تعدادی از ایستگاه های مترو فاقد آسانسور و پله برقی هستند و به گفته مدیرعامل فعلی مترو نمی توان برای آنها کاری کرد، ایستگاه هایی که در زمان مدیرعامل رییس فعلی شورای شهر در مترو طراحی و ساخته شده اند.
کد خبر: ۶۷۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 10 November 2018

به گزارش تابناک : شهر تهران از معدود پایتخت هایی محسوب می شود که مترو تازه تاسیس دارند اما متاسفانه با این وجود ایستگاه های مترو این شهر قابل مقایسه با قدیمی ترین ایستگاه های مترو در دنیا نیستند.


یکی از ملزومات اصلی ایستگاه های مترو به علت واقع شدن در عمق زمین، ایجاد دسترسی برای عموم شهروندان از جمله سالمندان و معلولان است که در این میان بسیاری از ایستگاه های مترو در پایتخت ایران هنوز نتوانسته اند این دسترسی را ایجاد کنند.


گرچه مسئولان شهری در ابتدای سال 96 وعده تجهیز تمامی ایستگاه ها به آسانسور را دادند اما هنوز ایستگاه هایی پیدا می شوند که مسافران معلول نمی توانند از آنها خارج شوند مگر به کمک چند جوان قوی هیکل.

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که چند جوان را در حالی نماشی می دهد که یک معلول را همراه صندلی چرخ دار از پله های ایستگاه مترویی در تهران بالا می برند تا این معلول بتواند از ایستگاه مترو خارج شود.

عمق فاجعه زمانی بیشتر می شود که می بینیم این ایستگاه پله برقی نیز نداشته و این جوانان مجبور شده اند از پله های معمولی استفاده کنند.
فروردین 96 بود که محمد احمدي بافنده مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران با بيان اينكه بايد اقداماتي انجام شود تا همه اقشار مردم به‌خصوص معلولان، جانبازان و روشندلان بتوانند به راحتي از وسايل حمل‌ونقل عمومي ازجمله مترو استفاده كنند، گفت: در اين راستا تمامي ايستگاه‌هاي فاقد آسانسور در خطوط مترو به آسانسور مجهز شده و آسانسور بعضي از ايستگاه‌ها نيز نوسازي و بهسازي خواهد شد.

 

ایستگاه های مترو همچنان بلااستفاده برای معلولان/ رییس شورای شهر متهم اول اهمال کاری

همچنين در بعضي از ايستگاه‌ها كه شرايط براي احداث آسانسور وجود ندارد، بايد از وسايلي استفاده شود تا معلولان به راحتي قادر به طي كردن پله‌هاي موجود در ايستگاه براي رسيدن به قطار مترو باشند.


اما اکنون با گذشته 20 ماه از ادعای احمدی بافنده هنوز تعدادی از ایستگاه های مترو برای استفاده معلولان و سالمندان مناسب سازی نشده اند.

حتی در برخی از ایستگاه های مترو نیز زمانی که پله های برقی دچار نقص فنی می شوند، روزها زمان می برد تا تعمیر آنها پایان یابد و در این مدت بسیاری از معلولان و سالمندان هنگام استفاده از مترو دچار مشکل می شوند.

در این مدت 20 ماه حتی علی امام، مدیرعامل فعلی مترو تهران با اشاره به اجرای طرح بازنگری ایستگاه‌های مترو، گفته است: به معاونت مهندسی مترو ابلاغ کردیم که بازنگری ایستگاه‌های مترو را برای نصب پله برقی و آسانسور دردستور کار قرار دهد.

این اظهارات امام در 27 اردیبهشت در خبرگزاری ها منتشر شده است اما متاسفانه باز هم شاهد آن هستیم که معلولان نمی توانند از مترو استفاده کنند.

امام مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه ممکن است نتوانیم در ایستگاه‌های قدیمی‌تر مترو پله برقی و آسانسور نصب کنیم، گفت: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا برای رفاه حال شهروندان نسبت به نصب پله برقی و آسانسور اقدام کنیم اما واقعیت این است که باید مشخصات ایستگاه با مشخصات پله برقی و آسانسور منطبق شود و در صورت انطباق این مهم انجام می‌گیرد.

مناسب سازی نکردن وسایل حمل و نقل عمومی جهت استفاده سالمندان و معلولان با توجه به افزایش جمعیت سالمندی می تواند روز به روز به ترافیک تهران بیفزاید چرا که سالمندان نمی توانند مانند جوانان مسیرهایی را با پای پیاده طی کنند و یا شرایط اقتصادی و حقوق اندک بازنشستگی اجازه نمی دهد که بتوانند از آژانس و تاکسی به صورت مداوم بهره ببرند.

فراموش نکنیم که ایستگاه های قدیمی که امام به آنها اشاره می کند، همان ایستگاه هایی هستند که در زمان مدیرعاملی محسن هاشمی، رییس فعلی شورای شهر تهران و یکی از مدعیان تصدی عنوان شهردار تهران طراحی و ساخته شده اند. نکته ای که در میان مدیریت محسن هاشمی به چشم می خورد، آینده نگر نبودن است که هم در ساخت ایستگاه های مترو خود را نشان داد و هم در انتخاب شهردار بازنشسته برای تهران.

 
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار