امکان استراحت زائران امام هشتم در حرم منور رضوی در آستانه اربعین حسینی فراهم شده است.
کد خبر: ۶۷۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 29 October 2018

به گزارش تابناک : به دیوار تکیه داده و بساط سَفر را کنار دیوار پهن کرده‌ است. تمام دارایی‌اش یک پیک‌نیک زنگ‌زده و زیرانداز نازک و چند دست رختخواب ساده و معمولی است. پیرمرد همانطور که به بالش گرد و دراز لم داده در حال چرت‌زدن است، گاهی با صدای بوق موتورسوارها از جایش می‌پرد و دوباره پلک‌های سنگینش را روی هم می‌گذارد.

گویی به‌دنبال رویاهایی است که دوست دارد در خواب به واقعیت بپیوندد؛ استراحت در یک جای گرم و نرم و ارزان‌قیمت. این حال و روز اغلب مسافرانی است که توان رفتن به هتل و یا مسافرخانه را در مشهد ندارند. بعضی‌ها برای اینکه سفر ارزان‌قیمتی داشته‌ باشند به سختی چند روز را کنار کوچه‌ و خیابان به‌سر می‌برند و یا به مسافرخانه‌‌هایی پناه می‌برند که بیشتر شبیه مخروبه است تا اقامتگاه.

در طول مسیر به سمت حرم مطهر هم اگر حرکت کنی شمار زیادی از زائرانی را می‌بینی که وسایل سفرشان را قطار به قطار کنار هم کف خیابان پهن کرده‌اند؛ در گوشه و کنار ورودی‌های باب‌الجواد(ع)، باب الکاظم(ع) و بست شیخ طبرسی مسافرانی را می‌بینی که برای زیارت آمده‌اند تا چند روزی را در مشهد بمانند.

عده‌ای دراز کشیده و پتو را دور خود پیچیده‌اند و بعضی هم مشغول پخت و پز و آشپزی هستند. زباله‌هایی که بعضی از مسافران در کنارشان تلنبار کرده‌اند، آمد و شد متکدیان و دست‌فروش‌ها، سرما و آلودگی و سر و صدا هیچکدام مانع حضور این مسافران در اطراف حرم نمی‌شود. هر چند خدام بارگاه رضوی دائما در حال نظارت و نظافت هستند اما بعضی از زائرانی که تازه از راه می‌رسند ترجیح می‌دهند نزدیک حرم مطهر مستقر شوند تا به راحتی به زیارت مشرف شوند.

مصائب مسافران شهر بهشت

زائری که تازه از بروجرد آمده می‌گوید: «3 روزه که مشهد هستیم اما به‌خاطر قیمت‌های بالای خانه‌ها و اتاق‌ها جایی مناسب‌ برای اسکان پیدا نکردیم. شب‌ها را داخل رواق‌ها می‌خوابیم و صبح‌ها در خیابان و یا داخل ماشین سر می‌کنیم.»

محمد تقی‌زاده تعریف می‌کند که ما اصلا قصد رفتن به مسافرخانه را نداشتیم. با خود فکر کردیم اگر بخواهیم در اقامتگاه‌های ارزان قیمت برویم باید مسافت طولانی را تا حرم طی کنیم، بنابراین از اول قرار شد یا در پارک و یا حاشیه خیابان چادر بزنیم.

همانطور که خانواده‌اش روی چمن‌ پارک خیابان عباسقلی‌خان مشغول آفتاب‌گرفتن هستند، اشاره می‌کند به آن‌ها و می‌گوید: «سردی هوا برنامه‌ریزی‌‌مان را به‌هم زد. شب‌ها خیلی سرده و تحمل هوا برای بچه‌ها سخت شده.»

با چند زائر دیگر که صحبت می‌کنیم آن‌ها هم شرایط مشابه دیگر زائران را دارند. گرانی هتل‌ها، خالی‌نبودن مسافرخانه‌ها، ممانعت شهرداری از برپا کردن چادر و ... از مصائب مسافران شهر بهشت است که آن‌ها را مجبور کرده تا در شرایط سخت چند روز را سپری کنند.

زائری کرمانی نیز که به همراه خانواده به مشهد آمده است از هزینه بالا اسکان گلایه دارند.

تجربه استراحت در پناه حرم

اما وارد اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی که می‌شویم قضیه فرق می‌کند. بیشتر زائران در حال راز و نیاز و عبادت هستند و کمتر کسی را می‌بینی که داخل صحن‌ها و رواق‌ها خوابیده یا درازکش باشد. هر چند بعضی زائران از ممانعت خدام برای خوابیدن ابراز نارضایتی می‌کنند اما رعایت این قوانین برای پرهیز از هرگونه هرج و مرج و اسائه ادب به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) ضروری است.

به‌همین دلیل با دستور تولیت آستان قدس رضوی اماکنی در داخل حرم مطهر برای استراحت شبانه زائران در نظر گرفته شده تا زائرانی که هنگام شب جایی برای خوابیدن و استراحت ندارند به داخل این اماکن مراجعت کنند. ‌

اسکان در زائرسرای ارزان قیمت

اگرچه آستان قدس رضوی اخیرا برای کمک به زائران محروم احداث زائر شهر و زائر سرای رضوی را در دستور کار قرار داده است، اما چند درصد از 30 میلیون زائری که سالانه وارد مشهد می‌شوند می‌توانند از این فضاها استفاده کنند؟

آن طور که «سید خلیل منبتی» معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی می‌گوید بیش از 2500 زائر هر شب در رواق‌های داخل حرم مطهر و بیش از 400 نفر نیز در مهمانسرای حضرت رضا(ع) اسکان داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دو رواق شیخ طوسی و شیخ حر عاملی از ساعت 22 تا 7 پذیرای زائران است می‌افزاید: رواق شیخ حر عاملی ویژه خواهران و رواق شیخ طوسی استراحت ویژه برادران در نظر گرفته شده که به‌منظور فراهم‌آوردن نظم و امنیت زائران در زمان استراحت، خادمان بخش انتظامات حرم مطهر در طول شب در این فضاها گشت‌زنی می‌کنند.

منبتی ادامه می‌دهد: به منظور رفاه حال زائران هر شب در ورودی این رواق‌ها بین 2300 تا 2500 پتو به زائران تحویل داده می‌شود تا برای استراحت از آن نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اسکان زائران در مهمانسرای امام رضا(ع) تصریح می‌کند: افراد نیازمندی هم که مکانی برای اسکان در مشهد ندارند توسط کارشناسان اداره انتظامات حریم رضوی شناسایی می‌شوند و با ارائه معرفی نامه با تکریم به محل اسکان منتقل می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه این زائران می‌توانند به مدت 3 روز در این مهمانسرا حضور داشته باشند، می‌افزاید: این مهمانسرا که در طبقه فوقانی پایانه مسافربری امام رضا(ع) قرار دارد دارای 10 اتاق بوده که هر اتاق ظرفیت پذیرش 40 نفر را داراست و علاوه بر محل خواب به زائران ملحفه، دمپایی و کمد نیز ارائه می‌دهد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار