در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیمات اشتباهات دولت درزمینهٔ ارز و صادرات موردنقد قرارگرفته و نسبت به رویه سخت‌گیرانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات انتقاد شد.
کد خبر: ۶۷۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷ 05 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، سی و دومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم و جمعی از مدیران استانی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت با گرامیداشت سیزدهم آبان و با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا اظهار داشت: اقتصاد کشور ما پویا است و با همکاری بیشتر بخش‌های خصوصی و دولت تحریم‌های آمریکا مشکل زیادی برای ما ایجاد نمی‌کند.

محمود سیجانی با اشاره به رونمایی از سیزده پروژه تولیدی در هفته جاری افزود: یکی از این پروژه‌ها مربوط به تولید مواد اولیه محصولات سلولوزی است که برای راه‌اندازی آن حدود 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

پرداخت 20 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان قم توسط بانک سپه

نماینده بانک سپه در ادامه این جلسه، با اشاره به اینکه بانک سپه در سال جاری 20 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت کرده است عنوان کرد: بانک سپه برای بخش خصوصی احترام ویژه‌ای قائل بوده و همواره سعی کرده همکاری بسیار خوبی این بخش داشته باشد.

اسکندری خاطرنشان کرد: اعتبار و تسهیلات شرکت فولاد غرب آسیا تنها 150 میلیارد تومان بود و این مبلغ به 240 میلیارد تومان افزایش داده‌شده است و مدیران این شرکت نباید تنها نیمه‌خالی لیوان را ببینند.

وی بیان کرد: درخواست وثیقه‌های کافی نیز از مقررات بانکی است و ما نمی‌توانیم بدون وثیقه‌های کافی به واحدهای تولیدی اعتبار مالی اختصاص دهیم.

امینی نماینده بانک ملی نیز توضیحاتی پیرامون واحدهای تولیدی که تسهیلات رونق تولید به آن‌ها پرداخت نشده ارائه داد و ابراز کرد: واحد صنعتی الیاف شکوهیه تقاضای افزایش تسهیلات داشته و شرکت تولید گوشت پارس نیز معرفی‌نامه‌ای به ما ارائه نداده و همین امر سبب شده است که پرداخت تسهیلات به این واحدهای تولیدی با مشکلاتی روبرو شود.

شرایط و رویه سخت گیرانه بانک‌ها در اعطای تسهیلات رونق تولید

سعید آذری نماینده شرکت فولاد غرب آسیا نیز در ادامه این جلسه، ادامه داد: پس از بازدید آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد غرب آسیا و توصیه‌های وی به مسئولان بانک سپه بنا شد تسهیلات این شرکت افزایش داده شود اما بانک این افزایش اعتبار را مشروط به ارائه وثیقه‌ای غیر از کارخانه کرده و ما نیز به‌جز کارخانه هیچ وثیقه‌ای برای ارائه دادن نداریم.

نماینده شرکت سیمان نیزار نیز تشریح کرد: بانک سپه به ما اعلام کرد که برای دریافت تسهیلات موردنیاز باید یک ملک سهل البیع به‌عنوان وثیقه ارائه دهیم این در حالی است که ما ملک خاصی برای ارائه وثیقه نداریم و حتی محل طرح کارخانه نیز در رهن بانک ملی است.

کریمی دبیر کمیته نظارت تسهیلاتی استان قم در ادامه این جلسه عنوان کرد: با پیگیری‌های کمیته نظارت تسهیلاتی استان قم بیش از 43 میلیارد ریال توسط بانک‌های صادرات کشاورزی و توسعه صادرات به 6 واحد تولیدی اعطا شده و این امر سبب شده تا آمار اشتغال این واحدهای تولیدی از 199 نفر به 248 نفر افزایش یابد.

قانون‌های بد ارزی دولت صادرکنندگان را ورشکست کرده است

عضو اتاق بازرگانی استان قم نیز افزود: تصمیمات و قوانین نامناسب دولت درزمینهٔ ارز و مشکلات بانکی سبب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان به کاهش تولید و صادرات روی آورده و حتی ورشکست شوند.

حسن آقاجانی تصریح کرد: باید دولت مواد خام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مهم را با ارز نیمایی تأمین کرده و امنیت روانی برای تولیدکنندگان ایجاد کند تا بازار کشور ثبات داشته باشد، قوانین داخلی نامناسب از تحریم‌ها آثار بسیار مخرب‌تری دارد.

دولت تعامل بهتری با واحدهای تولیدی و صادرکنندگان داشته باشد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز در بخشی از این جلسه، ابراز کرد: برخی از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را با ارز آزاد از خارج از کشور تهیه‌کرده و سپس محصولات خود را صادر می‌کنند و دلیلی ندارد که ارز حاصل از صادرات را به دولت تحویل دهند.

سید مهدی طباطبایی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی، واحدهای تولیدی و صادرکنندگان بازوان دولت در مقابله با تحریم‌ها و پیشرفت اقتصاد کشور هستند و به همین دلیل دولت باید تعامل بهتری با آن‌‌ها داشته باشد.

وضعیت مبهم 14 پرونده‌ واحدهای تولیدی استان قم برطرف شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز در بخشی از این جلسه، با تأکید بر ضرورت همکاری بخش خصوصی و دولتی در راستای رونق تولید ادامه داد: حضور نمایندگان بخش خصوصی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سبب می‌شود تصمیمات ما برای رونق تولید غنای بیشتری داشته باشد.

مهرداد غضنفری با تأکید بر ضرورت همکاری بخش خصوصی و دولتی در راستای رونق تولید ادامه داد: حضور نمایندگان بخش خصوصی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سبب می‌شود تصمیمات ما برای رونق تولید غنای بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید هیچ پرونده بلاتکلیفی برای تأمین تسهیلات واحدهای تولیدی استان قم وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: وضعیت مبهم 14 پرونده‌ واحدهای تولیدی استان قم ازنظر تأمین تسهیلات تولید باید حداقل تا دو هفته دیگر برطرف شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار