معاون استاندار اردبیل تاکید کرد؛
معاون اقتصادی استانداراردبیل درباره برنامه ایجاد 20 هزار شغل در اردبیل گفت: این طرح نه بلند پروازانه است و نه امری محال٬ ما این برنامه را اجرا خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۷۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 03 November 2018

به گزارش تابناک اردبیل، یکی از مهمترین مشکلاتی که از سال های دور تاکنون بسیاری از مدیران استان اردبیل را از لبه تیز انتقادات گذرانده است، بحث اشتغالزایی و کاهش بیکاری است، معضلی که در بیشتر مواقع با وعده ها و شعارها همراه بوده است.

گفته می شود این استان در زمینه بیکاری به لحاظ جمعیت و وسعت یکی از بیکارترین استان ها است، این موضوع البته از سوی متولیان این حوزه و نیز مسئولان ارشد استان همواره رد و یا تعدیل و آمارهای متفاوت برای آن ذکر شده است. آمارهایی که حتی از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی رد و یا به انتقاد گرفته است.

علاوه بر معضل بیکاری و عدم اشتغالزایی مناسب، ضعف اقتصادی و پایین بودن درآمد سرانه استان اردبیل برکسی پوشیده نیست، اردبیل در بین بخش های اقتصادی ثروت زا همواره سرگردان بوده و نتوانسته است چه در حوزه کشاورزی، چه در بخش گردشگری و چه بخش صنعت به رشد و توسعه پایدار دست یافته و ثروت آفرینی کند.

یکی از دلایل این امر از نظر کارشناسان، عدم تکمیل چرخه هرکدام از محورهای اقتصادی است، علاوه بر این تصمیم گیری و برخورد سلیقه ای مدیران طی سال های گذشته و گرایش به یکی از بخش های اقتصادی و عدم توجه به سایر بخش ها و یا برعکس انتخاب تمام بخش ها بدون توجه به ظرفیت های موجود و در دسترس و ابتر ماندن تمام محورها در شکل گیری اقتصاد مریض این استان تاثیرگذار بوده است.

براین اساس همواره اقتصاد این استان یکی از شکننده ترین اقتصادها بوده که نه تنها نتوانسته شکل واقعی خود را بیابد بلکه فقر اقتصادی شهروندان اردبیل را دامن زده است.

در این بین گرایش به دانش و فناوری های نوین یکی از محورهای اقتصادی جدیدی است که می تواند نجات بخش و توسعه بخش باشد، اما این محور نیز در استان اردبیل با تاخیر و در نهایت چالش های عمده ای مواجه شد.

به گزارش مهر، در این زمینه ها و در بررسی مشکلات و چالش های پیش رو و نیز راهکارهای توسعه این استان در خصوص اشتغال، توسعه اقتصادی و نیز فناوری با بهمن حسین زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل به گفتگو نشسته ایم.

* اگر موافق باشید گفتگوی خود را از یکسال پیش آغاز کنیم٬ زمانی که به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اردبیل حکم گرفتید مهمترین اولویت کاری‌تان چه بود؟

در ابتدای کار اولین بحث ما و به عبارتی اولویت کاری که مد نظر قرار دادیم٬ برنامه ریزی و هدف گذاری٬ منسجم کردن ظرفیت دستگاه ها و افراد مرتبط بود تا بتوانیم از دل این برنامه ریزی به یک چشم اندازی برسیم که بتوانیم بر پایه های این چشم انداز افق توسعه استان را ترسیم کنیم که حاصل آن تدوین برنامه اردبیل ۱۴۰۰ است.

* این چشم انداز چه برنامه هایی را شامل می شود؟

این چشم انداز با همکاری مسئولان برنامه ریزی در تمامی دستگاه های اداری استان و مطابق با برنامه ششم توسعه  با نگاه آرمانگرایانه و هدف های مشخص تدوین شده است.

برای ما مهم است که ببینیم اردبیل در ۱۴۰۰ چگونه استانی است و در این راستا بود که برای نمونه عرض می کنم پایان سال۱۳۹۹ برای اتمام راه آهن اردبیل که یکی از مطالبات مردم استان است از سوی استاندار اردبیل مدنظر قرار گرفت و یا دیگر برنامه اولویت دار استاندار یعنی «زمستان بیدار» که مبتنی براستفاده از ظرفیت های زمستانی است، مورد تاکید قرار گرفت.

 * این چشم انداز فقط معطوف به پروژه های عمرانی و گردشگری است؟

خیر، این یک برنامه فراگیر برای کل استان است و همه زمینه های فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و... را در بر می گیرد.

بطور مثال باز عرض می کنم در این برنامه از تمامی مدیران دستگاه ها خواسته شده با افزایش رایزنی ها و ایجاد ارتباط بیشتر با وزراتخانه های مربوطه از سفر مقامات وزارتی به استان حداکثر استفاده را ببرند و از حالت تشریفاتی به سمت مطالبه گری حداکثری حرکت کنند تا با اخذ امکانات و تسهیلات و بودجه بیشتر در ارایه خدمات بهتر برای مردم استان گام بردارند. 

* در ابتدای سال برنامه ای تحت عنوان ایجاد ۲۰ هزار شغل از سوی استاندار اردبیل مطرح شد که در محافل عمومی بازتاب هایی مختلفی داشت. از جمله اینکه عده ای آنرا بلند پروازانه و نشدنی دانستند٬ الان در نیمه دوم سال هستیم بفرمایید الان چه مقدار از این اشتغالزایی به حقیقت پیوسته است.

در این مورد فکر می کنم موضوع به درستی برای مردم استان اردبیل تبیین نشده و زوایای چگونگی ایجاد این اشتغالزایی به خوبی و درستی برای عموم روشن نشده است. 

این برنامه نه بلند پروازانه است و نه امری غیر ممکن و محال٬ ما این دل و جرات را داشتیم که صریح و شفاف بگوییم که ۲۰ هزار شغل ایجاد خواهیم کرد و الان هم طبق برنامه زمانبندی پیش می رویم.

برای راستی آزمایی و صحت و سقم آن هم مدام در حال رصد دستگاه های مرتبط با ایجاد اشتغال هستیم که خدای ناکرده آمارسازی و یا آمار غلط نداده باشند. تلاش مجموعه استانداری و دستگاه ها و سازمان ها، آماده کردن و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد اشتغال پایدار و محیط های کسب و کار است.

* در برخی تعاریف و آمارها بعضا شاهد بودیم که افراد با یک ساعت کار در هفته هم شاغل محسوب می شوند٬ تعریف و تلقی شما از شغل و به عبارتی شاغلان چیست که ۲۰ هزار شغل و اشتغال را هدف قرار داده اید؟

تعریف عملیاتی شغل از نظر ما عبارت است از؛ اولا فعالیتی که در طول هفته حداقل ۲۰ ساعت و به صورت پیوسته باشد و دوما صدور مجوزی که منجر به پروانه بهره برداری و راه اندازی کسب و کار جدید گردد.

ضمن اینکه هدف از شغل ایجاد اشتغال جدید و پایدار می باشد مثلا تمدید قرارداد با نیروهای موجود شغل جدید محسوب نمی شود.

* قطعا یک چنین برنامه ای همتی مضاعف و تلاش همگانی را می طلبد٬ در این برنامه نقش و جایگاه سایر ادارات و ارگان ها چگونه است؟

حدودا ۳۸ دستگاه در امر صدور مجوز کسب و کار دخیل هستند. ما از دستگاه های مرتبط خواسته ایم زمینه صدور محوزی را که منجر به ایجاد یک محیط کسب و کار می شود را تسهیل کنند و موانع پیش روی کارآفرینان را برطرف نمایند، براین اساس مدام در حال رصد کار هستیم و هرجا کوچکترین کارشکنی را ببینیم قطعا با دستگاه مربوطه برخورد می کنیم.

برخی از شهروندان تلقی که از اشتغال دارند همان جذب در یک دستگاه دولتی است که جذب ۲۰ هزار نفر در دستگاه های دولتی طبیعتا امری نشدنی است و شاید این دیدگاه هم مزید علت بر عدم باور ایجاد ۲۰ هزار شغل باشد.

در حالی که ما با رفع موانع و ایجاد بستر لازم و تسهیل امور، با کمک بخش خصوصی درصدد ایجاد اشتغالزایی هستیم و شکر خدا تا امروز هم مطابق برنامه پیش رفته ایم.

* جایگاه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به نظر می رسد در توسعه اقتصاد استان هنوز کم رنگ است، چرا؟

بگذارید واضح و شفاف بگویم که امروزه با مدل ها و ابزار های دهه ۶۰ نمی توان اقتصاد را متحول کرد. باید به سمت بازارهای نوین، فناوری و تکنولوژی رفت.

ما در اردبیل هنوز به معنی واقعی استارتاپ هایی که بتوانند در اقتصاد نقشی را ایفا نمایند نداریم و به نوعی با کم توجهی به این مهم نگریسته شده است. درحالی که ما توانسته ایم پای یکی از بانک های دولتی بزرگ را جهت مشارکت در طرح های اقتصادی این استارتاپ ها را به اردبیل باز کنیم و آنها جهت حمایت قول مساعدی به ما داده اند.

در امر شرکت های دانش بنیان هم همین وضعیت را داریم که اخیرا در سفر معاون فناوری رییس جمهور به اردبیل توانستیم مجوز دانش بنیان کردن دو شرکت تولیدی را بگیریم که امری مبارک است و می تواند به اقتصاد این شرکت ها و استان در اندازه خودشان کمک حال باشد.

* یکی از مشکلات و به عبارتی معضلی که اردبیل از بدو استان شدن با آن دست به گریبان است، نبود یک برنامه مشخص و مدون برای توسعه اقتصادی است. زمانی کشاورزی را محور توسعه قرار دادند بدون آنکه در ادامه صنایع تبدیلی و زنجیره ای کشاورزی شکل بگیرد و همچنان محصولات کشاورزی به صورت خام فروشی انجام می گیرد٬ در مقاطعی بحث گردشگری به میان آمد اما برنامه ای برای توسعه آن نداشته و نداریم و هر از چندی صحبت از صنعتی شدن می شود، الان وضعیت به چه صورتی است آیا محور توسعه ای که زیرساخت های مرتبط با آن هم شکل بگیرد تصمیم گیری و برنامه ریزی شده است؟

توسعه در جهان کنونی بر یک پایه نمی چرخد٬ هنگامی که صحبت از توسعه می شود یعنی توسعه پایدار که از محیط زیست گرفته تا صنعت٬ کشاورزی٬ عمران و... را شامل شود. باید تاکید کنم که بنده موافق محور قراردادن یک اولویت نیستم.

به لطف نعمت های خدادادی اردبیل دارای پتانسیل و ظرفیت های مناسب برای رشد و توسعه است، هم در زمینه کشاورزی و هم گردشگری که صنعت هم می تواند حلقه واسطه این دو باشد. تمامی سعی ما این است که بتوانیم یک توسعه پایدار را در استان پی ریزی کنیم.

* آمارها نشان می دهد اردبیل به رغم برخورداری از پتانسیل هایی که اشاره کردید٬ به لحاظ درآمد سرانه حتی از میانگین کشوری هم پایین تر است٬ دلیل این امر چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می شود درآمد سرانه مردم استان پایین باشد مربوط به کشاورزی است، کشاورزی برغم اینکه زحمت و انرژی بیشتری را می طلبد اما در عوض بهره آوری کمتری دارد. همانطوریکه در سوال قبلی اشاره کردید٬ به علت نبود صنایع تبدیلی و زنجیره ای، کشاورزان استان مجبور به خام فروشی هستند و تا زمانی که این زنجیره ها و صنایع تبدیلی مرتبط ایجاد و رونق نگیرد ما با بهره وری کمتر و درآمد پایین تر مواجه خواهیم بود. 

هدف و تلاش ما مبتنی بر ایجاد رشد پایدار در گردشگری٬ کشاورزی و صنعت است که قطعا منجر به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم منجر خواهد شد.

* استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن مرز و گمرک٬ آنچنان که باید نتوانسته نقش مناسبی در امر صادرات داشته باشد٬ برای رفع این نقیصه چه باید کرد؟ 

در این خصوص با تلاش و پیگیری های استاندار و همکاران استانداری که واقعا انرژی فراوانی را از ما گرفت، توانستیم مجوز شبانه روزی شدن گمرک بیله سوار را بگیریم و الان این گمرک ۲۴ ساعت فعال است که این یک اتفاق خوب برای اردبیل است. 

دومین گام ما ارتقای گمرک بیله سوار از اداره گمرک به اداره کل گمرک بیله سوار است که هم اکنون در حال رایزنی و انجام کارهای مربوطه هستیم که قطعا بر جایگاه صادراتی استان تاثیرگذار خواهد بود.

واین را هم عرض کنم در همین بازه زمانی که از فعالیت شبانه روزی گمرک بیله سوار می گذرد ما شاهد افزایش صادرات هم به لحاظ حجمی و هم ارزی هستیم. 

برای ورود به بازارهای دیگر کشورها چه اقدامات و فعالیت هایی انجام گرفته است؟

در این زمینه همکاری خوبی با بخش خصوصی داریم٬ ما زمینه حضور سفرای دیگر کشورها را در اردبیل فراهم کرده ایم و تاکنون از چندین سفیر و هیئت بازرگانی خارجی میزبانی کرده ایم تا بتوانیم شرایط حضور تولیدکنندگان و بازرگانان اردبیلی و در نتیجه زمینه حضور کالاهای اردبیل را در بازار آن کشورها فراهم سازیم. کلا کارهای خوب و امیدوار کننده ای در این زمینه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

* همانطور که اطلاع دارید ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل٬ از برنامه هایی بود که در ابتدای دولت آقای روحانی کلید خورد و با تصویب مجلس وارد فاز جدیدی شد، اما اخیرا ایراداتی بر آن وارد شده است، نظر شما در خصوص ضرورت و اهمیت ایجاد منطقه آزاد چیست؟

وجود منطقه آزاد در هر منطقه ای که باشد یک فرصت اقتصادی است که به تولید شغل و ثروت منجر می شود و در شرایط فعلی که در تحریم هستیم وجود مناطق آزاد در استان های مرزی خیلی مهم است و مناطق آزاد می تواند چاره ساز باشد. 

در استان اردبیل هم با پیگیری های استاندار اردبیل، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم در مجلس٬ ایجاد منطقه آزاد به یک مطالبه همگانی از دولت و مجلس تبدیل شده است که قطعا با رفع ایرادات وارده٬ ایجاد منطقه آزاد در استان با احداث واحدهای صنعتی و ایجاد اشتغال٬ رونق تجارت و کسب و کار قطعا تحولی مثبت بر اقتصاد مردم استان خواهد داشت.

اما نکته ای که باید عرض کنم اینکه این فرصت اقتصادی را با سیاسی کردن و قومی و قبیله ای کردن نباید قربانی کنیم و با از دست دادن همدلی و اتحاد کام شیرین مردم را تلخ کنیم.

امیدوارم در مدت زمانی که در خدمت مردم استان هستیم بتوانیم گامی مثبت در تحول اقتصادی این استان برداریم.

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار