اختصاصی تابناک یزد از شب فرخی یزدی؛
آیین گرامیداشت روزنامه نگار و شاعر آزادی خواه یزدی با عنوان "شب فرخی یزدی" با حضور پرشور شهروندان یزدی در محل سینما دانش آموز برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 20 October 2018

به گزارش تابناک یزد؛ سینما دانش آموز یزد در شب چهارشنبه بیست و پنجم مهرماه، میزبان خیل عظیم میهمانانی بود که برای حضور در "شب فرخی یزدی" در یزد حضور یافته بودند.
"شب فرخی یزدی" آیینی در پاسداشت و گرامیداشت روزنامه نگار و شاعر آزادی خواه یزدی بود که با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، خانه مطبوعات، انجمن اهل قلم استان، خانه صلح و اندیشه، دانشگاه یزد و مجله بخارا برگزار شد.
ونوس عامری عضو شورای شهر یزد، عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد، حسین مسرت پژوهشگر یزدی، علی دهباشی سردبیر مجله بخارا، هومن ظریف کارگردان مستند فرخی یزدی، بهرام پروین گنابادی پژوهشگر کشوری، کاظم کشمیرشکن شاعر برجسته یزدی و علی محمد میرحسینی رئیس خانه مطبوعات یزد از سخنرانان این آیین بودند.
عباس ملازینلی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در آغاز مراسم ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان و برگزارکنندگان مراسم گرامیداشت شب فرخی یزدی، این شاعر را یکی از ناب ترین سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یزد عنوان کرد و توجه به منش این شاعر مردمی و آزادی خواه و گرامیداشت شایسته نام و یاد فرخی یزدی را مهم و ضروری دانست.
وی با بیان این که یکی از اهداف برگزاری نشست های فرهنگی، شناساندن و معرفی مفاخر و مشاهیر استان است؛ تصریح کرد: شاعرانی چون فرخی که تلاش زیادی در راستای حفظ هویت اجتماعی کشور انجام داده‌اند باید گرامی داشته شوند.
ونوس عامری عضو شورای شهر یزد در این آیین با اشاره به جایگاه شعر در بیان مفاهیم و تفکرات شاعران و روزنامه نگاران آزادی خواه؛ عنوان کرد: شعر ابزاری کاربردی و بسیار محرک در عصر فرخی بوده واکنون نیز این کارایی را دارد. شعر با روح و جان هر ایرانی عجین شده است و در طول تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما بار انتقال همه این رویدادها را به دوش کشیده است.
وی با اشاره نقش فرخی فرخی یزد در حفظ هویت فرهنگی و تاریخ وطن؛ بیان داشت: فرخی یزدی از قله های هویت فرهنگی ما یزدی ها است. او نه تنها در زمان زندگی خودش تاثیرات به سزایی در زندگی والدین ما گذاشته بلکه همچنان این تاثیرات در زندگی ما جاری است؛ شاید به این دلیل که از زبان فاخر شعر برای تفکراتش استفاده کرده است. این ابزار کاربردی و محرک در عصر فرخی یزدی توانسته رویدادهای سیاسی و اجتماعی متعددی را برای مردم به یادگار بگذارد و فرخی به بهترین شکل از این ابزار برای بیان مفاهیم و تفکراتش استفاده کرده است. علی دهباشی سردبیر مجله بخارا نیز در این آیین، فرخی یزدی را شاعری آزادی خواه و عدالت خواه عنوان کرد و افزود: فرخی یزدی به عنوان شاعری متعهد، ایران دوست و عدالت خواه بود که به دفاع از احقاق حقوق مردم برخاست و با استواری بر عقاید خود، جامعه نامتعادل و خارج از برابری‌های اجتماعی و مستبد وقت اعتراض و در این مسیر به شهادت رسید.
بهرام پروین گنابادی پژوهشگر کشوری فرخی یزدی را شاعری آزاده دانست که سه مفهوم آزادی، قانون و وطن را با نگاهی متفاوت در اشعار خود پرورانده و آزادگی را با قانون مداری و اهمیت دادن به قانون و عدالت معنا بخشیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ کاریزی برخوردار از ویژگی‌‌های تعاون، عدالت، وقت شناسی، همکاری، کوشش، مذاکره و قناعت است که تمامی این موارد مبتنی بر قانون به وجود آمده‌اند.
هومن ظریف کارگردان مستند فرخی یزدی با نگاهی متفاوت به فرخی، این روزنامه نگار و شاعر آزادی خواه را سیاستمدار و اشعارش را سیاسی ندانست.
ظریف در این باره بیان داشت: غزل فرخی یزدی نوعی شکوائیه از مشکلات سیاسی و اجتماعی وبی‌عدالتی‌های عصر خود است که با اشعار سیاسی تفاوت دارد.
علی محمد میرحسینی رئیس خانه مطلوعات یزد نیز در آیین با ابراز خرسندی از برگزاری گرامیداشت فرخی در یزد، فرخی را روزنامه نگاری آزاده و فرهیخته عنوان و بیان کرد: فرخی شاعر و روزنامه نگاری آرمان خواه و آزادی خواه بود که توانست با عدالت خواهی در راستای احقاق حقوق مردم جامعه خود گام بلندی بردارد.
وی در ادامه افزود: روزنامه نگاری اگر از دید خودش نگاه شود و جنبه های روزمرگی این کار به کنار رود می تواند در بهبود وضعیت جامعه موثر باشد که از بدیهیات است.
میرحسینی در آخر پیشنهاد داد: امیدوارم روز در گذشت فرخی یزدی روزنامه نگار آزادی خواه و مستقل به نام روز روزنامه نگار در تقویم ملی ثبت گردد تا برای رسانه ها الگویی برای اصلاح جامعه باشد.
حسین مسرت پژوهشگر یزدی و نویسنده کتاب پیشوای آزادی نیز با تشریح بخشی از زندگی‌ نامه فرخی یزدی، کتاب پیشوای آزادی را کتابی مبتنی بر زندگی نامه، اشعار، محاکمات و شهادت او عنوان کرد.
گفتنی است در این همایش که با استقبال مردم از سراسر استان برگزار شد؛ از مستند فرخی یزدی ساخته هومن ظریف و کتاب "پیشوای آزادی" نوشته حسین مسرت رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار