قبل از انجام اقدامات عمرانی در چهارباغ، باستان‌شناسی‌های لازم از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده تاکید می کند: لایه‌های تاریخی در محور میانی چهارباغ عباسی وجود دارد که حفظ شده و این موارد در گزارش‌های باستان‌شناسی ارائه شده است.
کد خبر: ۶۷۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 21 October 2018

«محور پیاده راه چهارباغ لایه تاریخی نداشت.» این جمله، نقل قول مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در واکنش به ادعای برنامه تلویزیونی «از فراز الوند» است که از شبکه دوم سیما و درباره تخریب چهارباغ پخش شد.

به گزارش تابناک: حسین جعفری با بیان اینکه قبل از انجام اقدامات عمرانی در چهارباغ، باستان‌شناسی‌های لازم از سوی کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده تاکید می کند: لایه‌های تاریخی در محور میانی چهارباغ عباسی وجود دارد که حفظ شده و این موارد در گزارش‌های باستان‌شناسی ارائه شده است. به گفته او، تمام مطالعات طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی از جمله مطالعات باستان‌شناسی به صورت کامل با کمک میراث فرهنگی و با حضور شبانه روزی کارشناسان باستان‌شناسی تهیه و از سوی شهرداری اجرا شده است. مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ناظران میراث فرهنگی در قالب چند اکیپ در تمام مراحل پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی حضور داشته و مستندات باستان‌شناسی آن نیز موجود است و این پروژه بر اساس طرح مورد تایید میراث انجام شده ، می‌گوید: بررسی طرح محور میانی چهارباغ در اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است تا مشخص شود با توجه به لایه‌های تاریخی، چگونه فعالیت‌های عمرانی ادامه پیدا کند. تمامی طرح های چهارباغ ابتدا به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده و بدون تایید این شورا هیچ اقدامی انجام نمی شود، بنابراین نظارت میراث فرهنگی بر احیای چهارباغ، نظارتی عالی و ویژه است.از طرفی بر اساس گزارش معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، این سازمان در سه شیفت و به صورت شبانه روزی بر این پروژه نظارت داشته است. به گفته طاهری، در پروژه احیای چهارباغ عباسی نه تنها هیچ اثری تخریب نشد، بلکه هر آنچه طی عملیات حفاری کشف شد، مرمت و مستندسازی شده است.مدیر طرح عالی چهارباغ نیز در این باره می گوید: آنچه در بخش غربی و شرقی چهارباغ عباسی وجود دارد، لایه های مختلف آسفالت و زیرسازی از دوره پهلوی است که ارزش تاریخی ندارد. سعید سهرابی ادامه می دهد: بخش تاریخی چهارباغ، محور میانی چهارباغ از میدان انقلاب تا آمادگاه است که در این پروژه کاملا حفظ شده و حفاری های آن نیز به هیچ وجه با ماشین انجام نشده است. از مقابل مدرسه چهارباغ تا دروازه دولت هم کف سازی صفوی به طور کامل حفظ شده است. پروژه پیاده راه سازی چهارباغ در دوره جدید مدیریت شهری با دقت و حساسیت بیش از پیشی پیگیری و اجرا شد، به طوری که تنها در این دوره است که این پروژه مورد تایید «بهشتی»، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و «طالبیان»، معاون میراث فرهنگی تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار