رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت وقف جدید در شهرستان با ارزش ریالی 6 میلیارد تومان ثبت شده است.
کد خبر: ۶۷۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 07 November 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام والمسلمین عباس نصیرالاسلامی عصر روز گذشته(سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، وقف را از والاترین صدقات دانست و اظهار کرد: با توجه به کثرت موقوفات و بقاع متبرکه، اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان گلپایگان جز ادارات سطح "ب" استان است. در شهرستان 40 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده که بعضا در منطقه کوهستانی و گردشگری واقع شده اند.

وی ادامه داد: شهرستان گلپایگان میزبان بقعه سه پیامبرشامل صالح پیغمبر، حضرت یحیی در روستای قالقان و حضرت دانیال در گلشهر است. برخی از بقاع شهرستان از جهت توسعه ساختاری و بارگاهی که دارند در استان سطح یک را به خود اختصاص داده اند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان گلپایگان گفت: آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، اعزام مبلغین، نشاط معنوی و... از طرح هایی است که در سطح شهرستان در ایام مختلف اجرا شده است. 928 فقره موقوفه برای شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده که از این تعداد اکثر آنها متصرفی است. همچنین 100 موقوفه غیر متصرفی نیز در شهرستان وجود دارد.

نصیرالاسلامی افزود: کل مساحت عرصه های وقفی شهرستان 11 میلیون و 241 هزار و 833 متر مربع و کل مساحت اعیانی وقفی 550 هزار متر مربع است. همچنین دو سوم موقوفات منفعتی درآمد زا و کمتر از یک سوم فاقد درآمد هستند که امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی از آنها نیز کسب درآمد کنیم.

وی درخصوص نیت واقفین در شهرستان خاطر نشان کرد: قالب موقوفات برای هزینه ای جاری و عمرانی مساجد و روضه خوانی وقف شده اند ضمن اینکه در شهرستان موقوفه برای کمک به فقرا، کمک به تحصیل دانش آموزان نیازمند، تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت، مسکن و ازدواج معلولان به تعداد کمی وجود دارد لذا از خیران نیک اندیش درخواست می کنیم که با توجه به نیاز های روز مال خود را وقف کنند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان در رابطه با عملکرد واحد حقوقی این اداره تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون پنج مورد حکم به نفع موقوفه، یک حکم به نفع امامزاده،30 مورد اخطاریه برای مستاجران، سه پرونده سازش و یک مورد اجرای احکام به سرانجام رسیده است ضمن اینکه اکنون سه پرونده جاری در دست اقدام است.

احیای کاروانسرای دُر و کبوترخانه نیازمند کمک بخش خصوصی

نصیرالاسلامی بابیان اینکه سازمان اوقاف برنامه محور است یادآورشد: قلب تپنده اداره اوقاف واحد ثبتی آن است که جهت احیای موقوفه و حفظ آن اخذ سند مالکیت موقوفه از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون برای 31 رقبه سند مالکیت اخذ شده است. از سال جاری تاکنون 255 فقره تجدید اجاره انجام داده ایم همچنین بیشترین عدم وصول اجاره مربوط به موقوفه خدیجه خانم است که دست اشخاص حقوقی است.

وی افزود: یکی از دغدغه های ما احیای موقوفات است در این راستا به دنبال این هستیم که با کمک بخش خصوصی موقوفات را احیا کنیم. احیای حمام بهشت که انشاا... در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد یکی از گام هایی است که در این راستا برداشته ایم. در شهرستان گلپایگان 28 کبوتر خانه وقفی وجود دارد که برای حفظ آن نیازمند همکاری بخش خصوصی هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان در همین باره ادامه داد: کاروانسرای روستای دُر نیز وقفی است، سند آن را اخذ کرده ایم، اما برای احیا، راه اندازی و تبدیل آن به منطقه گردشگری نیازمند سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.

نصیرالاسلامی با بیان اینکه ماندگارترین کار خیر وقف است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 7 وقف جدید در شهرستان با ارزش ریالی 6 میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین قدیمی ترین موقوفه شهرستان مربوط به 900 سال قبل است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار