رئیس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه توزیع درآمد کل کشور در سطح نسبتاً نابرابر قرار دارد، گفت: طبق آمارهای اعلام شده، اقشار مرفه جامعه در کل کشور ۱۰ برابر و در استان اصفهان ۱۴ برابر دهک‌های کم‌درآمد جامعه، درآمد دارند.
کد خبر: ۶۷۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱ 03 November 2018
به گزارش تابناک : سیدعلی قریشی با بیان اینکه برای اندازه‌گیری میزان توزیع درآمدها از شاخص‌های مختلفی مانند ضریب جینی استفاده می‌شود، اظهار کرد: ضریب جینی صفر برابری کامل توزیع درآمدها و ضریب جینی یک، نابرابری کامل و یک نفر در آن صاحب کل درآمد است. هر چه عدد ضریب جینی كشور کمتر از یک باشد آن کشور از لحاظ توزیع درآمد و ثروت در شرایط بهتری است.
 
وی با بیان اینکه ضریب جینی استان اصفهان و کل کشور در یک سطح است، افزود: ضریب جینی کشور ۰.۳۶ درصد و استان اصفهان ۰.۳۵ درصد و در روستاهای کل کشور و اصفهان ۰.۳۳ درصد است. 
 
رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرآوری و پردازش داده‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تأکید کرد: موقعیت کشور از نظر ضریب جینی و میزان توزیع درآمد از میان ۱۴۳ کشور در سطح مناسب‌تری نسبت به آمریکا و ترکیه است. 
 
وی با اشاره به مقایسه دهک‌های مختلف درآمد، گفت: طبق آمار سال 93 نسبت دهک پنجم با درآمد متوسط به دهک اول با درآمد کم در مناطق شهری کل کشور 2.13 درصد و در مناطق روستایی ۲.۷ درصد و در مناطق شهری استان اصفهان ۱.۸ و در مناطق روستایی ۳.۱ است.
 
قریشی ادامه داد: نسبت دهک دهم پردرآمد به دهک اول قشر کم‌درآمد کل کشور در مناطق شهری 10.4 درصد و در مناطق روستایی 9.7 درصد و در مناطق شهری استان اصفهان 14.3 درصد و در مناطق روستایی 13.7 درصد است. 
 
وی با تأکید بر اینکه توزیع درآمد کل کشور در سطح نسبتاً نابرابر قرار دارد، اظهار کرد: طبق آمارهای اعلام شده، اقشار مرفه جامعه در کل کشور ۱۰ برابر و در استان اصفهان ۱۴ برابر دهک‌های کم‌درآمد جامعه، درآمد دارند. 
 
رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرآوری و پردازش داده‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با اشاره به آمار دفتر عمران سازمان ملل، گفت: ایران شکاف طبقاتی کمتری به نسبت بسیاری از کشورهای دنیا همچون آرژانتین، برزیل، چین، گرجستان، اندونزی، مالزی، مکزیک ترکیه و آمریکا دارد.
 
وی ادامه داد: بالاترین شکاف طبقاتی در کشورهای آفریقای جنوبی، نامیبیا، هائیتی و بوتسوانا است و کمترین نابرابری در کشور اوکراین با۰.۲۴۱ درصد مشاهده شده است و بعد از آن اسلوونی با ضریب جینی ۰.۲۵۶، رومانی ۰.۲۷۴ درصد است، بنابراین ایران از نظر توزیع درآمد در سطح متوسط جهانی قرار دارد. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار