکیل دهیم و از طریق آن گردشگری را برای آن تعریف کنیم که علاوه بر ایجاد منابع مالی، امنیت را نیز به همراه داشته باشد.

 

 
تعداد بازدید : 4
 
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار