رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر به فعالیت ۱۲ کتابخانه عمومی در سطح روستاو ۸ کتابخانه شهری در شهرستان ملایر اشاره و اظهارکرد: در تلاش هستیم کتابخانه شهر زنگنه را در دهه فجر به افتتاح برسانیم همچنین ۱۰ پروژه مهم احداث کتابخانه در حاشیه‌شهر و مناطق روستایی ملایر در دست پیگیر و اقدام است.
کد خبر: ۶۷۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵ 11 November 2018
سیدمهدی آخشیک با بیان اینکه بیست و ششمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از ۲۴ آبان در سراسر کشور آغاز شده و تا یکم آذرماه ادامه دارد، گفت: امسال این هفته با شعار "حال خوش خواندن" نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، آخشیک افزود: در این هفته تلاش می‌شود تا با هم‌افزایی و یکدلی با اصحاب رسانه، کتابداران و متولیان فرهنگی بیش از ۱۶۰ عنوان برنامه متنوع در مرتبط با کتاب و کتابخوانی در سطح کتابخانه‌های شهر‌ها و روستا‌های ملایر اجرا شود.

وی از برگزاری بیش از ۳۰ نشست تخصصی کتابخوانی در طول این هفته خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۰ نمایشگاه کتابخوانی نیز در معرض دید علاقمندان به این فرهنگی اصیل قرار می‌گیرد.

آخشیک به دیدار با امام جمعه و فرماندار ملایر و ارائه گزارش عملکرد یکساله، غبارروبی مزار شهدا، دیدار و سرکشی از خانوداه برخی شهدای شاخص ملایر و بازدید و سرکشی به منزل کتابداران بازنشسته ملایر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب تعدادی از مسئولان ارشد شهرستان، چون معاون استاندار و بخشداران از کتابخانه‌های ملایر بازدید می‌کنند، ادامه داد: ۳ برنامه شاخص و عمده در این ایام در سطح کتابخانه‌های ملایر اجرا می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر از رونمایی جدیدترین کتاب شعر کودک به قلم "حمید هنرجو" یکی از شعرا و پژوهشگران برجسته ملایر در محل کانون بازنشستگان خبر داد و گفت: با توجه به آن که ما بزرگان فراوانی در عرصه قلم فرسایی، نویسندگی، شعر و ادبیات داریم بنابراین مقرر شد با همکاری کانون فرهنگی شهید مدرس و شهرداری ملایر نشست کتابخوانی مفاخر برگزار شود.

معرفی ۵ اثر فاخر نویسندگان ملایری

وی با اشاره به اینکه تعداد ۵ اثر از ۵ تن از مفاخر ملایر که جزء پیشتوانه علمی و فرهنگی این خطه هستند، در این نشست توسط خود مؤلف و یا نماینده آن معرفی می‌شود، خاطرنشان کرد: در نشست کتابخوانی مفاخر محمود تقوی‌راد، نویسنده کتاب ماندگار "کارنامه ملایر"، به معرفی این اثر می‌پردازد.

آخشیک یادآور شد: مجموعه آثار غلامرضا بکتاش، شاعر برجسته ملایری در عرصه کشور، دیوان مرحوم قهرمان پاک‌بین آورزمانی، یک عنوان کتاب از مرحوم محمد ملایری و یک عنوان کتاب از حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم ترابی در این مجموعه نشست‌ها به حضار و علاقمندان معرفی می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر بیان کرد: همچنین در طول این هفته با همکاری انجمن تئاتر و نمایش، شهرداری و اداره ارشاد تئاتر خیابانی با موضوع "کتاب و کتابخوانی" در جوار کتابخانه ولایت واقع در ۱۶ متری شمس‌آباد اجرا می‌شود.

آخشیک با اشاره به تأثیر بسزای تئاتر بر فرهنگسازی و رشد ارتقاء آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: سرمایه‌های اصلی کتابخانه‌های ما، اعضای فعال آن هستند و در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی ملایر هستند و از خدمات متنوع ما بهره می‌برند.

وی از اجرای طرح جدید دعوت از اعضای قدیمی کتابخانه‌ها برای حضور در این مکان‌های فرهنگی خبر داد و گفت: در طول هفته پیش‌رو مسابقات بزرگ کتابخوانی با همکاری تعدای از کتابخانه‌های شاخص ملایر برگزار می‌شود و طی آن کتاب‌هایی با موضوعات مختلف در اختیار گروه‌های سنی مختلف قرار گرفته و سوالاتی از آن‌ها طرح می‌شود.

آخشیک با اشاره به برگزاری ۲ عصر شعر در ملایر و شهر سامن، ادامه داد: به منظور آشنایی مردم با کتاب فاخر شاهنامه فردوسی آئین شاهنامه‌خوانی با لباس محلی در کتابخانه شهید بهشتی ملایر و کتابخانه روستای انوج برگزار می‌شود.

وی از اجرای "طرح اهدای کتاب " در طول هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و افزود: افرادی که در منزل و با محل کار خود کتاب‌هایی را قبلاً مطالعه کرده‌اند و یا نیت دارند مجموعه کتاب‌هایی را تهیه و اهدا کنند، می‌توانند در طول این هفته به اداره کتابخانه‌های عمومی و یا کتابخانه مدنظر خود مراجعه کرده و نسبت به این عمل مانگار فرهنگی اقدام کنند.

فعالیت ۲۰ کتابخانه عمومی شهری و روستایی

آخشیک در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت ۱۲ کتابخانه عمومی در سطح روستاو ۸ کتابخانه شهری در شهرستان ملایر اشاره و اظهارکرد: در تلاش هستیم کتابخانه شهر زنگنه را در دهه فجر به افتتاح برسانیم همچنین ۱۰ پروژه مهم احداث کتابخانه در حاشیه‌شهر و مناطق روستایی ملایر در دست پیگیر و اقدام است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با اشاره به وجود نزدیک به ۲۳۰ هزار نسخه کتب مختلف در کتابخانه‌های این شهرستان، بیان کرد: احداث کتابخانه مرکزی مجهز یکی از آرزو‌های دیرینه ما بوده و هست.

وی با بیان اینکه در این راستا با مانع بزرگ تملک زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع با جانمایی مناسب مواجه هستیم، اظهارامیدواری کرد: با همکاری خیرین، شهرداری و اوقاف این مشکل حل شود و با توجه به آن که ملایر یک شهرستان دانشگاهی است، نیاز مبرم اساتید و دانشجویان به این مکان رفع شود.
مهجوریت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ملایر

آخشیک با بیان اینکه احداث کتابخانه‌های کوچک و مجهز در مناطق حاشیه‌شهر و مناطق روستایی دور افتاده در حال حاضر در اولویت کاری ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: به همین منظور از ۳ سال قبل "انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ملایر" با ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با اشاره به فعالیت ماندگار و خوب این انجمن، ادامه داد: در سالجاری ۲ فروشگاه بزرگ کتاب با همکاری این انجمن برپا شد و عواید آن صرف ترویج فرهنگی کتاب و کتابخوانی شد همچنین یک قطعه زمین به مساخت ۴۰۰ مترمربع در محلی مقابل یخچال تاریخی میرفتاح توسط یکی از خیرین به منظور احداث کتابخانه در آن منطقه مدنظر قرار گرفته است.

آخشیک از تجهیز کتابخانه زندان جدید ملایر به همت این انجمن خبر داد و افزود: مهمترین هدف انجمن خیرین کتابخانه‌ساز ملایر ترویج مسأله مهم و فرهنگ کتابخانه‌سازی است، اما در این میسر فعالیت‌های این انجمن مهجور و ناشناخته مانده است.

وی به جایگاه مهم فرهنگ مطالعه در سطع جامعه اشاره و اظهار کرد: زمانی‌که زیرساخت‌های فرهنگی مثل کتابخانه‌ها در سطح جامعه رشد یافته و آلام فرهنگی ما تسکین یابد به تبع سایر زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و ... نیز توسعه می‌یابد.

آخشیک با بیان اینکه هر کسی در هر توان خود می‌تواند به این انجمن کمک کند، افزود: در حال حاضر ۷ ایستگاه مطالعه در فرمانداری، بهزیستی، درمانگاه فخریه، سینمای ملایر، اداره آب و فاضلاب شهری، بانک رفاه و ترمینال برون شهری ملایر برپا کرده‌ایم.

کتابخانه امام سجاد (ع) ملایر؛ برترین کتابخانه روستایی کشور

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر در ادامه یادآورشد: در سال گذشته به واسطه فعالیت‌های خوب انجام شده کتابخانه امام سجاد (ع) واقع در اسلام شهر آق‌گل ملایر به عنوان برترین کتابخانه روستایی کشور انتخاب شد.

وی به وجود ۱۰۰ عنوان کتاب نفیس خطی، چاپ سنگی و روزنامه‌ها و مجلات قدیمی در بخش کتب نفیس کتابخانه علامه مجلسی اشاره کرد و گفت: کار‌های فهرست‌نویسی و ترمیم این کتب درحال پیگری و انجام است.

آخشیک با بیان اینکه مقرر شده تا پایان برنامه ششم توسعه ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع به فضا‌های کتابخانه‌ای ملایر افزوده شود، اظهار کرد: کلیه کتابخانه‌های این شهرستان مجهز به بخش کودک بوده و قصه‌گویی در این بخش برای کودکان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کلیه استاندار‌های ملی کتابخانه‌ها در مراکز ما رعایت شده و هیچ‌گونه کمبودی ندرایم، افزود: از نظر منابع، غنی‌ترین کتابخانه استان همدان، کتابخانه شهد بهشتی ملایر است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با اشاره به کاهش سطح مطالعه در جامعه با توجه به افزایش کانال‌ها و شبکه‌های فضای مجازی، گفت: در طرحی جدید توسط کتابداران، کتاب‌های شاخص و گزیده‌هایی از مطالب مفید آن‌ها در فضای مجازی به مخاطبان معرفی می‌شود.

وی اظهارامیدواری کرد: در طول هفته کتاب و کتابخوانی شهرداران ملایر و سایر شهرداران تابعه از محل نیم درصد درآمد خود نگاه ویژه‌ای به کتابخانه‌های عمومی داشته باشند تا با رونق و حمایت این بخش شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش فرهنگ مطالعه مفید و افزایش سطع اطلاعات عمومی در جامعه ملایر باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار