عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: کشاورزان اصفهان خواستار اجرای مصوبه سال ۹۵ شورای هماهنگی زاینده رود برای بازگشایی زاینده رود شدند.
کد خبر: ۶۷۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 11 November 2018

به گزارش تابناک : محمد محمدرضایی اظهار داشت: در سال ۹۵ در حالی زاینده رود برای اصفهان باز شد که حجم آب ذخیره در پشت سد زاینده رود با میزان بارش های فصلی  به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی بود که در همان سال شاهد باز شدن زاینده رود در بهمن ماه بودیم.

وی بیان داشت: امسال نیز کشاورزان خواستار این شدند که در صورت رسیدن میزان بارشها به ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب  و تامین حجم لازم آب در پشت سد ، زاینده رود را برای کشت پاییزه کشاورزان باز کنند.

عضوهیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه منظور از میزان بارشها در سرشاخه های زاینده رود شهرستان کوهرنگ است، گفت: آنچه قابل تامل است اینکه آمار ضد و نقیضی از میزان بارش ها در کوهرنگ مطرح و ثبت می شود که چندین بار این موضوع را گزارش دادیم،

محمدرضایی افزود: جای این سوال مطرح است که این تناقض در ارائه آمار ها به این دلیل نیست که بتوانند میزان بارش را به نوعی جلوه دهند که برداشت آب بدون آمار درست برایشان آسان شود، در صورتی که نهادهایی مانند سازمان هواشناسی وظیفه دارند بی‌طرفانه و بدون هیچ فشار سیاسی و یا قومیتی آمار خود را ارائه نماید.

توقف یک ماه پروژه بن بروجن

وی به توقف پروژه بن بروجن از ۲۳ مهرماه تاکنون بدنبال اعتراض کشاورزان به این طرح خبرداد و افزود: کشاورزان به برداشت های غیر مجاز آب از بالا دست تا در مسیر زاینده رود معترض هستند و صدای خود را بارها به گوش مسئولان رساندند و خواستار اجرای احکامی قوی و برخورد با خاطیان شدند.

وی ادامه داد: دادستان اصفهان در حالی حکم برداشت بندهای وسط رودخانه را به کشاورزان داد که بندهایی که صنایع روی زاینده رود گذاشتند از جمله فولاد مبارکه،‌ ذوب آهن و صنایع فولاد و غیره پیگیری نمی شود و این مسئله جامعه کشاورزی را دلسرد کرده است.

مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود را تا کنون در  اختیار ما نگذاشته اند

محمدرضایی با گلایه از دادستان در خصوص عدم اجرای کامل حکم، گفت: برای تمامی تجاوزها به حق و حقوق حق آبه داران خواستار اجرای کامل حکم و ممانعت از برداشت های غیر قانونی از زاینده رود هستیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت کامل حق نکاشت چندین ساله کشاورزانی که بعلت برداشت حق آبه هایشان برای صنایع، انتقال به استان یزد، برداشت برای باغات جدیدالاحداث چهارمحال و غیره به کشاورزان از مهمترین خواسته کشاورزان است،‌ ادامه داد: در خصوص بازگشایی زاینده رود با توجه به اینکه در ۱۲ آبان جلسه شورای هماهنگی زاینده رود برگزار شده است اما هنوز هیچ مصوبه ای دال بر بازگشایی آب بعد از یک هفته نه در اختیار ما نه در اختیار اعضای شورای هماهنگی زاینده رود نگذاشتند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار