در پی تصویب سن جدید فرسودگی انواع خودرو توسط هیأت دولت حالا شهرداری تهران باید با نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی خود خداحافظی کند.
کد خبر: ۶۷۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 21 October 2018

به گزارش تابناک : مصوبه اخیر هیأت وزیر و تعیین سن جدید فرسودگی انواع خودرو سبب شده تا عملا شهرداری تهران بتواند 2 تا 4 سال بیشتر از اتوبوس های فرسوده خود بهره برداری کند.

گرچه پیش از این پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخشنامه ای اعلام کرده بود اتوبوس های فرسوده حق تردد در شهر را ندارند اما تعیین سن جدید می تواند بار سنگینی را از دوش شهرداری تهران و بخش خصوصی اتوبوسرانی بردارد.

سن جدید فرسودگی انواع خودرو

هیات وزیران بنابر پیشنهاد سازمان های مسوول ازجمله وزارت صنعت ، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک همچینن سن فرسودگی خودروها ی عمومی شامل سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار را بر حسب بنزینی و دو گانه سوز بودن ۱۰ سال ، پایه گاز سوز ۱۲ سال و برقی و هیبریدی و نیز تاکسی هایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهر سازی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد کماکان کیفیت ارایه خدمات مناسبی دارند را ۱۵ سال تعیین کرد.

بر این اساس وانت پایه گاز سوز ۱۵ سال و بنزینی و دو گانه سوز دیزلی ۱۴سال تعیین شد. همچنین بر اساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس درون شهری نیز بر حسب دیزلی بودن ۱۰ سال ، پایه گاز سوز ۱۲ سال و ‌ اتوبوس برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.

با ابلاغ این مصوبه سن فرسودگی مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری دیزلی ۱۰ ،‌پایه گازسوز ۱۲ و برقی منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۲۰ سال مقرر شده است.

بر اساس این مصوبه سن فرسودگی اتوبوس برون شهری ۱۵ سال و کشنده، کامیون و کامیونت ۲۲ سال، موتور سیکلت بنزینی کاربراتوری ۶ سال، بنزینی انژکتوری ۸ سال، برقی ۱۲ سال و سواری دولتی ۱۵ سال خواهد بود.

افزایش سن فرسودگی از 8 به 10 سال

در حالی که پیش از این سن فرسودگی اتوبوس ها 8 سال به تصویب رسیده بود، با مصوبه جدید بسیاری از اتوبوس های فرسوده دیگر فرسوده به شمار نمی روند و می توانند همچنان به تردد خود در شهر تهران ادامه دهند.

این در حالی است که پیمان سنندجی؛ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در 22 مهر سال گذشته عنوان کرده بود:« بر اساس برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز تهران حدود ۸ هزار و ۲۵۳ دستگاه است که این میزان در پایان برنامه ۵ ساله یعنی سال ۹۷ باید ۹ هزار ۵۳ دستگاه باشد. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. هزار و ۷۱۰ اتوبوس در تهران کم تر از ۸ سال سن دارند که ۲۷.۳ درصد ناوگان را تشکیل می دهند. ۹۹۵ اتوبوس سن آنها به ۸ سال رسیده که ۱۵.۹ درصد ناوگان را تشکیل می دهند و ۳ هزار و ۵۶۳ دستگاه اتوبوس سنشان بیش از ۸ سال است که ۵۶.۸ درصد ناوگان را تشکیل داده اند.»

حال با تغییر سن فرسودگی اتوبوسرانی می تواند امیدوار باشد که حداقل تا چند سال آینده می تواند از اتوبوس های فرسوده خود استفاده کند.

خبر خوب تر برای شهرداری تهران این است که به برنامه این شهرداری برای خرید اتوبوس های دست دوم از سایر کشورها لطمه وارد نمی شود و حتی این مصوبه زمان بهره برداری از اتوبوس های دست دوم را افزایش می دهد.

پیش از این محسن پور سید آقایی گفته بود: « مقرر شد بحث اولویت دهی به نوسازی ناوگان اتوبوس، مینی بوس و کامیون کلانشهرها در طرح رئیس جمهور از سوی این کمیسیون پیگیری شود. به منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها پیگیری کرده است که از سایر کشورها اتوبوس هایی با عمر بالای پنج سال خریداری شود.»

این در حالیست که اگر این قرار بود همچنان مصوبه سال 90 هیأت وزیران اجرا شود، در صورت خرید اتوبوس هایی با 5 سال کرکرد برای شهر تهران، عملا این اتوبوس ها تنها 3 سال قادر به سرویس دهی به شهروندان بودند. اما حالا 2 سال به عمر این اتوبوس ها افزوده می شود.

 

استفاده از خودروهای فاقد معاینه فنی، قدغن

فرامش نکنیم که رسیدن خودرو به سن فرسودگی به این معنی است که به آن خودرو نمی توان معاینه فنی داد و عملا از نظر شهرداری و دولت این خودرو از رده خارج است.

پیش از این محمدحسین مقیمی استاندار تهران در بخشنامه‌ای که خطاب به معاونان رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌اجرایی صادر کرده، از همه آنها خواسته است جلوی قرارداد با پیمانکاران دارای خودروی فاقد معاینه فنی را بگیرند و هیچ پرداختی به متخلفان نداشته باشند.

استاندار تهران در این بخشنامه با اشاره به اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی همه خودروها در سراسر شهر تهران از اول آبان ماه سال 97 خطاب به مدیران ارشد اجرایی نوشته است: کلیه خودروهای مورد استفاده به صورت ملکی یا استیجاری پیمانکاران ملزم به اخذ معاینه فنی معتبر هستند.

او همچنین تاکید کرده: از اول مهرماه سال جاری از عقد یا ادامه قرارداد با پیمانکارانی که خودروهای آنها فاقد گواهی معاینه فنی معتبر هستند، اکیدا خودداری شود.

مقیمی همچنین از پلیس راهور تهران خواسته است تا از ابتدای آبان ماه ۹۷ از تردد هرگونه خودروی فاقد معاینه فنی جلوگیری و ضمن اعمال قانون، خودروی متخلف را توقیف کند.

استاندار تهران تاکید کرده که: پس از ابلاغ این بخشنامه، ذی‌حسابان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند از تایید و پرداخت کلیه هزینه‌های مرتبط با سرویس و نگهداری، سوخت و قرارداد پیمانکاری خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی خودداری کنند.

ممنوعیت تردد اتوبوس های دودزا در تهران

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای، تردد کلیه اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر را ممنوع و ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای را تا اول مهرماه برای تحقق این هدف تعیین کرد.

وی در این بخشنامه با اشاره به نقش اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید ذرات معلق، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی را موظف کرده است که کلیه اتوبوس‌های عمومی و خصوصی وابسته به این شرکت به صورت ضربتی مورد بازدید و معاینه فنی قرار گیرند و از ابتدای مهرماه ۱۳۹۷ از تردد همه اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر جلوگیری شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این ابلاغیه شرکت واحد اتوبوسرانی را موظف کرده است: در صورت مشاهده هر نوع اتوبوس دودزا، شرکت خصوصی مربوطه شدیداً جریمه و در صورت تکرار، مجوز آن شرکت لغو گردد. در خطوط بی‌آرتی نیز در صورت مشاهده، در وهله اول مدیر خط مزبور و در صورت تکرار، معاون فنی شرکت مسئول خواهند بود.

پورسیدآقایی همچنین به سنندجی ماموریت داده است که «حداقل ۱۰% از ناوگان شرکت های خصوصی و ۵۰% از اتوبوس های بی آرتی، قبل از مهرماه به فیلتر دوده مجهز شده باشند.»

براساس بخشنامه معاون شهردار تهران، اتوبوس‌های مورد استفاده در سرویس ادارات وکارخانجات نیز باید در همین برهه زمانی ساماندهی شوند و با همکاری پلیس راهور از تردد خودروهای دودزا جلوگیری شود.

وی با پیگیری ابلاغ بخشنامه از طریق استانداری و شورای تأمین استان؛ از کلیه شرکت‌ها، کارخانجات و ادارات خواسته است از عقد قرارداد یا استفاده امانی از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی از اول مهرماه اکیداً خودداری کنند و هشدار داده است که در صورت مشاهده تخلف، ضمن اعمال قانون، مراتب به وزارتخانه‌های مسئول اعلام می‌شود.

 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار