کد خبر: ۶۷۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵ 23 October 2018
با نگاهی به سیاستگذاری های سلامت در دهه های گذشته؛ و پی آمد آن در سالهای اخیر و بخصوص در 10 سال اخیر شاهد شتاب رشد جمعیت سالمندی حدود ۳.۲ درصد بوده و رشد جمعیت 1.2 درصد بوده نشان می دهد با گسترش پدیده سالمندی مواجه ایم که البته عارضه بدی هم نیست بلکه نشان دهنده ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت بوده که باید برای آن دوران برنامه ریزی داشته باشیم.
بر اساس تعریف WHO از سالمندی کشوری که جمعیت سالمند آن هفت درصد جمعیت کشور باشد یک کشور پیر یا سالمند تلقی می شود. که متاسفانه این شاخص الان در کشور ما حدود ۸/۵%است.
مهمترین مسایل سالمندان را بیماری هایی اعم از پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های فشار خون، دیابت و سقوط و زمین خوردن ، تنهایی زندگی کردن و مشکلات دندانی،مشکلات تغذیه ای و فقر غذایی و کمبود دریافت کلسیم و سایر گروه های غذایی میشوند.
اگرچه در سالهای اخیر با برتری گفتمان سلامت شاهد بهبود سیمای سلامت کشور بودیم  و درواقع ؛الان کشور در بهترین شاخص های سلامت با مقایسه دهه های قبل است که از جمله میتوان به افزایش شاخص امید به زندگی اشاره کرد
اما نباید غافل شد که در صورت رشد شاخص جمعیت سالمندی کشور در آنطرف سکه شاهد مشکلات و مصائب زیر هستیم:

کمبود متخصص طب سالمندی
افزایش سرسام آور هزینه های سلامت(طبق برآوردهای جهانی؛ حدود ۴۰ % کل هزينه هاي بهداشتي درماني در جوامع صنعتي صرف افراد ۶۵ ساله و بيشتر ميشود و به طور متوسط براي دولتها هزينه هاي بهداشتي يک فرد ۷۵ سال به بالا، ۶ برابر هزينه هاي بهداشتي يک فرد در سن کار و توليد است )
کاهش توان تولیدی و دفاعی کشور
افزایش بیماریهای غیرواگیر
افزایش از کارافتادگی ها
 افزایش معلولیت ها
افزایش هزینه های بیمه ای
 و.........


و حرف آخر اینکه :
اگر با همین منوال رشد جمعیت و شاخص های کنونی ادامه دهیم،  بر اساس برآورد به عمل آمده تا سال 1429 هجری شمسی بیش از 25درصد جمعیت کشور سالمند خواهد بود و از هر چهار نفر یک نفر سالمند وجود خواهد داشت که این امر نیازمند سیاستگزاری و برنامه ریزی ویژه است.
سالمندي جمعيت در ايران با شيب تندي در حال وقوع است؛ ليکن هنوز برنامه ريزي و تمرکز کافي در اين زمينه صورت نگرفته و ساماندهي امور سالمندان از پشتوانه قانوني کافي برخوردار نمي باشد. تحليل وضعيت فعلى و دورنماى آينده حاكى از وجود چالش ها و مشكلات فراوان در حال حاضر و پيچيده تر شدن و گسترش يافتن چالش ها و مشكلات در آينده نه چندان دور است. لذا توجه جدي به ساماندهي، حمايت و ارتقاء سلامت سالمندان، گرچه دير هنگام ولي امري اجتناب ناپذير است.
که باید در سیاستگذاری نظام سلامت کشور تغییرات بزرگ ایجاد کرد.تغییراتی که جوابگوی نیاز جامعه ما در حال ورود به گذار سوم سیمای سلامت کشور است وباید باور داشت که در یک وضعیت بحرانی کنونی جمعیت قرار داریم که اگر شاخص های تجرد.کاهش نرخ باروری.افزایش طلاق.کاهش ازدواج و..... را در کنار آن قرار دادیم به  ابرچالش سالمندی جمعیت میرسیم. ابرچالشی که باید محاسباتی مدیریت شود نه احساساتی. و این یعنی ابرچالش نیاز به  افزایش تقریبی 2/5 برابری بودجه سلامت کنونی!!!!
به امید برنامه ریزی برای آن روز......

کریم رضائی
مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت موسسه ملی مرهم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار