در شرایطی که نمایشگاه کتاب اصفهان امسال در نوع متفاوتی آغاز شده، مطرح شدن برخی سئوالات و ابهامات موجود در روند برگزاری نمایشگاه، صدای برخی از کتابفروشی‌های شهر را در آورده است.
کد خبر: ۶۷۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 02 November 2018

به گزارش تابناک : اکنون نمایشگاه کتاب اصفهان در حال برگزاری است، نمایشگاهی که چندی پیش در آستانه برگزاری جمعی از کتابفروشی‌های اصفهان در نامه‌ای گلایه آمیز واکنش منفی نشان دادند، واکنشی که ظاهرا با پیگیری‌های صورت گرفته نتیجه‌ای نداد.

اگرچه تجربه نشان داده در اغلب موارد کتاب‌هایی که در نمایشگاه‌های استانی عرضه می‌شود، کتاب‌های جدیدی نیست و همخوانی با نمایشگاه کتابی که در پایتخت برگزار می‌شود ندارد، اما این بار باید دید نمایشگاه چه تحفه‌ای را برای علاقه‌مندان کتاب به ارمغان آورده است.

نامه اعتراض آمیز کتابفروشی‌ها به نمایشگاه کتاب

در این راستا بد نیست به نامه اعتراض آمیز کتابفروشی‌ها سری بزنیم که به تازگی منتشر شده است. در این نامه آمده: به استحضار می‌رساند ما کتاب فروشان اصفهان به عنوان پیکره همیشه فعال جامعه فرهنگی از شما درخواست می‌کنیم از ما در برابر خواسته‌های انحصارطلبانه بانیان برگزاری نمایشگاه استانی کتاب محافظت کنید و مانع برگزاری این دست نمایشگاه‌ها شوید.

بر شما و بر هیچ یک از اهل فرهنگ پوشیده نیست، که نمایشگاه استانی کتاب، نه تنها مکانی برای ارائه دستاوردهای فرهنگی نیست بلکه فروشگاهی برای کتاب سازان و ناشران دست چندمی است و تنها دستاوردش ویرانی اقتصادی پایگاه‌های دائمی فرهنگ یعنی کتاب فروشی‌ها است.در این اوضاع نابهنجار اقتصادی هیچ توجیه عقلانی و اخلاقی وجود ندارد که برای خوشایند معدودی به منافعشان در برگزاری و حاشیه‌های پرسود اینگونه نمایشگاه‌ها است اجازه دهیم کتاب‌فروشانی که متصدیان تنفسگاه‌های فکری و معنوی این شهر هستند در زیر فشار اقتصادی خرد شوند.

درد بسیار است و ما از اطاله کلام گریزان. اکنون به هر صنفی که بنگرید یا به احتکار دلخوش است یا به صعود ثانیه‌ای سرمایه‌اش. در این میانه کتاب فروشان محصولات فکری و فرهنگی این کشور را به بهای پیشین مندرج در پشت جلد در اختیار همشهریان قرار می‌دهند و بهره‌ای که نصیبشان می‌شود شرافت شغلی است و در نهایت امر مواجهه یا هزینه‌های روز افزون فروشگاه داری؛ اکنون نمایشگاهی را تصور کنید که به یک باره بخش عظیمی از گردش مالی کتاب شهرمان را فرو می‌بلعد و به تهران و قم می‌گریزد و سبب تغییر کاربری کتابفروشی‌های شهر پرچمدار فرهنگ ایرانی – اسلامی‌مان می‌شود. والله چنین ظلم بیگانه به ما روا ندارد که دوست.

کار مفید فرهنگی همان است که مستمر و با کیفیت در کتابفروشی‌های شهر برگزار شود و نه با برگزاری‌های نمایشگاه‌های ویرانگر فصلی، مردم کتابخوان و جوانان آینده‌ساز را دلزده از کتاب و گریزان از فرهنگ کند.

سرور گرامی عاجزانه از شما خواهش می‌کنیم نگذارید اصفهان پرافتخارمان با صد و اندی کتابسرای واقعی و نه نوشت‌افزار فروشی و چند صد کتابفروش حرفه‌ای تمام وقت که در طرح‌های تخفیفی موفق و به روز تابستانه، پاییزه و عیدانه کتاب وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه در میان سه استان برتر بوده و چه بسا در قیاس جمعیتی برترین بوده است در مسیر زوال بیفتد.»

اجرای نمایشگاه امسال برعهده شرکت تعاونی ناشران استان است

نمایشگاهی که پیش از برپائی آن با حاشیه‌های بسیاری درگیر شد، این در حالی است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برپایی نمایشگاه کتاب استانی یکی از کارهایی که چندین سال است در وزارت ارشاد در کنار نمایشگاه بین المللی کشور در اردیبهشت ماه برنامه ریزی و اجرا شده و به تناسب توان و ظرفیت هر استانی ناشران مختلفی از سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند و اصلی‌ترین هدف ارائه آسان کتاب به مخاطب و ایجاد فضای پرشور و پرهیجان در حوزه کتاب و حمایت از ناشران و ارائه دهندگان به خصوص مراکز استانی است.

حجت الاسلام محمدعلی انصاری افزود: یکی از سیاست‌های مهم امسال این است که نمایشگاه علاوه بر اهداف کلی خود سبب رونق بیشتر نشر در استان اصفهان و راهی برای ارائه بهتر کتاب توسط ارائه دهندگان کتاب در استان باشد لذا یکی از اولویت‌ها این است که نمایشگاه باید زمینه‌ای برای رشد این حوزه در استان اصفهان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه امسال برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان به بخش خصوصی واگذار شده، خاطرنشان کرد: ما تنها حمایت می‌کنیم و در سیاست‌های کلی نمایشگاه دخیل هستیم و اجرای نمایشگاه امسال کامل برعهده شرکت تعاونی ناشران استان با همکاری سازمان‌های مختلف قرار گرفته است.

نمایشگاه کتاب یا فروشگاه کتاب؟!

وی در پاسخ به این سئوال که نمایشگاه کتاب در اصل نمایشگاه است یا فروشگاه، گفت: هرکاری می‌تواند هرروز بیشتر و بهتر پرداخته شود و شکل و محتوای آن تغییر خواهد کرد، بعد از 40 سال پیروزی انقلاب خوب است در زمینه‌هایی که یکنواخت شده کارهای نو شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار