معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با بیان اینکه بازسازی تمام واحدهای تعمیری شهر سرپل ذهاب بر عهده ستاد معین بازسازی اصفهان هست، گفت: ساخت‌وساز روستایی مناطق زلزله زده امسال به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۶۷۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 20 October 2018

به گزارش تابناک : علی فولادی اظهار داشت: زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه خسارات عمده‌ای به منازل مسکونی و اماکن تجاری شهرها و روستاهای استان کرمانشاه وارد کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از همان ساعات اولیه جهت ارزیابی خسارات اقدام و پس از آواربرداری واحدها و اسکان موقت آسیب دیدگان بلافاصله کار مرمت و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده را شروع کرد.

وی تصریح کرد: ارزیابی در 8 شهرستان استان کرمانشاه انجام گردید که این ارزیابی‌ها شامل 1623 روستا و 9 شهر استان هست.

معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ستادهای معین بازسازی بلافاصله در مناطق زلزله‌زده مستقر شدند که در ابتدا 9 ستاد معین حضور داشتند که در ادامه با توجه به خسارت‌های عمده واحدهای مسکونی 2 ستاد شهری و یک ستاد روستایی جهت تسریع در امر بازسازی به کمک دیگر ستادها آمدند.

وی افزود: پس از استقرار ستادها و انجام ارزیابی‌ها و تشکیل پرونده متقاضیان حادثه‌دیده، ستاد بازسازی استان قم به‌عنوان ستاد طرح ساماندهی کانکس‌ها و اسکان موقت در شهر سرپل ذهاب استقرار یافت.

فولادی با اشاره به ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده اظهار داشت: ارزیابی اولیه در تمام مناطق زلزله‌زده توسط نیروهای مجرب و آموزش‌دیده انجام شد که 108 هزار واحد آسیب‌دیده شناسایی گردید که از این تعداد، 43000 واحد با نوع آسیب احداثی و 65000 واحد با نوع آسیب تعمیری شناسایی شد.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی، اسکان موقت صورت گرفت که به تعداد 22000 واحد مسکونی کانکس و کمک اجاره‌بها به متقاضیان تعلق گرفت و پرداخت شد.

معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به استقرار بزرگ‌ترین کارگاه ساخت‌وساز غرب کشور در سرپل ذهاب و مناطق زلزله‌زده افزود: کار ساخت‌وساز بلافاصله پس از آواربرداری شروع شد و اعتبارات بر اساس ارزیابی اولیه از طریق دولت محترم و هیئت دولت مصوب و ابلاغ گردید که جمعا مبلغ 3300 میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات و کمک بلاعوض بازسازی اختصاص و ابلاغ گردید.

وی در خصوص وجه تمایز این بازسازی با بازسازی‌های دیگر خاطرنشان کرد: مدل ساخت‌وساز در استان کرمانشاه مدل مشارکتی داشته که با مشارکت مردم آغاز شد و این مدل تاکنون با عنایت به روند و پیشرفت کار به‌خوبی جوابگو بوده است.

فولادی با اشاره به گذشت 11 ماه از زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه اظهار داشت: از 10 هزار واحد مسکونی و تجاری احداثی در مناطق شهری، حدود 90 درصد صدور پروانه و شروع به کار شده است و در حوزه روستایی 14 هزار و پانصد واحد ساخت‌وساز اتمام یافته که امید است در سالروز زلزله در 21 آبان ماه 21 هزارمین واحد به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: امید است طبق زمان‌بندی کار ساخت‌وساز روستایی تا پایان سال 1397 یا زودتر به پایان برسد.

جانشین رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به وجود کانون زلزله در شهر سرپل ذهاب خاطرنشان کرد: 3 ستاد معین شهری و 3 ستاد معین روستایی در شهرستان سرپل ذهاب مشغول به خدمت‌رسانی می‌باشند.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با استقرار ستاد معین بازسازی در شهر سرپل ذهاب در همان روزهای اولیه زلزله کار ارزیابی و امور مربوط به بازسازی را به جد در دستور کار خود قرار داده که علاوه بر نظارت واحدهای احداثی در منطقه نظارتی، بازسازی تمام واحدهای تعمیری شهر سرپل ذهاب بر عهده ستاد معین بازسازی اصفهان هست.

فولادی بیان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود، در سالروز زلزله تعمیرات کل واحدهای تعمیری به اتمام برسد.

6800 واحد احداثی تجاری و مسکونی در شهر سرپل ذهاب

وی تصریح کرد: از 6800 واحد احداثی تجاری و مسکونی عمدتاً پروانه ساختمانی گرفته‌اند که از این تعداد، 6500 واحد عملیات آرماتوربندی، 4800 واحد اجرای اسکلت و 3000 واحد اجرای سقف انجام‌ شده است که با توجه به این پیشرفت فیزیکی طبق زمان‌بندی صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال 1398 تمام واحدهای احداثی در شهر سرپل ذهاب به بهره‌برداری برسد.

معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه تصریح کرد: وظیفه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأمین مصالح نبوده، لیکن به جهت تسریع در ساخت‌وساز و در راستای مدیریت ساخت‌وساز در شرایط بحرانی احتمالی برنامه‌ریزی لازم در خصوص تجهیز انبار خود و دپوی مصالح اضطراری به‌ویژه آهن‌آلات به میزان تقریبی 25 هزار تن در مرحله اول اقدام کرد.

وی افزود: در حال حاضر پس از سپری شدن 11 ماه از بازسازی مناطق حادثه‌دیده حدود 40 هزار تن آهن‌آلات تأمین و طبق حواله‌های صادر شده در مناطق زلزله‌زده توزیع ‌شده است.

فولادی در خصوص توزیع سیمان و خدمات رایگان ستاد بازسازی تصریح کرد: طی توافقی ‌مابین بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقرر شد 170 هزار تن سیمان به‌صورت رایگان توزیع شود که از این میزان تاکنون 125 هزار تن سیمان رایگان توزیع‌شده است.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از منابع و تولیدات کارخانه‌ها این نهاد جهت تأمین سیمان ارزان‌قیمت، بتن آماده و تیرچه‌بلوک اقدام نموده است. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه ‌مابین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط کلیه خدمات فنی و مهندسی از قبیل صدور پروانه ساختمانی، نظارت و طراحی تا سقف تعیین‌شده به‌صورت رایگان به زلزله‌زدگان عزیز ارائه می‌شود.

معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تخریب، آواربرداری، پی‌کنی، بسترسازی و ساخت دیوار حائل در مناطق زلزله‌زده به‌صورت رایگان توسط ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام‌شده است.

وی افزود: استراتژی ویژه ستاد بازسازی برساخت و ساز اصولی و فنی در کل مناطق زلزله‌زده حاکم است و هرگز کیفیت ساخت‌وساز و عملیات اجرایی تحت‌الشعاع کمبودهای احتمالی قرار نخواهد گرفت.

فولادی با اشاره به نظارت عالیه بر تمام ساخت‌وسازها در مناطق زلزله‌زده افزود: لایه‌های مختلف نظارتی در امر بازسازی همراه ستاد بازسازی بوده‌اند که می‌توان به ناظرین عالی ستاد هماهنگی، ناظرین مقیم ستادهای معین، مهندسین نظام‌مهندسی و نظام فنی روستایی اشاره کرد.

وی به تعامل سازنده دانشگاه‌های دارای رتبه عالی کشور با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های با رتبه عالی کشور چون دانشگاه تهران و دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در خصوص مشاوره، طراحی و مقاوم‌سازی و همچنین در راستای بررسی ابعاد و چالش‌های اجتماعی و روحی و روانی ایجادشده پس از حادثه در کنار ستاد بازسازی بوده‌اند.

معاون پشتیبانی ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در پایان از حضور نیروهای خدوم و باتجربه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب ستادهای معین بازسازی تقدیر و تشکر کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار