مطالعه مقدماتی نشان می دهد قرارگیری در معرض سروصداهای زیست محیطی موجب افزایش ریسک حملات قلبی و سکته می شود.
کد خبر: ۶۷۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 08 November 2018

به گزارش تابناک : به گفته محققان بیمارستان دولتی ماساچوست آمریکا، سروصدا می تواند موجب تشدید فعالیت منطقه مغزی درگیر در واکنش استرس و در نتیجه افزایش التهاب عروق خونی شود.

یافته ها نشان می دهد افرادی که به شدت در معرض سروصداهای مزمن قرار دارند، نظیر سروصداهای ناشی از فرودگاه و بزرگراه، با افزایش ریسک ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی نظیر حملات قلبی و سکته ها روبرو هستند.

«آذر رادفر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اسناد و شواهد نشان می دهد بین سروصداهای پیرامونی و بیماری قلبی-عروقی ارتباط وجود دارد، اما مکانیسم های فیزیولوژیکی پشت آن همچنان نامعلوم هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «یافته های ما چشم انداز مهمی را در مورد بیولوژی مربوط به این پدیده نشان می دهند.»

محققان در این مطالعه، رابطه بین قرارگیری در معرض سروصدا و حوادث مهم قلبی-عروقی را در بین ۴۹۹ فرد سالم با میانگین سنی ۵۶ سال بررسی کردند.

با استفاده از تصویربرداری های PET و CT، دانشمندان فعالیت آمیگدالا را ارزیابی کردند. آمیگدالا منطقه مغزی دخیل در تنظیم استرس و واکنش های هیجانی است.

محققان همچنین گزارشات پزشکی شرکت کنندگان را بعد از مطالعه اولیه تصاویر بررسی کردند.

از بین ۴۹۹ شرکت کننده، ۴۰ شرکت کننده در طول ۵ سال اولیه دچار حادثه قلبی-عروقی مثل حمله قلبی یا سکته شدند. محققان آدرس محل زندگی و میزان سروصدا اطراف شان را ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد افراد در معرض بالاترین میزان سروصدا با فعالیت بیشتر آمیگدالا و التهاب بیشتر در عروق خونی شان روبرو بودند. این افراد همچنین سه برابر بیشتر در معرض ریسک حمله قلبی یا سکته قرار داشتند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار