کد خبر: ۶۷۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 23 October 2018

پیاده‌روی اربعین به عنوان «بزرگ‌ترین گردهمایی عالم» هر سال باشکوه تر از سال های قبل برگزار می شود. رهروان طریق عشق باید توصیه های سفر را جدی بگیرند و از قبل نکات مهم و اصول سفر را بدانند. به همین دلیل الف برخی از نکات مهم را که زائران کربلا ضرورت دارد آنها را رعایت کنند در گزارش پیش رو آورده است.

 مرد، زن، پیر، جوان، کودک برای پاسداشت عظمت امام حسین(ع) و عشق به اهل بیت دل به جاده می زنند و پای پیاده به کربلا معلی می روند. سفری که بدلیل حب امام شهید موجب صیقل خوردن جان و دل می شود و هم موجب ارتقای جایگاه شیعیان و مسلمانان در جهان می شود. بخصوص در چنین زمانه ای که دشمنان مسلمانان و شیعیان از تفکرات الحادی و تکفیری گفته تا قدرت های غربی کمر به تضعیف تفکر و آیین مسلمانی بسته اند. بعد از انجام پیاده روی، شیعیان و مسلمانان از سراسر جهان در کربلا جمع می شوند تا اقتدار و ظلم ستیزی خود را به جهانیان ثابت کنند.

به دلیل اهمیت پیاده روی اربعین است که حتماً دولت ها باید اسباب راحتی زائران امام حسین(ع) را فراهم نمایند. اما خود رهروان طریق عشق نیز باید توصیه های سفر را جدی بگیرند و از قبل نکات مهم و اصول سفر را بدانند. به همین دلیل الف برخی از نکات مهم را که زائران کربلا ضرورت دارد آنها را رعایت کنند جمع آوری و در ادامه آورده است.

1. مسیر 80 کیلومتری نجف اشرف به کربلای معلی، مسیر اصلی پیاده‌روی زائران ایرانی است که معمولا زائران ظرف 3 روز و 2 شب این مسیر شامل 1452 عمود را طی می‌کنند و در طول این مسیر پیاده‌روی برای اسکان و تغذیه، میهمان موکب‌های عراقی و ایرانی مستقر در این مسیر هستند.

2. مدارک لازم و قانونی از جمله گذرنامه و روادید معتبر را به همراه خود داشته باشید و از آوردن مدارک شناسایی غیرضروری خودداری کنید. (توصیه می شود فتوکپی از گذرنامه و روادید را در اختیار داشته باشند

3. از آنجائی که ورود غیرمجاز به خاک عراق، مجازات سنگین و حبس طولانی مدت (2 تا 10 سال) را در بردارد، لذا افراد به هیچ عنوان نباید به امید زیارت عتبات عالیات به صورت غیر مجاز وارد خاک عراق شوند، شایان ذکر است که در صورت ورود غیرمجاز، هیچ گونه تخفیفی از سوی مقامات قضائی عراق در این زمینه اعمال نخواهد شد.

4. به همراه داشتن هرگونه دارو با ترکیبات مخدر و روانگردان در کشور عراق ممنوع است و دولت عراق با حاملین آن بشدت برخورد می نماید.

5. بیمارانی که قصد حضور در این سفر را دارند داروهای مصرفی خود را همراه ببرند.

6. به زائران توصیه می شود حتی الامکان به صورت گروهی در این سفر شرکت کنند و ضمن حفظ ارتباط با یکدیگر از افراد مسن، بانوان و کودکان مراقبت نمایند.

7. از آنجایی که این سفر، سفری معنوی بشمار آمده و تنها رسیدن به مقصد و پابوسی امام شهیدان در آن اهمیت دارد، بهتر است بسیار سفر سبک کرده و تنها لوازم ضروری را با خود حمل کنید. همراه داشتن لوازم شخصی، حوله، یک دست لباس راحتی، تنقلات انرژی‌زا و کم حجم مانند کشمش و بادام، مسواک و برخی اقلام مانند نعنا، آویشن و عسل برای این سفر ضروری است.

8. معمولا برای پیاده روی اربعین، توصیه‌های زیادی برای پوشیدن کفش راحت می‌شود. چرا که اگر کفش شما حتی ذره‌ای هم نامناسب باشد، می‌تواند شما را در پیاده‌روی اربعین بسیار اذیت کند.

9. بهترین زمان برای آغاز پیاده روی لحظات اولیه طول آفتاب بوده و بهتر است در این زمان حرکت خود را آغاز کرده و در زمان غروب خورشید، در مکانی امن توقف کرده و استراحت کنید. بهتر است با تاریک شدن هوا از میان هزاران موکب و حسینه ای که در میان راه به ارائه خدمت به زائرین می پردازند یکی را برای اقامت خود در شب برگزیده و در آن شب را به صبح برسانید.

10. در زمان انجام پیاده روی اربعین، با توجه به فصل و آب و هوای حاکم، بهتر است لباس مناسب انتخاب کرده و با خود همراه داشته باشید تا در صورت سرد شدن هوا بتوانید از آنها استفاده کرده و از سرماخوردگی مریضی جلوگیری کنید.

11. کم بخورید، کم بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. همچنین زائرین گرامی می توانند با رعایت سه اصل مهم شامل استفاده از آب سالم بسته بندی شده ، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنند.

12. در زمان استراحت بهتر است افراد پاهای خود را 30 سانتی متر بالاتر از بدن خود نگه دارند تا جریان خون به خوبی انجام شود.

13. در طول سفر از تماس با افرادی که دچار بیماری هستند خودداری کنید. یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری دست‌های آلوده است. به همین دلیل مایع دستشویی یا ژل ضدعفونی دست را فراموش نکنید.

14. خودمان را برای کسانی که از ما پذیرایی می‌کنند، نگیریم. در این چند روز سفر در «امت واحده اربعینی» حل شوید و تشکر از میزبان(عراقی ها ) را هم فراموش نکنید. برای تشکر کردن می‌توانید از کلمه «مَشکور» استفاده کنید.

15. نماز اول وقت را در مسیر سفر فراموش نکنید، هر جا که صدای اذان را شنیدید سریع نماز بخوانید. یادتان نرود که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا و در میانه جنگ نماز را به جماعت، به جا آوردند.

16. از ریختن زباله پرهیز کنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشکلی ایجاد نشود.

17. زائرین حتما از ماسک‌های فیلتر دار استفاده کنند.

18. در صورت امکان چند هدیه کوچک از ایران خریداری کرده؛ در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهید.

19. با افزایش نرخ ارز، استفاده از خدمات رومینگ و بویژه رومینگ دیتا بسیار گران خواهد بود. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زوار از سیم‌کارت‌های عراقی می توانند استفاده کنند.

20. مراجعه زوار به صرافی ها و اماکن مشابه زیارتی دور از محل اقامت بدون هماهنگی با مسئولین کاران ها، خطر بدام افتادن در دام شیادان و احتمال ربوده شدن فرد و یا سرقت پول را به همراه دارد.

21. برای کسب ثواب و فیض زیارت اربعین حتماً نباید در روز اربعین خود را به کربلا رساند و این ثواب شامل حال تمام زائرانی می‌شود که در ایام منتهی به اربعین به قصد زیارت اربعین خود را به شهرهای زیارتی عراق رسانده‌اند؛ اگر زائری چند روز مانده به اربعین خود را به کربلا برساند و قبل از روز اربعین به‌دلیل ازدحام جمعیت و با نیت فراهم شدن امکان زیارت برای سایر زائران از این شهر خارج شود یا در روز اربعین خود را مثلا به نجف برساند نیز مصداق زائر اربعین حسینی خواهد بود.

22. در روز اربعین حسینی، زیارت ویژه روز اربعین از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که تمام زائران در کربلا یا در سایر شهرهای زیارتی عراق می‌توانند آن را بخوانند.

23. نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

24.به منظور تسهیل در زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین، بانک مرکزی از طریق بانک ملی ایران، تمهیداتی را فراهم آورده تا زائران محترم بتوانند ارز دینار مورد نیاز خود را با نرخ مناسب خریداری کنند{اینجا}

اطلاعات ضروری

میزان مسافت پیاده روی از شهر نجف تا کربلا :80 کیلومتر

تعداد ستون ها : 1452 ستون

فاصله بین هر ستون : 50 متر ( 20ستون =1 کیلومتر )

زمان لازم برای پیاده روی : 20 تا 25 ساعت

زمان تخمینی سفر پیاده : 2 تا 3 روز

بهترین زمان شروع سفر: 16 صفر

انتظار می رود در این تاریخ سفر تمام شود: 18 صفر

شماره های مهم

اورژانس : 104

افراد گمشده : 07801300561

احکام شرعی : 07814651353

اداره مرکزی : 07801004758

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار