بالاخره اختلاف میان وزیر راه با رئیس جمهور بالا گرفت. عباس اخوندی که در طول مدت فعالیت دو دولت یازدهم و دوازدهم 3 بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد، اما توانست دوباره رای اعتماد مجلس را نسبت به خود و برنامه هایی که در حوزه راه و مسکن دارد؛ به دست آورد. به نظر می رسد که اختلاف بین آخوندی و روحانی آنقدر بالاگرفته است که دیگر وی حاضر نیست به دلیل سیاست های اشتباه دولت در این دو حوزه به عنوان سیبل انتقادهای کارشناسان و مردم قرار گیرد به همین دلیل قبل از آنکه برای بار چهارم توسط نمایندگان مجلس استضیاح شود؛ استعفا دهد!
کد خبر: ۶۷۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 21 October 2018

به گزارش تابناک : هر چند عباس آخوندی که فعالیت خود را در حوزه مسکن و شهرداری از زمان دولت پنجم به ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز کرده بود؛ توانست بعد از16 سال دوباره در دولت یازدهم و دوازدهم به عنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت خود را آغاز کند.


البته برای بررسی زمینه فعالیت آخوندی در حوزه مسکن و شهرسازی باید به این مساله نیز اشاره کرد که وی در بهمن ۱۳۶۵ بعنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.


اما وی در دولت یازدهم که از سوی حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد؛ توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت مزبور را بدست بیاورد.


آخوندی از همان ابتدا به عنوان یکیاز منتقدان سر سخت مسکن مهر به این موضوع ورود پیدا کرد و حتی در مراسم معارفه‌اش عنوان کرد که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست. چون این طرح با زندگی ۱۰ میلیون ایرانی گره خورده‌است.


اما به رغم طرح ها و برنامه هایی که وی از همان ابتدا به عنوان برنامه های کلیدی وزارت راه و شهرسازی مطرح کرده بود؛ اما از نظر نمایندگان نتوانست کارآیی لازم را داشته باشد و به همین دلیل نخستین استیضاح وی در سال 94 از سوی نمایندگان مجلس کلید خورد.

 

وزیر راه و شهرسازی در بن بست استعفا!/ آیا حزب اتحاد ملت برای ورود آخوندی به شهرداری تلاش خواهد کرد؟


در آن زمان رحماندوست، کوچک‌زاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیب‌زاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند.


در واقع مخالفان آخوندی اعلام کرده بودند که بر این باورند عدم عمل به تعهد وزیر مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده‌ها، بدون اقدام و پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه‌ای مندرج در گزارش ماده 49 کمیسیون عمران، عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه، عدم توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران از عمده ایرادات و سوالاتی است که بر وزیرراه و شهرسازی وارد است.


اما به رغم تلاشی که موافقان استیضاح انجام دادند ؛ اما در ۱۴ مهر ۱۳۹۴، وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، توانست وزیر راه باقی بماند.


اما در سال 95 که سال پر حادثه در حوزه راه کشور قلمداد می شود؛ یک بار دیگر باعث شد تا عباس آخوندی به درخواست نمایندگان مجلس استیضاح شود.


خروج واگن هاي يک قطار باربري از ريل و مسدود شدن چند ساعتي مسير ريلي تهران – مشهد، روی دادن سانحه دلخراش تصادف تبریز مشهد که منجر به استعفای مدیرعامل راه آهن شد و همچنین عملکرد ضعیف وی در حادثه زلزله کرمانشاه باعث شد تا بر خشم منتقدان از عملکرد وزیر راه افزوده شود.


این در حالی بود که در اول اسفند ۱۳۹۵ و یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی توانست با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس به سلامت بیرون آمد و وزیر راه باقی ماند.


آخوندی در جلسه استیضاح دوم خود در دفعا از عملکرد وزارتخانه مطبوعش اعلام کرد: «بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.


در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز 49 نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، 16 نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.


آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.


من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد.»


سومین بار اسفند ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس یازدهم تصمیم گرفتند تا برای بار سوم وزیر راه و شهرسازی را برای پرسیدون سوال و بعد برای استیضاح به مجلس بکشانند.


این بار عباس اخوندی از سوی اصلاح طلبان قرار بود استیضاح شود آن هم در شرایطی که هر چند در سال گذشته اعضای فراکسیون امید به طور رسمی با استیضاح او مخالفت کرده و نقش اساسی در ماندگاری وی داشتند اما در سال 96 اما این بار اعضای برجسته فراکسیون امید، پیشگام برکناری آخوندی شده‌اند.


اعضای فراکسیون امید مانند تاجگردون، وکیلی، حسین‌زاده، فتحی و پارسایی دست به قلم شده و در نامه به حسن روحانی خواستار آن شده‌اند که آخوندی قبل از برکناری توسط مجلس، خودش استعفا دهد.

آنها حتی در نامه ای به حسن روحانی اعلام کرده بودند: بحران های اخیر در امور اجرایی و مدیریتی همچون بحران های حمل و نقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی، سیاسی کاری بیش از حد در اداره سازمان هایی که متولی بخش از امور بنگاه های اقتصادی کشور هستند، عدم پایبندی به شعارها و برنامه های انتخاباتی، عدم پاسخگویی مناسب و از همه مهمتر به فراموشی سپردن حوادث به وقع پیوسته ایجاد می کند که دو وزیر محترم جانبعالی دکتر آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و دکتر ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اتفاقا از دوستان خوب و ارزشمند ما هستند از کابینه خارج و مدیران با انگیزه وارد آن شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود.»


در واقع می توان گفت که ماجراي سقوط هواپيماي تهران – ياسوج و بحث ها درباره نحوه مديريت ناوگان هوايي مهمترین دلیل بود که این بار اصلاح طلبان را بر آن داشت تا پای میز استیضاح آخوندی به عنوان مخالف وی حرف بزنند و سوالات خود را مطرح کنند.

اما به رغم این کار نیز عباس اخوندی توانست در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ نیز جلسه استیضاح با ۹۲ رای موافق و ۱۵۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای به فعالیتش در دولت ادامه داد و در این سمت ابقا شود.


دلیل استعفای وزیر راه چه بود؟


هر چند اخوندی تنها وزیری بود که توانست از سدهای بزرگ استیضاح در دو مجلس به راحتی آب خوردن بگذرد؛ اما امروز انتشار خبر استعفای وی نشان داد که اختلاف نظر او با حسن روحانی باعث شد تا به این دور باطل ماندن در وزارت راه پایان دهد.


در این نامه که از سوی اخوندی خطاب به رئیس جمهور نوشته شده؛ وی درخواست کرده است که رئیس جمهور خواست فرد همراه تری با این سیاست‌ها جایگزین وی کند.

 

وزیر راه و شهرسازی در بن بست استعفا!/ آیا حزب اتحاد ملت برای ورود آخوندی به شهرداری تلاش خواهد کرد؟


البته تاریخ این استعفای آخوندی به دهم شهریورماه سال جاری برمی گردد. دقیقا زمانی که به رغم مشکلات اقتصادی جدیدی که بعد از خروج امریکا از برجام وی مدعی شده بودکه هیچ کدام از صنایع حوزه راه از هوایایی و دریایی گرفته تا جاده ای و همچنین بخش مسکن دچار مشکل نخواهد شد اما در طول این ماه ها سیاست های دولت باعث شد تا بسیاری از صنایع زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی با مشکلات بزرگی روبه رو شود.


هر چند در یک ماه اخیر بعد از شروع دور استیضاح وزرای کابینه دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس، خبرهایی مبنی بر استیضاح وزیر راه برای بار چهارم از سوی مجلسیان شنیده می شد؛ اما به موازات این خبر نیز برخی خبر از استیضاح غریب الوقوع وی از وزارت راه و شهرسازی شنیده می شد.


حتی این اواخر نیز نام هایی چون محمد علی افشانی شهردار وقت تهران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و قاسم نقی زاده خامسی شهردار وقت مشهد نشیده می شد؛ اما این افراد گزینه هایی بودند که تنها در فضای مجازی در قامت وزیر راه و شهرسازی معرفی شده بودند.


این در حالی بود که برخی از شبکه های مجازی و خبرهای درگوشی نیز از آمدن وی به شهرداری تهران به عنوان هجدهمین شهردار پایتخت حکایت داشت تا پازل مدیران اخراجی دولت به بدنه شهرداری را بعد از پیروز حناچی، محسن پور سیدآقایی و محمد علی افشانی کامل کند.


اما با تمام گمانه زنی هایی که در رسانه ها بر سر ماندن و یا رفتن آخوندی مطرح شده بود وی سعی کرد تا انتشار استعفای خود که به دست حسن روحانی رسیده است، تکلیف خود و البته وزارتخانه راه و شهرسازی را روشن کند.


تحلیلگران بر این باورند که اوج اختلاف نظر اخوندی و روحانی به اجرای طرح باز آفرینی شهری باز می گردد .طرحی که سیاست دولت بر انبوسازی و نوسازی در بافت فرسوده تاکید داشت.


سال گذشته بود که این طرح به صورت سراسری در چند شهر و کلانشهر کشور کلید زده شد و بعد از آخرین استیضاح آخوندی در مجلس صحبت های رئیس جمهور درباره این طرج حکایت از اختلاف نظر وی با وزیر راه بر سر اجرای این طرح داشت تا اینکه روحانی تصمیم گرفت تا اکبر ترکان را به عنوان نماینده رییس جمهور در طرح بازآفرینی شهری انتخاب کند.


به نظرمی رسد که این این اختلاف نظرها در نهایت باعث شد تا عباس اخوندی نخستین استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کند. هر چند بعد از انتشار متن استعفای وی در رسانه ها، از سوی مسئولان وزارت راه و دولت این خبر تکذیب شد.


بررسی ها نشان می دهد که خبری که امروز به عنوان استعفای عباس اخوندی مطرح کرده اند؛ در واقع چهارمین استعفایی است که وی در طول این مدت به حسن روحانی تقدیم کرده است.


متن کامل نامه استعفای آخوندی به این شرح است:


«جناب آقای دکتر روحانی
رئیس‌جمهور محترم
با سلام و عرض ادب
پیرو سه بار درخواستی که در سال گذشته از محضر جنابعالی داشتم، اجازه می‌خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم. به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار مؤثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.


من بر این اعتقاد هستم که سه اصلِ پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم دقیقاً نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه، از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می‌کنم که به من رخصت دهید در اولین فرصت از خدمتتان خارج شوم. ولی، درخواست دارم که این زمان از پایان مهرماه سال جاری فراتر نرود. برای جنابعالی و همکاران در دولت و مردم عزیز ایران آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.»

 

بی اعتمادی در بدنه کابینه دولت دوازدهم


اختلاف نظر بین حسن روحانی و آخوندی در حوزه مسکن مساله پنهانی نبود که از دید نمایندگان مجلس دور بماند. موضوعی که رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت و گو با تیتر شهر به آن اشاره کرده و گفت: نه تنها در کابینه دولت اعتماد بین وزرا وجود ندارد بلکه در برخی موارد یکدیگر را تضعیف می‌کنند. در بخش مسکن اختلاف نظر جدی بین رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی وجود دارد و به همین دلیل رییس جمهوری به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر است.


به اعتقاد محمدرضا رضایی کوچی؛ شاید عملکرد یک وزیر به تنهایی خوب باشد اما امروز کارها تیمی پیش می‌رود و اعضای کابینه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند هر یک اقدامات دیگری را تکمیل کنند.


به گفته این نماینده مجلس؛ این ایراد به کابینه آقای روحانی وجود دارد که نمی‌توانند در قالب یک تیم با یکدیگر کار کنند. تنها توانمندی افراد نمی‌تواند ملاک انتخاب آنها برای عضویت در کابینه باشد بلکه مهمترین ویژگی وزرا باید اعتماد به یکدیگر و مکمل بودن هم باشد که متاسفانه این ویژگی‌ها در کابینه رییس جمهوری دیده نمی‌شود و به همین علت است که کابینه احتمالا تغییراتی داشته باشد.


کوچی درباره اختلاف نظر روحانی با آخوندی در حوزه مسکن تاکید کرد: در بخش مسکن اختلاف نظر جدی بین رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی وجود دارد و به همین دلیل رییس جمهوری به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدگیر است. در واقع تصمیم بر جدایی وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی ناشی از این است که آقای روحانی بر این باور است که وزیر در حوزه مسکن کارنامه خوبی نداشته است.

اما می توان به این موضوع اشاره کرد که همین اختلاف‌نظرها باعث شده است که متاسفانه در بخش بازار مسکن و تولید مسکن عملکرد قابل قبولی را از دولت نداشته باشیم. کارنامه دولت را در این حوزه ضعیف ارزیابی می‌کنم چراکه سیاست های اتخاذی مناسب با نیاز کشور نیست. باید یک فهم مشترکی از نیازهای موجود در بازار مسکن برسیم اینکه بازار باید پاسخگوی چه هجم از تقاضا باشد.

 

وزیر راه و شهرسازی در بن بست استعفا!/ آیا حزب اتحاد ملت برای ورود آخوندی به شهرداری تلاش خواهد کرد؟


رییس کمیسون عمران یاداور شد: متاسفانه اکنون عرضه برای تقاضاهای خانه های کم متراژ وجود ندارد، چرا که امروز افرادی که در صندوق پس انداز یکم ثبت نام کرده‌اند نمی‌توانند از وام خود استفاده کنند چراکه قیمت مسکن چند برابر افزایش یافته و دیگر اثر وام در بازار خنثی شده و این وام نتوانست تولید مسکن را افزایش دهد و کارایی داشته باشد.


از سوی دیگر باید سالانه 270 محله بافت فرسوده نوسازی و بازسازی شود اما این اقدام نیاز به اعتبارات و بودجه دارد که هنوز این اعتبارات تامین نشده است. دولت تاکید بر احیای بافت فرسوده دارند اما فقط صحبت کردن باعث اجرای این طرح نمی‌شود. در مدت زمان 10 سال باید 2700 محله احیا شود که تا کنون تامین اعتبارات آن نهایی نشده است بنابراین چطور می شود که بازآفرینی شهری محقق شود؟


رفتن آخوندی از وزارت راه منوط به ثبوط استعفا توسط روحانی است


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که رفتن عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی منوط به پذیرش استعفای وی از سوی رئیس جمهور است.


به اعتقاد صدیف بدری؛ متن استعفای آخوندی صبح امروز در رسانه ها منتشر شد و به نظر می رسد که وی از سمت وزارت، استعفا کرده است. البته استعفای مکتوب وزیر راه و شهرسازی به معنای پایان کار وی در وزارتخانه نیست، بلکه تا زمانی که رئیس جمهور درخواست وی را نپذیرد، نمی توان گفت که وی کاملا استعفا کرده است.قطعا مسئله استعفای وزیر راه و شهرسازی فردا مشخص می شود و می تواند درباره آن اظهار نظر کرد.


آیا آخوندی به شهرداری تهران می آید؟


بعد از استعفای محمد علی نجفی شهردار شانزدهم شهر تهران بود که برخی از رسانه ها گمانه زنی کرده بودند که احتمال آمدن عباس آخوندی از وزارت راه به شهرداری تهران قوت گرفته است.


هر چند این گمانه زنی ها از سوی مسئولان دولتی رد شد، اما اکنون با انتشار خبر استعفای آخوندی از وزارت راه از یک سو و از سوی دیگر اجباری که محمد علی افشانی به پذیرش قانون منع به کار گیری بازنشستگان داشته و به زودی برای احترام گذاشتن به قانون نیز باید به دلیل بازنشسته بودن پست خود در شهرداری تهران را کنار بگذارد، برخی بر این باورند که احتمال اینکه آخوندی با حمایت حزب اتحاد ملت به عنوان سومین شهردار دوره اصلاحات وارد بهشت شود؛ وجود دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی در بن بست استعفا!/ آیا حزب اتحاد ملت برای ورود آخوندی به شهرداری تلاش خواهد کرد؟


البته برخی تحلیل ها نیز بر این مبناست که با توجه به اختلافی که در اواخر دولت یازدهم بین عباس آخوندی و پیروز حناچی به وجود آمد و در نهایت باعث استعفای وی از معاونت شهرسازی وزارت راه شد؛ احتمال ورود آخوندی به عنوان شهردار هجدهم پایتخت وجود نخواهد داشت.


اما همین گروه نیز اینگونه استدلال می کند که در حوزه سیاست برخی از منافع حزبی باعث خواهد شد تا اختلاف نظرهای سال های گذشته بین مدیران به خاطر مصالح بالاتری فراموش شود.

 

این در حالی است که اکبر منتجبی از مهرهای تاثیرگذار حزب سازندگی در توئیت خود به این مساله اشاره کرده است که: انتشار استعفای آخوندی، توسط خود او گمانه زنی ها را درباره اینکه شهردار سوم تهران وی باشد؛ افزایش داد. شکی نیست که افشانی باید برود. خصوصا آنکه جواب علی لاریجانی به شورا درباره مانده افشانی منفی بود. بعید نیست این هفته شورا وارد انتخاب شهردار شود و آخوندی یکی از گزینه ها باشد!

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار