براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، جمعیت بیکار در تابستان سال جاری به ۳.۳ میلیون نفر رسیده است.
کد خبر: ۶۷۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 08 November 2018

به گزارش تابناک : براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در تابستان سال جاری استان کرمانشاه با ۱۶.۴ درصد بیشترین نرخ بیکاری در میان تمامی استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بررسی نرخ بیکاری افراد با سن ۱۰ سال و بیش‌تر حاکی از آن است که ۱۲.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، طی تابستان جاری بیکار بوده اند و جمعیت بیکارکشور با افزایش ۲۳۷ هزار نفری به ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار نفر رسیده است.

به علاوه در تابستان سال جاری استان‌های کرمانشاه با ۱۶.۴ درصد، خوزستان ۱۵.۶ درصد، کهگیلویه و بویر احمد با ۱۵.۵ درصد، سیستان و بلوچستان با ۱۵.۳ درصد و اصفهان با ۱۵ درصد در صدر استان‌های دارای بیشترین جمعیت بیکار قرار گرفتند.

براساس آمار با وجود وعده مسئولان مبنی بر بهبود روند اشتغال در استان‌های محروم، درصد بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴.۹ درصد و در استان سیستان و بلوچستان ۴.۷ درصد افزایش یافته است و در استان کرمانشاه نیز تنها ۱.۵ درصد با کاهش مواجه شده است.

همچنین در رده‌های بعدی استان‌های آذربایجان غربی با ۱۴.۸ درصد، یزد با ۱۴.۱ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۱۳.۹ درصد و البرز با ۱۳.۸ درصد قرار دارند.

نکته قابل توجه اینجاست که نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی تابستان سال گذشته ۱۱.۴ درصد و یزد ۱۲ درصد بوده است. در این بین نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری ۵.۹ درصد بهبود یافته است.

در رتبه‌های بعدی استان لرستان با ۱۲.۹ درصد، گیلان ۱۲.۶ درصد، هرمزگان با ۱۲.۵ درصد، کرمان با ۱۲.۴ درصد و قم با ۱۲.۱ درصد نیز در رده‌های بعدی دارای بیشترین بیکار قرار گرفته اند.

در این میان کمترین درصد بیکاری نیز متعلق به همدان با ۶.۵ درصد، زنجان و سمنان با ۷.۱ درصد است که استان همدان و زنجان به ترتیب ۱.۹ و ۲.۳ درصد با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده اند، اما استان سمنان ۰.۳ درصد رشد داشته است، همچنین نرخ بیکاری در پایتخت ۱۳.۳ درصد ثبت شده است که نسبت به تابستان سال قبل که ۱۲.۷ درصد بود ۰.۶ درصد رشد یافته است.

براساس این گزارش استان‌هایی که در تابستان سال ۹۶ نرخ بیکاری تک رقمی داشتند شامل همدان با ۹.۴ درصد، مرکزی با ۷.۶ درصد، مازندران با ۹.۳ درصد، گیلان با ۹.۲ درصد، قم با ۹.۹ درصد، سمنان با ۶.۸ درصد، زنجان با ۹.۴ درصد، خراسان شمالی با ۹.۸ درصد، خراسان رضوی با ۹.۹ درصد، اردبیل با ۹.۸ درصد و آذربایجان شرقی با ۹.۳ درصد می‌شود.

البته نرخ بیکاری ۵ استان در تابستان سال جاری از تک رقمی خارج و دو رقمی شده است که استان‌های مازندران با ۱۰ درصد، گیلان با ۱۲.۶ درصد، قم با ۱۲.۱ درصد، خراسان رضوی با ۱۰.۹ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۰.۴ درصد در این دسته قرار دارند.

این در حالی است که نرخ بیکاری استان مرکزی اگرچه دو رقمی نشده، اما با افزایش ۳ درصدی به ۹.۶ درصد رسیده است و از سویی دیگر نرخ بیکاری استان‌های همدان و اردبیل به ترتیب با کاهش ۱.۹ و ۲.۳ درصدی بیشترین کاهش نرخ را داشته اند.

 اشتغال و بیکاری، از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هرکشوری است، به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی جوامع تلقی می‌شود از این رو نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار