مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد خبر داد
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش هزار تنی برداشت انار در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 25 October 2018

یدالله جواد‌پور با اشاره به اینکه شش هزار و ۸۱۰ هکتار سطح زیر کشت انار در استان یزد وجود دارد، گفت: شش هزار و ۵۰۰ هکتار از این کشت بارور بوده و محصول می‌دهد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۹۵ هزار تن انار برداشت شود که نسبت به سال گذشته که 94 هزار تن بوده است، افزایش هزار تنی را نشان می‌دهد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: با توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای، مبارزه با آفت کرم گلوگاه، آفت مگس مدیترانه‌ای و استفاده از کودهای دامی جهت حفظ رطوبت و حفظ مواد آلی تولید انار در استان یزد افزایش داشته است.

جواد‌پور بیشترین سطح زیر کشت انار را متعلق به شهرستان‌های میبد، اردکان، یزد و تفت دانست و اظهار داشت: ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی، ملس سریزد و گل تفت از انواع ارقام انار تولیدی استان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکثر انارهای یزد در فصل پاییز برداشت می‌شود، گفت: انار شیرین استان به دلیل شرایط خاصی که دارد در اواخر شهریورماه کار برداشت آن انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: انارهای ملس دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی به کشورهای عراق و حوزه خلیج‌فارس و مقداری به‌صورت کنسانتره و انار دان به پاکستان و هند جهت ادویه سازی صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: ذخیره‌سازی انار تولیدی رقم‌گل بیشتر در شهرستان تفت انجام می‌شود؛ اما به‌طورکلی توصیه سازمان به انبار کردن انار در سردخانه‌های جدید به دلیل مسائل بهداشتی و ماندگاری بیشتر آن است.

جواد‌پور اضافه کرد: با توجه بااینکه زمان برداشت درصد اسید انار (ترشی) بالا بوده و در زمان انبارداری که حدود سه الی چهار ماه طول می‌کشد، تبدیل به قند شده و انار شیرین‌تر می‌شود. انبار کردن انار در سردخانه، تولید کنسانتره و تولید اناردانه از روش‌های نگهداری انار است.

این مقام مسئول بابیان اینکه سردخانه‌های زیادی با ظرفیت‌های بالا جهت نگهداری کلیه محصولات کشاورزی در استان احداث شده است، بیان داشت: به‌طورکلی ظرفیت سردخانه‌ای محصولات کشاورزی در استان بالای پنجاه‌هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد مقدار انار برداشت‌شده در سردخانه‌های بالای صفر نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: اناردانه کردن و تهیه رب انار از روش‌های مرسوم در صنایع تبدیلی به شمار می‌رود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد در پایان بابیان اینکه از محل تسهیلات اشتغال در حال حاضر متقاضیان می‌توانند برای ساخت صنایع تبدیلی اقدام نمایند، خاطرنشان کرد: اناردانه قیمت ثابتی ندارد و از هسته انار برای تولید روغن و خوراک دام استفاده می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار